Υπ. Παιδείας προς ΣΥΡΙΖΑ: Αναληθώς ο Κ. Γαβρόγλου επικαλέσθηκε σε υπουργική απόφαση ανύπαρκτη Γνωμοδότηση της ΑΔΙΠ για τις αντιστοιχίες

Υπ. Παιδείας: Τα 6 κριτήρια των νέων αντιστοιχιών των τμημάτων που κατηγοριοποιούνται σε «Νέα» και «Παλαιά»

01/07/2020

Άκουσε το άρθρο

Για  μικροπολιτικά παιχνίδια του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τις αντιστοιχίες τμημάτων ΑΕΙ για τις μετεγγραφές φοιτητών, κάνει λόγο το υπουργείο Παιδείας με αφορμή τη σχετική χθεσινή ανακοίνωση της αξιωματικής αντιπολίτευσης (Δείτε εδώ την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ) και κάνει λόγο αναληθές περιεχόμενο στην περσινή απόφαση του υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου.

Ειδικότερα το υπουργείο Παιδείας , απαντώντας στον ΣΥΡΙΖΑ, τονίζει:

Η ΑΔΙΠ διατύπωσε πέρσι εισήγηση: Στις  4 Ιουνίου 2019 η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) διατύπωσε, ως όφειλε εκ της νομοθεσίας, εγγράφως γνώμη, σύμφωνα με την οποία, σε ό,τι αφορά στις μετεγγραφές, η αντιστοίχιση των νέων Τμημάτων των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων -που ιδρύθηκαν ή υπέστησαν μεταβολές με τους νόμους 4559/2018 (Α’ 142), 4589/2019 (Α’ 13) και 4610/2019 (Α’ 70) - θα έπρεπε να εξεταστεί μετά την παρέλευση των δύο πρώτων ετών της λειτουργίας τους, αφού πρώτα θα έχουν πιστοποιηθεί.

Αναληθώς ο Κ. Γαβρόγλου επικαλέσθηκε σε υπουργική απόφαση ανύπαρκτη Γνωμοδότηση της ΑΔΙΠ: Ο τότε υπουργός Παιδείας διατύπωσε αναληθώς στη σχετική Υπουργική Απόφαση (104100/Ζ1-27-06-19), ότι είχε παρέλθει άπρακτη η προθεσμία για τη διατύπωση γνώμης από την ΑΔΙΠ αναφορικά με τις αντιστοιχίες των νέων Τμημάτων Πανεπιστημίων, προκειμένου να μη λάβει υπόψη του την εισήγηση της ανεξάρτητης Αρχής!

Η φετινή εισήγηση της  ΕΘΑΑΕ (πρώην ΑΔΙΠ): Στις 29 Μαΐου 2020, η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), διάδοχο σχήμα της ΑΔΙΠ, διατύπωσε, ως όφειλε σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, γνώμη επί των αντιστοιχιών των Τμημάτων των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.) και των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών (Α.Ε.Α.) για το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021, οι οποίες αφορούν αποκλειστικά το θεσμό των μετεγγραφών και δεν σχετίζονται σε καμία περίπτωση με τα επαγγελματικά δικαιώματα.

Τα  6 κριτήρια: Η γνώμη   βασίστηκε σε κριτήρια συνάφειας των προγραμμάτων σπουδών, όπως:

-    η ύπαρξη κοινών μαθημάτων σε ποσοστό τουλάχιστον 70%,

-    η ύπαρξη του ελάχιστου προβλεπόμενου αριθμού μελών ΔΕΠ με συναφή γνωστικά αντικείμενα με τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών,

-    το πλήθος και η ύπαρξη συνάφειας μεταξύ των προσφερόμενων κατευθύνσεων σπουδών,

-    η διάρκεια σπουδών σε εξάμηνα,

-    τα έτη από την έναρξη λειτουργίας του προγράμματος σπουδών και η συνακόλουθη ωριμότητα της ακαδημαϊκής τους συγκρότησης,

-    η τυχόν ένταξη στις διατάξεις του άρθρου 46 του ν.4485/2017 (integrated master).

