Τι είπε η Θ. Μεγαλοοικονόμου στη Βουλή για τις διατάξεις του Σχεδίου Νόμου για τους Διευθυντές Σχολείων

24/05/2017

Ενημερώθηκε: 25/05/2017, 10:23

Άκουσε το άρθρο

H Ειδική Αγορήτρια της Ένωσης Κεντρώων Θεοδώρα Μεγαλοικονόμου, είπε σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής τα εξής για τις διατάξεις του Σχεδίου Νόμου για τους Διευθυντές Σχολείων:

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ήταν πραγματικά ενδιαφέρουσα η συζήτηση που είχαμε το πρωί με τους φορείς και, κυρίως, οι απόψεις που ακούστηκαν απ’ όλες τις πλευρές κι αυτό αποδεικνύει πόσο σημαντικός είναι ο διάλογος και η ανταλλαγή απόψεων ειδικά στα θέματα παιδείας. Μακάρι να είχαμε περισσότερο χρόνο στη διάθεσή μας για να μπορούμε να το συζητήσουμε ακόμη πιο διεξοδικά, αλλά βλέπετε και αυτό το νομοσχέδιο έρχεται επείγον.

Θα ήθελα να ξεκινήσω την ομιλία μου με μια ευχή, η σημερινή συνεδρίαση να κυλήσει σ’ ένα κλίμα συνεργασίας. Θεωρώ δεδομένο πως όλες οι πλευρές έχουμε κοινό στόχο να βοηθήσουμε τα εκπαιδευτικά ζητήματα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Σε σχέση με τα επιμέρους άρθρα του νομοσχεδίου, έχω να κάνω τις εξής παρατηρήσεις:

Καταρχάς για το περιβόητο άρθρο 1 και τη συνολική αλλαγή που προωθείται σε σχέση με τον τρόπο επιλογής των Διευθυντών, για τον οποίο έχει σηκωθεί θύελλα αντιδράσεων μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου, θεωρώ πως το ζητούμενο είναι να βρούμε τη χρυσή τομή και να καταλήξουμε σε μια διαδικασία που θα είναι δίκαιη και αντικειμενική κι επαναλαμβάνω πως όλες αυτές οι αντιδράσεις πιθανόν να είχαν αποφευχθεί εάν είχε προηγηθεί εκτενής διάλογος με τους εκπαιδευτικούς.

Σε κάθε περίπτωση το καθεστώς που ίσχυε μέχρι σήμερα, πέραν του ότι κρίθηκε αντισυνταγματικό, θεωρώ πως, έτσι και αλλιώς, έπρεπε να υποστεί διάφορες αλλαγές. Ειδικότερα, δε μπορώ να μην αναγνωρίσω ότι συμφωνώ με την αλλαγή στην παράγραφο 3, δηλαδή το να μην επιλέγεται ως στέλεχος της εκπαίδευσης εκπαιδευτικός που έχει απαλλαγεί από τα καθήκοντά του.

Όμως, τα κριτήρια που προβλέπονται στην παράγραφο 4 σε σχέση με το τι ακριβώς αναγνωρίζεται από εδώ και πέρα ως διδακτική υπηρεσία, έχουν δημιουργηθεί διάφορα ζητήματα. Το πρώτο και βασικό είναι ότι καταργείται η θητεία του Σχολικού Συμβούλου από τον κατάλογο των περιπτώσεων που λογίζονται ως διδακτική υπηρεσία. Θεωρώ πως δεν μπορεί να υπάρξει καμία επαρκής αιτιολογία για το λόγο που αποκλείονται οι Σχολικοί Σύμβουλοι. Η αιτιολογική έκθεση κάνει λόγο για εφαρμογή της αρχής της ισότητας, ώστε να βρούμε αυτούς που έχουν, εν τοις πράγμασι, άσκηση διδακτικού έργου.

Όμως, απ' ό,τι φαίνεται, οι Σχολικοί Σύμβουλοι έχουν ενεργό συμμετοχή στα διδακτικά πεπραγμένα, αφού, επί παραδείγματι, παραδίδουν ενημερωτικά σεμινάρια και είναι επί παιδαγωγικών υπεύθυνοι για κάθε σχολείο. Επίσης, εκ του νόμου τους αναγνωρίζεται ο διδακτικός τους ρόλος, αφού, για παράδειγμα, Υπουργική Απόφαση που καθορίζει τα καθήκοντα των Σχολικών Συμβουλίων, μεταξύ άλλων, προβλέπει την εισήγηση από την πλευρά τους νέων διδακτικών μεθόδων, καθώς και την παρακολούθηση διδασκαλίας.

