Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Η υφ. Παιδείας για τον προϋπολογισμό για την παιδεία, , την ειδική αγωγή , την επαγγελματική και ελληνόγλωσση εκπαίδευση

Δημοσίευση: 14/12/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Για τον προυπολογισμό για την παιδεία, , την ειδική αγωγή , την επαγγελματική  και ελληνόγλωσση εκπαίδευση, μίλησε η υφυπουργός Παιδείας Μ. Τζούφη, στη Βουλή , κατά τη συζήτηση για τον κρατικό προυπολογισμό.

Ειδικότερα η υφ. Παιδείας είπε τα εξής:

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η εκπαίδευση στη χώρα μας δέχτηκε σοβαρό πλήγμα, καθώς η μείωση των εισοδημάτων των πολιτών κατά 50%, αλλά και των κρατικών δαπανών κατά 34% επέδρασε σε μια σειρά καταστάσεων που οδήγησαν σε παιδική φτώχεια, την υλική αποστέρηση και επηρέασαν τις επιδόσεις του μαθητικού πληθυσμού.

Η διάθεση λιγότερων πόρων και η μείωση των δαπανών για τα σχολεία συνέβαλλε στην ένταση των ανισοτήτων. Παράλληλα, ελαττώθηκε ο αριθμός ανέγερσης νέων σχολικών μονάδων και η συντήρησή τους έγινε υπερβολικά δύσκολη, οι μισθοί των εκπαιδευτικών μειώθηκαν και το πιο σημαντικό, οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, εκπαιδευτικών και άλλων ειδικών, πάγωσαν εδώ και 10 χρόνια, ενώ παράλληλα περισσότεροι από 30.000 εκπαιδευτικοί συνταξιοδοτήθηκαν.

Από την επιθετική αυτή πολιτική δεν γλύτωσαν ούτε τα Πανεπιστήμια και τα Ερευνητικά Κέντρα, που υποχρηματοδοτήθηκαν και υπονομεύθηκαν έναντι ενός νεοφιλελεύθερου ιδεολογήματος περί ιδιωτικοποίησης, οδηγώντας χιλιάδες νέους στη φυγή προς χώρες του εξωτερικού, αφού δεν υπήρχαν θέσεις αντίστοιχες των προσόντων τους.

Για την Κυβέρνησή μας, η ουσιαστική στήριξη του Κοινωνικού Κράτους γενικά και της Δημόσιας και Δωρεάν Εκπαίδευσης ειδικά, αποτελεί προτεραιότητα και βρίσκεται στον πυρήνα της πολιτικής μας από τότε που βρισκόμασταν στην Αντιπολίτευση.

Από το 2015, που με την εντολή του ελληνικού λαού αναλάβαμε τη διοίκηση της χώρας, καταβάλλαμε κάθε δυνατή προσπάθεια για την αντιστροφή της κατάστασης, την κανονικοποίηση μιας σειράς χρόνιων στρεβλώσεων, τη σταθεροποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος στο σύνολό του, αλλά και την κατά το δυνατόν ανάπτυξή του με γνώμονα την απρόσκοπτη πρόσβαση στη γνώση και τη μόρφωση.

Η συνεχής μείωση των εκπαιδευτικών δαπανών που ξεκίνησε το 2011 σταμάτησε με τον Προϋπολογισμό του 2016. Στη συνέχεια, στον επόμενο Προϋπολογισμό του 2017 αυξήθηκαν οι δημόσιες δαπάνες στο 2.85% επί του ΑΕΠ (που βεβαίως απέχει του ευρωπαικού μέσου όρου των δαπανών που είναι 4.7% του ΑΕΠ). Κυρίως ανατράπηκε όμως η αρνητική πρόβλεψη του Μεσοπρόθεσμου 2014-2018 της προηγούμενης Κυβέρνησης, η οποία προέβλεπε για την τρέχουσα χρονιά μόνο το 1.9% του ΑΕΠ για όλη την Εκπαίδευση.