Λάβαμε υπόψιν της εισήγηση της ΕΘΑΑΕ:  Η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, έλαβε υπόψη της τη σχετική εισήγηση για τις εν λόγω αντιστοιχίες ενόψει του ακαδημαϊκού έτους 2020 - 2021, και την έκανε αποδεκτή, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι σέβεται απόλυτα και έχει πλήρη εμπιστοσύνη στις Ανεξάρτητες Αρχές, εν αντιθέσει με όσα συνέβαιναν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Μικροπολιτικές σκοπιμότητες: Αυτή είναι η αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα. Όλα τα υπόλοιπα που ανακοινώνονται εσχάτως από τον ΣΥΡΙΖΑ για το συγκεκριμένο θέμα ανήκουν στη σφαίρα της παραπολιτικής, των μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων και της ιδεοληψίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:Τμήματα δύο ταχυτήτων-Τμήματα πρώην ΤΕΙ δεν έχουν αντιστοιχίες σε πανεπιστημιακά- 87 τμήματα με ούτε μία αντιστοιχία

Σχόλια (16)

Δημόσια ΑΕΙ
|

Το ζήτημα δεν είναι μεταξύ ιδιωτικών και δημοσίων, αλλά μεταξύ ΤΕΙ και πανεπιστημίων. Πρώτα πρέπει να μπει τάξη στα Δημόσια ΑΕΙ και μετά να ρυθμιστούν τα θέματα των κολλεγίων, των οποίων οι απόφοιτοι είναι ελάχιστοι σε σχέση με τους φοιτητές στα δημόσια πανεπιστήμια.

@Η Ελλάδα χρειάζεται λίγα και ισχυρά ΑΕΙ, με διασύνδεση μετα
|

έτσι ώστε οι Έλληνες όπως τα "παλιά χρόνια" ακόμη και για αυτό να ξενιτεύονται ή να πληρώνουν ιδιωτικά "πανεπιστήμια" -στην ελλάδα είμαστε- για τα οποία βεβαίως και δεν θα υπάρχει περιορισμός ποσότητας ποιότητας.

Κριτήρια για αντιστοιχία τμημάτων
|

Μέχρι πρόσφατα όσα τμήματα ιδρύονταν είχαν άμεση αντιστοιχία, ανεξάρτητα από τον αριθμό των μελών ΔΕΠ ή τα έτη λειτουργίας τους.

Ακόμα και σήμερα, πώς λειτουργούν τμήματα με 15-20 μέλη ΔΕΠ και είναι αντίστοιχα με τμήματα με διπλάσιο ή τριπλάσιο αριθμό προσωπικού;

Απλώς προσπαθούν με κάποιο τρόπο να διαχωρίσουν τα τμήματα των πρώην ΤΕΙ αφού δεν έχουν κανένα πλάνο ενσωμάτωσής τους στις αντίστοιχες πανεπιστημιακές σχολές.

τα έτη από την έναρξη λειτουργίας του προγράμματος σπουδών και η συνακόλουθη ωριμότητα της ακαδημαϊκής τους συγκρότησης
η ύπαρξη του ελάχιστου προβλεπόμενου αριθμού μελών ΔΕΠ με συναφή γνωστικά αντικείμενα με τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών,

Μετεγγραφές ΑΕΙ
|

Το υπουργείο κρύβει τις σκοπιμότητες πίσω από την αξιολόγηση ενώ αρνείται να πάρει θετικές αποφάσεις.

Αν η κυβέρνηση ενδιαφερόταν να μη φεύγουν φοιτητές στο εξωτερικό δε θα καταργούσε σχολές όπως η Νομική ενώ παράλληλα εδώ και χρόνια χρηματοδοτεί υποβαθμισμένα τμήματα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ.

Η Ελλάδα χρειάζεται λίγα και ισχυρά ΑΕΙ, με διασύνδεση μεταξύ των σχολών χωρίς μοναδικά αντικείμενα στο προπτυχιακό επίπεδο.

Αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση
|

Τα τμήματα ΑΕΙ δεν έχουν σχέση με την τοπική οικονομία, τώρα φεύγουν κατά δεκάδες ανεξάρτητα από τη λειτουργία 500 τμημάτων, καθώς σε πολλά από αυτά στην πραγματικότητα οι ενεργοί σπουδαστές είναι οι μισοί ή και λιγότεροι των θέσεων που προσφέρονται.

Όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν μπορούν να ανταγωνιστούν σε ποιότητα τα Δημόσια ΑΕΙ, αρκεί τα τελευταία να οργανωθούν με σωστό τρόπο. Ακόμα και στις ΗΠΑ τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δέχονται εκατομμύρια σε επιχορήγηση για έρευνα από το κράτος.

Πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο στα ΑΕΙ αντί να έχουμε υποκατηγορίες σε κάθε τομέα σπουδών (Διοίκηση, Οικονομικά, Μηχανική, Πληροφορική) και να διαιωνίζονται οι στρεβλώσεις. Αυτό έπρεπε να έχει γίνει εδώ και δεκαετίες αντί να ξεφυτρώνουν τμήματα ΤΕΙ και πανεπιστημίων σαν μανιτάρια, χωρίς σαφή προσανατολισμό σπουδών και συχνά χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα, και να γίνονται αλλαγές χωρίς νόημα στο μηχανογραφικό δελτίο.

Ποια ουσία έχει να λειτουργούν τμήματα στο ίδιο αντικείμενο με τεράστια διαφορά δυναμικότητας χωρίς να υπάρχει καμία ακαδημαϊκή ή παραγωγική ανάγκη;

Με 10 ΑΕΙ σε όλη την Ελλάδα (δύο ή τρια στην Αττική, ένα στη Θεσσαλονίκη, τα υπόλοιπα περιφερειακά να μην είναι εξαπλωμένα σε κάθε πόλη και νησί) όπου το καθένα θα έχει ισχυρές σχολές και τμήματα με σαφώς καθορισμένο περιεχόμενο σπουδών μπορούμε να καλύψουμε τις ανάγκες του πληθυσμού και μάλιστα να δεχτούμε και αλλοδαπούς ερευνητές ή φοιτητές.

Διαφορετικά απλώς συνεχίζουμε στο ίδιο μίζερο αδιέξοδο.
@Πολυδιάσπαση ακαδημαϊκού χώρου

@Πολυδιάσπαση ακαδημαϊκού χώρου
|

Εισαγωγή σε "10-12 πανεπιστημιακά τμήματα σε κάθε αντικείμενο σε όλη την Ελλάδα και ας μείνουν μόνο αυτά σε λειτουργία", ταυτοχρόνως για να μη φεύγουν τα Ελληνόπουλα στο εξωτερικό για σπουδές ας ανοίξουμε καμία τριανταριά ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Νομίζω ότι είμαι σχιζοφρενής ή δεν καταλαβαίνω τι διαβάζω ή δεν καταλαβαίνουν τι γράφουν μερικοί εδώ μέσα.

Πολυδιάσπαση ακαδημαϊκού χώρου
|

Ας επιλεγούν 10-12 πανεπιστημιακά τμήματα σε κάθε αντικείμενο σε όλη την Ελλάδα και ας μείνουν μόνο αυτά σε λειτουργία. Η γιγάντωση και η πολυδιάσπαση των ΑΕΙ μόνο αρνητικά έχει φέρει.

Γιώργος Νικολάου, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πατρών
|

Το Τμήμα μου κ. Υφυπουργέ πληροί όλες τις προϋποθέσεις και λειτουργεί από το 1986. Πέρυσι ενσωματώσαμε το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδος (επίσης παλιό τμήμα) σε διακριτή κατεύθυνση με διακριτό πτυχίο. Πέρυσι, μάλιστα, είχαμε αντιστοίχιση. Φέτος όμως με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι μας εξαιρέσατε, παρά το γεγονός ότι τα προγράμματα των δύο κατευθύνσεων είναι απολύτως αντίστοιχα με τα προγράμματα σπουδών των υπόλοιπων ΠΤΔΕ και Κοινωνικής Εργασίας της χώρας.
Οι συνέργειες κ. Υφυπουργέ, όπου επιστημονικά είναι δυνατό, ενισχύουν τα Τμήματα κάνοντας ορθολογικότερη αξιοποίηση των ανθρώπινων και των οικονομικών πόρων. Αντί να επιβραβεύεται η προσπάθεια, τιμωρείται. Μόνο στην Ελλάδα μπορεί να συμβαίνει αυτό.
Αν πρόκειται για λάθος περιμένουμε τη διόρθωση του. Αν είναι οτιδήποτε άλλο, μάλλον οι προϋποθέσεις που θέσατε είναι κενές περιεχομένου.
Όσο για την "εισήγηση" της ΕΘΑΕΕ δεν μπαίνω στον κόπο να τη σχολιάσω. Μάλλον δεν διάβασαν το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος μου, διαφορετικά δεν εξηγείται.
Καθηγητής Γιώργος Νικολάου
Πρόεδρος Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης
και Κοινωνικής Εργασίας Πανεπιστημίου Πατρών

