Φιλόλογοι (ΠΕΦ): Να αποσυρθεί το Σχέδιο για το μάθημα της Ιστορίας

“Το Σχέδιο οδηγεί στην ιδεολογικοποίηση της Ιστορίας”

15/10/2018

Άκουσε το άρθρο

Την απόσυρση του  προτεινόμενου σχεδίου  του  ΙΕΠ για το μάθημα της Ιστορίας , ζητά η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων, διότι όπως υποστηρίζει:

Α. Δεν λαμβάνει υπόψη του την επιστημονική αξιοποίηση των ιστορικών πηγών,

Β. Αρνείται την ιστορική συνέχεια,

Γ. Υποβαθμίζει την ιστορική σημασία των παλαιότερων περιόδων (Αρχαιότητας και Βυζαντίου) διογκώνοντας υπέρμετρα την προσέγγιση της Νεότερης Ιστορίας, και

Δ. Αποδομεί τον ελληνικό ιστορικό κορμό, δίνοντας  βάρος στο έλασσον έναντι του μείζονος και προβάλλοντας τα επιμέρους και τα περιφερειακά έναντι των βασικών ιστορικών ζητημάτων και

Ε. Οδηγεί στην ιδεολογικοποίηση της Ιστορίας.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΕΦ τονίζει ότι  έχει ήδη διατυπώσει  αναλυτικά τις παρατηρήσεις και τις ενστάσεις του, επί του σχεδίου του ΙΕΠ για το μάθημα της Ιστορίας, όταν αυτό εξαγγέλθηκε  τον Απρίλιο του 2017.

Δυστυχώς , σημειώνει η ΠΕΦ,  το υπουργείο Παιδείας  επανήλθε πρόσφατα καταθέτοντας το ίδιο περίπου σχέδιο χωρίς να λάβει –για άλλη μια φορά- υπόψη του τις θέσεις της επιστημονικής κοινότητας.

Η  ΠΕΦ  εκφράζει και πάλι  «τη συνολική της αντίθεση  στο προτεινόμενο σχέδιο το οποίο μεταβάλλει ριζικά τον χαρακτήρα του μαθήματος της Ιστορίας εκτρέποντάς το προς κατευθύνσεις που δεν πληρούν τους επιστημονικούς και παιδαγωγικούς του  στόχους».

Συγκεκριμένα, υπογραμμίζει η ΠΕΦ:

➢    Θεωρούμε απαράδεκτη την εγκατάλειψη της ιστορικής συνέχειας κατά τη  διδασκαλία ιστορικών περιόδων. Υποστηρίζουμε ως  παιδαγωγικά αναγκαία τη γραμμική χρονικά διάταξη της ύλης από το απώτατο παρελθόν προς τη σύγχρονη εποχή, επειδή  η μέθοδος αυτή παρουσιάζει αδιάσπαστη την ιστορική συνέχεια, διευκολύνει την κατανόηση του χρόνου από τους μαθητές, συμβάλλει στη συνειδητοποίηση της ελληνικής ταυτότητας σε συνδυασμό με τον σεβασμό και την αποδοχή της ιστορίας των άλλων λαών, και συνεισφέρει στην καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης.

➢    Μας βρίσκει απολύτως αντίθετους ο κατακερματισμός της ιστορικής γνώσης σε επιμέρους θεματικές ενότητες που  οδηγεί στη σύγχυση και στην αδυναμία εξήγησης των ιστορικών φαινομένων από τους μαθητές. Σύγχυση επίσης  προκαλεί στους μικρούς μαθητές η ταύτιση του νοήματος της ιστορίας με την -προβλεπόμενη στο σχέδιο- αφήγηση της ιστορίας της οικογένειάς τους.

➢    Διαφωνούμε με τη δημιουργία θεματικών φακέλων, οι οποίοι  έχουν παιδαγωγική και μαθησιακή αξία, μόνο εάν λειτουργούν επικουρικά στη διδασκαλία.

➢     Θεωρούμε από παιδαγωγική άποψη αναποτελεσματική την προβλεπόμενη στο σχέδιο  ανάθεση  στον εκπαιδευτικό επιλογής και αναδιάταξης της ιστορικής ύλης, επειδή αποδυναμώνει τη χρήση του σχολικού εγχειριδίου και οδηγεί ενδεχομένως σε  επιλογές σύμφωνες με προσωπικές ιδεολογικές και πολιτικές απόψεις. Η ΠΕΦ κρίνει  απαραίτητη τη  συγγραφή νέων σχολικών  εγχειριδίων, που θα παρουσιάζουν με εύληπτο τρόπο τη διδακτέα ύλη και θα αποτελούν πεδίο αναφοράς για περαιτέρω ενασχόληση των μαθητών με σημαντικές θεματικές ενότητες.