Κάνοντας λοιπόν προτεραιότητά μας την ποιοτική και ποσοτική ανάπτυξη του αγαθού της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αυξήσαμε τον Προϋπολογισμό του 2018 κατά 3.6% σε σχέση με το 2017, ενώ για το 2019 προβλέπεται το ποσό των 5.5 δις €, εκ των οποίων 4.9 δις € προέρχονται από τον Τακτικό Προϋπολογισμό και 565 εκ € από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων (ΠΔΕ), παρουσιάζοντας ενίσχυση κατά 4.2% σε σχέση με τον Προϋπολογισμό του 2018. Και αυτή είναι και η απάντηση προς τον κ. Παπαθεοδώρου και καταθέτω το διάγραμμα το οποίο δείχνει ακριβώς αυτή τη μεταβολή των δαπανών στο χώρο της Εκπαίδευσης.
 
Επιπρόσθετα, τα πανεπιστήμια έλαβαν έκτακτη επιχορήγηση 41 εκατ ευρώ και τα ενιοποιούμενα και επιπρόσθετη επιχορήγηση 1.5 εκατ ευρώ (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων- ΤΕΙ Ηπείρου, Ιόνιο Πανεπιστήμιο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων).

Εξασφαλίσθηκαν επιπλέον 20 εκατ για το ΙΝΕΔΙΒΙΜ ώστε να καλυφθούν δαπάνες σίτισης και καθαριότητας και πολλαπλές άλλες ανάγκες που έχουν τα Πανεπιστήμια, ενώ διπλασιάστηκε η δημόσια δαπάνη για την Έρευνα και την καινοτομία, με καίρια συνεισφορά πρόσθετων πόρων 240 εκατ ευρώ από το ΕΛΙΔΕΚ για τη στήριξη νέων επιστημόνων και την ενίσχυση της έρευνας στα ΑΕΙ και ΕΚ.

Επιπλέον, ιδιαίτερα σημαντική είναι και η στοχευμένη χρήση άλλων χρηματοδοατικών εργαλείων (ΕΣΠΑ), για την ανάπτυξη κατάλληλων προγραμμάτων ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ.

ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πράγματι, οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες έχουν τη δυνατότητα και την υποχρέωση να φοιτούν μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία, αντιμετωπίζοντας βεβαίως μια σειρά από σοβαρά κοινωνικά στερεότυπα, ανισότητες και πραγματικές δυσκολίες, όχι μόνο μέσα στο σχολείο, αλλά και σε όλες τις διαστάσεις της ζωής τους.

Τι κάναμε γι αυτούς; Ιδρύσαμε τα τελευταία 3 χρόνια ιδρύσαμε 570 νέα Τμήματα Ένταξης, αγγίζοντας συνολικά τα 3710. Οι μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που σήμερα φοιτούν στα Γενικά Σχολεία είναι περίπου 95.000 για το τρέχον σχολικό έτος, με διαρκή αυξητική τάση τα τελευταία έτη και πέφτει τη σχολική διαρροή, με ποσοστό μικρότερο του 6% (με ευρωπαϊκό στόχο για το 2020 το 10%).

Ένα μέρος των παιδιών αυτών, περίπου 11.000 μαθητές, φοιτούν σε ειδικές μονάδες Ειδικής Αγωγής. Ιδρύσαμε και 36 τέτοιες δομές σε όλη τη χώρα σε σύνολο 450, με πολλαπλά προβλήματα που βελτιώθηκαν για την ασφαλή μεταφορά τους, ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν σε πολύ σημαντικό ποσοστό των σχολείων, σε ένα περίπου 60-70% προβλήματα προσβασιμότητας. Για να αντιμετωπιστούν όμως αυτές οι ανάγκες, τη στιγμή που το μόνιμο προσωπικό ήταν μόλις 3.536 άτομα, αυξήσαμε πολύ σημαντικά το στελεχιακό δυναμικό της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, τόσο σε εκπαιδευτικό, όσο και σε Ειδικό Εκπαιδευτικό και Βοηθητικό Προσωπικό.