Αθανάσιος
|

Υπάρχει δηλαδή εισήγηση της ΕΘΑΑΕ (πρώην ΑΔΙΠ) που βασίστηκε σε αυτά τα έξι κριτήρια και καταλήγει ότι ΟΛΑ τα προγράμματα σπουδών των "νέων Τμημάτων" είναι όμοια μεταξύ τους, αλλά διαφορετικά από τα προγράμματα σπουδών των "παλαιών Τμημάτων";
Να δοθεί στη δημοσιότητα, κύριοι Υπουργοί. Έτσι, για να να βουλώσετε και μερικά στόματα :-)

Διαφάνεια παντού
|

Πώς έγιναν οι συγχωνεύσεις πέρυσι; Υπήρξε διαφάνεια; Γιατί δεν εισακουστηκαν οι αποφάσεις των Συγκλήτων;

Βασίλης Τριανταφύλλου - Καθηγητής πρώην πρύτανης ΤΕΙ Δ.Ε.
|

Είναι εντυπωσιακό το πως η εκάστοτε ηγεσία "παραγγέλνει" γνωμοδοτήσεις.
Από τα έξη κριτήρια αυτό που επί της ουσίας λειτούργησε ως κριτήριο αποκλεισμού είναι το τεχνικό κριτήριο του Intergrated master. Από όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω η διαδικασία χορήγησης του Intergrated master είναι σε εξέλιξη για τα τμήματα.
Εκείνο δε το κριτήριο "...περί ωριμότητας ακαδημαϊκής συγκρότησης" είναι τουλάχιστον αστείο. δηλ. κάποια από τα νέα τμήματα Μηχανικών που δημιουργήθηκαν και έχουν στελεχωθεί από την συντριπτική τους πλειοψηφία από Καθηγητές ΤΕΙ διαθέτουν αυτό το κριτήριο; και πως προσδιορίζεται η ακαδημαϊκή ωριμότητα παρά μόνο από την ποιότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Πάντως θα ήταν ενδιαφέρον να δημοσιοποιηθεί η γνωμοδότηση της ΕΘΑΑΕ και το ερώτημα που της ετέθει. Η διαφάνεια είναι στοιχείο δημοκρατίας κύριοι του Υπουργείου και της ΕΘΑΑΕ.

Σοβαρά τώρα;
|

"...οι οποίες αφορούν αποκλειστικά το θεσμό των μετεγγραφών και δεν σχετίζονται σε καμία περίπτωση με τα επαγγελματικά δικαιώματα."
Υπάρχει κάποιος που να το πίστεψε αυτό; Ίσα ίσα αυτό θα μπορέσει άνετα να είναι ένα έναυσμα για να μην δώσουν τα επαγγελματικά δικαιώματα. Από ψέμα και καθυστερήσεις χόρτασα, το επόμενο γεύμα ελπίζω τουλάχιστον να είναι εύπεπτο. Αν είναι να πεις ψέμα ή να μιλάς πλαγίως, τουλάχιστον να είναι έξυπνος ο τρόπος που το κάνεις.

Μέλος ΔΕΠ
|

Στις 15/5 συνεδρίασε για πρώτη φορά το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης της νέας ΕΑΑΕ. Πως είναι δυνατό να εξέτασαν αναλυτικά σε διάστημα 14 ημερών, δηλαδή μέχρι τις 29/5 που κοινοποίησαν την γνώμη τους στο Υπουργείο, αν τα 87 "νέα" πανεπιστημιακά τμήματα πληρούν και σε πιο βαθμό τα 6 ως άνω κριτήρια;
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει η Αρχή και το Υπουργείο για λόγους διαφάνειας σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα να δημοσιοποιήσουν την μελέτη της ΕΑΑΕ για να δουν όλοι εμπλεκόμενοι την ανάλυση των μελών της Αρχής.

Rita
|

Η απόφαση του κ Διγαλακη ερειδεται σε νόμο που έχει καταργήσει η κα Κεραμεως

Διελκυστίνδα των ΑΕΙ
|

Η εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου πιάνεται από αποφάσεις και ερμηνεύει όπως θέλει την νομοθεσία. Ακόμα και οι πιστοποιήσεις και αξιολογήσεις της ΑΔΙΠ δεν οδηγούν σε τομές.

Χρειάζεται σοβαρός σχεδιασμός ώστε να μην προκύψουν προβλήματα με το μέλλον των φοιτητών, τα υπόλοιπα είναι πολιτική χωρίς νόημα.

Μέλος ΔΕΠ
|

Μπορεί ο υφυπουργός να μας κοινοποιήσει μια απόφαση ΕΘΑΑΕ όπου να αναφέρονται ονομαστικά τα τμήματα που δεν είναι αντίστοιχα ή έκανε μόνος την αξιολόγηση;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