Πέραν των Σχολικών Συμβούλων, υπάρχουν και διάφορα ζητήματα για τον τρόπο μοριοδότησης των υποψήφιων Διευθυντών. Για παράδειγμα, θεωρώ άκρως παράλογο να μη μοριοδοτείται, ίσως και να μην θεωρείται υποχρεωτικό προαπαιτούμενο, η πιστοποιημένη καλή γνώση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Νομίζω ότι στη σύγχρονη εποχή είναι αυτονόητο ότι οποιοσδήποτε κατέχει μια διοικητική θέση και δη ο Διευθυντής ενός σχολείου οφείλει να γνωρίζει και να χειρίζεται ηλεκτρονικούς υπολογιστές για να μπορεί να εκτελεί τα καθήκοντά του. Επομένως, οι μοριοδοτήσεις ξένων γλωσσών κ.λπ. θα μπορούσαν να έρθουν σε δεύτερη μοίρα σε σχέση με τους υπολογιστές, γιατί μιλάμε για ελληνικά σχολεία, οπότε οι υπολογιστές προηγούνται της αγγλικής ή της γαλλικής γλώσσας. Δεν θα μιλάνε αγγλικά ή γαλλικά στους διδάσκοντες.

Επίσης, έχουν αποκλειστεί από την μοριοδότηση και διαφόρων ειδών επιμορφωτικά σεμινάρια. Δεν θεωρώ σωστή την λογική, να απαξιούμε κάθε είδους σεμινάρια.

Αντιθέτως, νομίζω πως όλοι μας προτρέπουμε τους εκπαιδευτικούς να παρακολουθούν τις εξελίξεις, να ενημερώνονται και γενικώς να μην μένουν περιορισμένοι στα όσα έμαθαν πριν από αρκετές δεκαετίες.

Επομένως, είναι μάλλον παράλογο να τους ωθούμε σε τέτοιες επιμορφώσεις από την μια πλευρά, αλλά από την άλλη πλευρά να τους αναγνωρίζουμε αυτό το προσόν, ότι έχουνε λάβει μέρος σε σεμινάρια.

Εγώ, που δεν είναι εκπαιδευτικός, έχω παρακολουθήσει πάρα πολλά σεμινάρια και Μορφωτικών Υποθέσεων και Ιατρικών Υποθέσεων, μέχρι σε συνέδριο υγείας που είχε γίνει στην Ρόδο πήγα, που δεν είμαι γιατρός. Οπότε, κάτι πήρα και από αυτό. Στους Δελφούς πήγα σε σεμινάριο που ήταν οικονομικού αντικειμένου. Εντάξει, οικονομικά έχω σπουδάσει, αλλά δεν ήταν η Επιτροπή μου, αλλά πήγα και σε αυτό.

Ότι μαθαίνεις είναι καλό, έλεγε η γιαγιά μου. Μάθε και βάλτο στην άκρη, κάποτε θα σου χρειαστεί!

Και τώρα σε σχέση με την περιβόητη γνωμοδότηση των συνυπηρετούντων μονίμων εκπαιδευτικών, για την οποίαν έχει γίνει πάρα πολύς λόγος. Ως γνωστόν κρίθηκε αντισυνταγματική από το Συμβούλιο Επικρατείας η αρμοδιότητα επιλογής του επόμενου  διευθυντή από τον σύλλογο διδασκόντων, δηλαδή τους μόνιμους και αναπληρωματικούς εκπαιδευτικούς.

Το ανέφερα και χθες ότι οπωσδήποτε αυτοί που είναι στο σύλλογο και είναι κάτω από εσένα θα επιλέξουν εσένα, δεν θα επιλέξουν κάποιον άλλον εκτός, που μπορεί να έχει πολύ περισσότερα προσόντα.

Έτσι έρχεται τώρα μια νέα ρύθμιση στο παρόν νομοσχέδιο, σύμφωνα με την οποία θα έχουν κεντρικό ρόλο τα περιφερειακά υπηρεσιακά συμβούλια, τα οποία θα διεξαγάγουν τις σχετικές συνεντεύξεις με τους υποψηφίους.

Στην βαθμολόγηση-μοριοδότηση της συνέντευξης, τα συμβούλια αυτά θα λαμβάνουν υπόψη τους και την γνώμη των συνυπηρετούντων μονίμων εκπαιδευτικών.

Έτσι, από το αρχικώς καθοριστικό ρόλο του συλλόγου διδασκόντων, περνάμε σε ένα απλό συμβουλευτικό ρόλο μόνο των μονίμων και όχι των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Γενικώς, και προσωπικά, και ως Ένωση Κεντρώων, στηρίζουμε την προσπάθεια σε όλες τις διαδικασίες να υπάρχουν δημοκρατικές δομές.