Τη φετινή χρονιά, οι προσλήψεις είναι σε αριθμό – ρεκόρ, αγγίζουν τις 16.000 για να καλυφθεί σχεδόν το σύνολο των αιτημάτων για Παράλληλη Στήριξη, εξασφαλίζοντας Σχολικούς Νοσηλευτές, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγους και άλλες κατηγορίες ειδικού προσωπικού, και μάλιστα οι περισσότεροι με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, γεγονός που αναγνωρίζεται από τον εκπαιδευτικό κόσμο και την κοινωνία.
 
Καταθέτω συγκριτικούς πίνακες προσλήψεων στην ΕΑΕ. Ενδεικτικά αναφέρω: 2014-15: 6308, 2018-19:15802 (μέχρι στιγμής), Παράλληλη στήριξη 2014-15:4296,2018-19:7599

Υπάρχει η εξαγγελία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ και η συμπερίληψη στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού για πρόσληψη 4.500 εκπαιδευτικού και εξειδικευμένου προσωπικού, εντός του 2019, σε θέσεις που τώρα καλύπτονται από συμβάσεις ορισμένου χρόνου, αναμένεται να ενισχυθεί από τη δεδομένη για την κυβέρνησή μας επαναφορά του κανόνα 1/1, ενώ η «ευαίσθητη» ΝΔ επιμένει να μιλάει για επαναφορά του 1/5.
Επιπρόσθετα προχωρήσαμε στην ΕΑΕ και σε μια σειρά σημαντικών μεταρρυθμίσεων, βελτίωσης του ποιοτικού κομματιού της, ενώ προγραμματίζουμε και άλλου μεταρρυθμιστικού πράγματα, πιο σημαντικά, όπως την «πρώιμη παρέμβαση» στην υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση αλλά και τη διαμόρφωση νέων δομών μεταγυμνασιακής υποστήριξης ατόμων με σοβαρές αναπηρίες, σε συνεργασία με άλλα υπουργεία, με την παροχή από το ΥΠΠΕΘ εξειδικευμένου προσωπικού και προγραμμάτων σπουδών στα πλαίσια της δια βίου μάθησης.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, ένας κλάδος διαχρονικά απαξιωμένος, στο οποίο συνέβαλε κρίσιμα η κατάργηση δεκάδων ειδικοτήτων και η διαθεσιμότητα 2.500 εκπαιδευτικών το καλοκαίρι του 2013, όταν στην ηγεσία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης τότε βρισκόταν ο σημερινός αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας κος Κυριάκος Μητσοτάκης.

Όμως, από το 2016 εφαρμόζεται το στρατηγικό σχέδιο αναβάθμισης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, με καινούρια προγράμματα όπως  είναι η «Μια νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ», με ενισχυτική διδασκαλία, με στελέχωση με ψυχολόγους, με υλοποίηση χρηματοδοτούμενων Σχεδίων Δράσης.

Οι διέξοδοι που δίνονται στα παιδιά που είναι απόφοιτοι του ΕΠΑ.Λ., βελτιωμένο ποσοστό εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με τα νεοϊδρυόμενα 2ετή τμήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ και με δυνατότητα συμμετοχής στο νέο θεσμό του προαιρετικού «Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας», αποκτώντας επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 5.

Αυτή η νέα αρχιτεκτονική, οι στοχευμένες παρεμβάσεις, η χρηματοδότηση τόσο από εθνικούς όσο και από πόρους της ΕΕ, καθώς και ο στρατηγικός σχεδιασμός της Κυβέρνησης και του Υπουργείου, αποτυπώνεται στις θετικές εντυπώσεις της πλατιάς κοινωνικής πλειοψηφίας, αλλά και της εκπαιδευτικής κοινότητας που το έχει αγκαλιάσει και το στηρίζει.