Σχόλια (11)

Γεράσιμος
|

Επειδή στα σχόλια γράφονται ανακρίβειες, να διευκρινίσουμε ότι στον Κλάδο ΠΕ02 που ονομάζεται "Φιλόλογοι" ανήκουν οι πτυχιούχοι της πάλαι ποτέ ενιαίας Φιλοσοφικής Σχολής και των σημερινών αυτόνομων τμημάτων όχι μόνο Φιλολογίας (παρατηρώ τη σύγχυση κάποιων λόγω του λεκτικού), αλλά και Ιστορίας - Αρχαιολογίας και Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής (& Ψυχολογίας) και των ομοειδών τους (Ιστορίας, Ιστορίας & Εθνολογίας, Φιλοσοφίας, Φιλοσοφικών & Κοινωνικών Σπουδών). Επομένως, στον Κλάδο των "Φιλολόγων" ναι, ανήκουν και οι πτυχιούχοι της κατεύθυνσης Ιστορίας. Δεν είναι λοιπόν κατ' ευφημισμόν "Φιλόλογοι", αλλά είναι οι καθηγητές των λεγόμενων "φιλολογικών" μαθημάτων, δηλαδή των ανθρωπιστικών σπουδών. Τέλος, δεν αποτελεί σοβαρό επιχείρημα η ένταξη του μαθήματος της Ιστορίας στην κατηγορία "Κοινωνικές Επιστήμες" από το υπουργείο κάποιας κυβέρνησης... Οι κυβερνήσεις έρχονται και παρέρχονται... Διαχρονικώς, το μάθημα ανήκει στα "φιλολογικά" μαθήματα. Πολύ σωστή η τοποθέτηση της ΠΕΦ.

MANOS
|

Μπράβο στην Π.Ε.Φ.! Τα σχέδια του Υπουργείου βασίζονται σε εισηγήσεις των κοινωνιολόγων του Ι.Ε.Π. και στην εμφανή τάση ιδεολογικοποίησης της Ιστορίας...

Alekos
|

Από φέτος, στις εγκυκλίους του Υπ. Παιδείας για τη διδασκαλία μαθημάτων, το μάθημα της Ιστορίας έφυγε από την κατηγορία "ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ" και εντάχθηκε στην κατηγορία "ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ" (μαζί με τα Θρησκευτικά, την Κοινωνιολογία και την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή). Υπάρχουν κάποιοι (ΠΕ"Φ" - τα εισαγωγικά υπό την έννοια ότι ο τίτλος "Φιλόλογοι" είναι κατ΄ ευφημισμόν, διότι στην ΠΕ "Φ") είναι εγγεγραμμένοι και απόφοιτοι ΜΗ Φιλολογικών Τμημάτων...) που επιμένουν ότι η Ιστορία είναι ....φιλολογικό μάθημα. Χρειάζεται να περάσει λίγος καιρός...

κυρά Δασκάλα
|

Με βάση τη λογική ότι η ιστορία γράφεται από τους νικητές, επιβεβαιώνετε ότι αφού τώρα οι 'νικητές' είναι η συγκεκριμένη πολιτικο-ιδεολογική παράταξη άρα γράφουν την ιστορία με το δικό τους ιδεολογικό πρόσημο. Ευχαριστούμε που μας ανοίξατε τα μάτια αγαπητέ 'Ιστωρ'.

Ιστωρ
|

Η ιστορία γράφεται από τους νικητές.
Άρα, έχει καθαρά ιδεολογικό πρόσημο.
Αυτό που λέει η ΠΕΦ είναι να συνεχίσει να διδάσκεται η υπάρχουσα ιδεολογία, η ιδεολογία αυτού του συστήματος.
Μήπως, λέω, μήπως είναι η ΠΕΦ απολογητής και υπερασπιστής του συστήματος;
Διότι, οι παρατηρήσεις της είναι καθαρά ιδεολογικά τοποθετημένες.
Εκεί που γνωρίζουν πολύ καλά

Αν-ιστόρητος
|

Δεν θα σταθώ στα επιστημονικά, τα ξέρουν (ίσως) καλύτερα οι φιλόλογοι.
Αλλά ακόμη κι αυτό με την οικογενειακή ιστορία το απορρίπτουν΄.
Όλη η συντήρηση και μούχλα σε μια συσκευασία.

@ΣΤΕΛΙΟΣ
|

Ενώ οι ιστορικοί (Αποφ. Ιστορικού Αρχαιολογικού) δεν είναι φιλόλογοι (ΠΕ02);;;;;

ΣΤΕΛΙΟΣ
|

οι φιλόλογοι είναι και ιστορικοί;

Ιστορικός
|

Θα ήθελα να αναφέρω ότι εκτός από τον Κομμουνισμό υπάρχουν και άλλες ιδεολογικές τάσεις. Σεβασμός στην διαφορετικότητα των ανθρώπων.

Ινώ
|

Μπράβο στην Π.Ε.Φ. Επιτέλους μίλησε καθαρά. Όχι, δεν θα αλλάζει η ιστορία του τόπου κάθε φορά που αλλάζει η κυβέρνηση! Η ιδεολογικοποίηση της ιστορίας είναι καθαρή προπαγάνδα.

Θεολόγος
|

Αν είχαν και οι θεολόγοι μια τέτοια Ένωση, που να μπορεί να δει το πρόβλημα με νηφαλιότητα, πέρα από τις όποιες αγκυλώσεις δημιουργεί η θρησκευτική ταυτότητα, θα είχαμε γλυτώσει από αυτό το απαράδεκτο Πρόγραμμα Σπουδών το οποίο με το πιστόλι στον κρόταφο καλούμαστε να εφαρμόσουμε.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