Αποτυπώνεται και στην αύξηση του μαθητικού δυναμικού, στα ημερήσια και στα εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια. Ειδικά για τα ημερήσια ΕΠΑΛ, φέτος καταγράφεται αύξηση του μαθητικού δυναμικού κατά 6,5% σε σχέση με πέρσι, ενώ για τα εσπερινά η αύξηση αγγίζει το 13%, καθώς και στην αύξηση κατά 33% στη Μαθητεία για το τρέχον σχολικό έτος. Αποτυπώνεται και στον διπλασιασμό του αριθμού των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, που κινείται ανοδικά.

Βεβαίως εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα, αλλά υπάρχουν και πολλαπλές δράσεις σε εξέλιξη, για την αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών, τη συγγραφή νέου εκπαιδευτικού υλικού, αναβάθμιση εργαστηριακού εξοπλισμού κ.ά..

Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στο Εξωτερικό

Το Υπουργείο μας έχει και την ευθύνη της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης. Εκεί καταφέραμε να συμβάλουμε στην έγκαιρη κάλυψη των εκπαιδευτικών και διοικητικών κενών, κάνοντας άρση ορισμένων αντικινήτρων και καταφέρνοντας να στελεχώσουμε τις μονάδες αυτές περίπου στο 75%, ενώ υπήρξε θετική μεταβολή και στον Προϋπολογισμό. Αυτό δείχνει την έμπρακτη στήριξη του Υπουργείου στην εκπαίδευση των ελληνοπαίδων που βρίσκονται στο εξωτερικό, είτε αποτελούν μέλη των κοινοτήτων ομογενών, είτε για παιδιά των νεομεταναστών που αναγκάστηκαν να φύγουν για το εξωτερικό λόγω της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που ξέσπασε στη χώρα μας.

Καταλήγοντας, η συζήτηση για το προσχέδιο του προϋπολογισμού απαιτεί την αποτύπωση αριθμών και ποσοτικών δεδομένων και προσπάθησα να δώσω κάποια από αυτά. Η αγωνία μας για την αναστροφή της μνημονιακής πραγματικότητας μας εξαναγκάζει συχνά να μιλάμε με νούμερα και δείκτες.

Βασικό μας μέλημα είναι να σταθεροποιήσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα στο σύνολό του, να το αποκαταστήσουμε και να αρχίσουμε πια να συζητούμε για τις ποιότητες της εκπαίδευσης, που μπορούν να ευδοκιμήσουν μόνο υπό το πρίσμα της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης για όλες και για όλους.

Στην κατεύθυνση αυτή κινούμαστε, σε διαρκή διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα, με νομοθετικό έργο, την αύξηση των κονδυλίων και το μεταρρυθμιστικό μας πλαίσιο και βεβαίως με συνέχιση των δράσεων και με προγραμματικό πλαίσιο της επόμενης ημέρας, σε συνεργασία με όλα τα Υπουργεία, αλλά πρωτίστως με την εκπαιδευτική κοινότητα, τις τοπικές αρχές και την ίδια την κοινωνία.

Σχόλια (2)

 
Αριστοφάνης
15 Δεκ 2018 09:59

Μέσα από τα στοιχεία που παρέθεσε στο Κοινοβούλιο η Υφυπουργός κ. Τζούφη φαίνεται η εργασία που έκαναν και οι προηγούμενοι αλλά και τα σημαντικότερα πέτυχε η ίδια μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα με πολλή δουλειά και συνέπεια. Τις αξίζουν συγχαρητήρια. Οι προσλήψεις των Εκπαιδευτικών πρέπει οπωσδήποτε να πραγματοποιηθούν με αντικειμενικά κριτήρια. Πολύς ο κόπος, αλλά και οι πολίτες αντιλαμβάνονται ποιοι δουλεύουν πραγματικά για την εκπαίδευση και την πατρίδα μας.

 
Δάσκαλος
15 Δεκ 2018 20:33

Είναι προφανές ότι πάμε για εκλογές τον Μάιο, τις οποίες η κυβέρνηση γνωρίζει ότι θα της χάσει.
Στο πλαίσιο αυτό και δεν δείχνει καμία πρόθεση επίλυσης προβλημάτων που γνωρίζει ότι θα προκύψουν από Σεπτέμβρη.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