Δηλαδή, σε γενικές γραμμές θεωρούμε πολύ καλή την πρωτοβουλία το να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερο συλλογικές διαδικασίες, από το να αποφασίζει κάθε φορά ένας και μόνο άνθρωπος.

Ωστόσο, στη συγκεκριμένη διαδικασία που ακολουθείται θα μπορούσαν να υπάρξουν βελτιώσεις. Τι εννοώ; Για παράδειγμα, για να γίνει πιο αντικειμενική η άποψη των λοιπών συναδέλφων εκπαιδευτικών θα μπορούσε να διευρυνθεί η βάση είτε με το να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη των εκπαιδευτικών που έχουν συνυπηρετήσει π.χ. τα τελευταία εφτά οκτώ χρόνια, είτε με το να ζητείται πρωτίστως η γνώμη των διδασκόντων του σχολείου που υποψήφιος είχε στο παρελθόν διοικητικά καθήκοντα.

Σε κάθε περίπτωση, πολύ σωστά, το πως διατυπώνεται η γνώμη των λοιπών εκπαιδευτικών για τον υποψήφιο, περιγράφεται αναλυτικά στο νομοσχέδιο με τις ερωτήσεις και τα θέματα που θα κληθούν να καλύψουν, όμως αντίστοιχα δεν υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές για το πώς γίνεται συνέντευξη η οποία στο κάτω κάτω είναι καθοριστική.

Νομίζω ότι θα έπρεπε να υπάρχουν λεπτομερείς προβλέψεις για το ποια θέματα θα καλύπτονται με συνέντευξη και την μορφή που θα έχει η συζήτηση. Και αυτό για να τηρείται ένα ενιαίο σύστημα και να μην αντιμετωπίζουν κάποιοι υποψήφιοι πιο ευνοϊκή μεταχείριση.

Βεβαίως, τα περισσότερα από αυτά υφίσταται να οριστούν με υπουργική απόφαση, όμως άποψη μου είναι ότι θα ήταν πιο θεμιτό να το περιλάμβανε ήδη το νομοσχέδιο. Και αυτό, διότι ο στόχος όλων μας είναι η αντικειμενικότητα, η αξιοκρατία και σ' αυτό το πλαίσιο καλό είναι να αποφεύγουμε τις ασάφειες.

Στην παράγραφο 7, περίπτωση β΄, περιορίζεται η δυνατότητα να παραμείνει κάποιος διευθυντής για μόλις δύο θητείες. Αναμένουμε την υλοποίηση της δέσμευσης του κύριου Υπουργού σε αυτό το σημείο, προκειμένου να αλλάξει την συγκεκριμένη ρύθμιση, καθώς κατά γενική ομολογία είναι πολύ περιοριστική.

Είναι εξαιρετικά δύσκολο να έχει προλάβει κάποιος να πραγματοποιήσει τις αλλαγές που οραματίζεται σε ένα σχολικό περιβάλλον μόλις σε δύο θητείες.

Επομένως, θεωρούμε θεμιτή την αλλαγή στάσης του κ. Υπουργού σε αυτό το ζήτημα.

Σε σχέση με το άρθρο 3 και τις αποσπάσεις για την ειδική αγωγή. Έχουν προκύψει αρκετές απόψεις και διάφορα θέματα σε αυτό το κομμάτι. Εγώ θα ήθελα από την πλευρά μου να θέσω ένα ζήτημα που λογικά γνωρίζει το Υπουργείο, ότι δηλαδή υπάρχουν κάποιοι μόνιμοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι είναι κάτοχοι πτυχίου ειδικής αγωγής αλλά δεν δικαιούται ούτε μετάθεσης, ούτε απόσπασης.

Νομίζω, ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να αποκατασταθεί αυτή η αδικία, κύριε Υπουργέ, να είναι εξειδικευμένοι με πτυχίο ειδικής αγωγής και να μη δικαιούνται αυτές τις αποσπάσεις.

Τώρα σε σχέση με το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου και ειδικότερα σε σχέση με τις ρυθμίσεις του ισλαμικού τεμένους στην Αθήνα.
Γενικώς, το θέμα του ισλαμικού τεμένους είναι ιδιαίτερης σοβαρότητας και απαιτείται να δοθεί σοβαρή σημασία από όλους μας και από την Κυβέρνηση και από την Αντιπολίτευση.

Κρινόμαστε, λοιπόν, όλοι μας για τη στάση που θα τηρήσουμε.

Θα πρέπει να φροντίσουμε η ελληνική πολιτεία να τηρεί πλήρως το Σύνταγμα και τα δικαιώματα όλων στην ανεξιθρησκεία.

Η Ελλάδα έχει, ήδη, από το 2006 ψηφίσει το θέμα αυτό με το ν.3512, καθώς και κάποιες αλλαγές που ψηφίστηκαν κατά τη διάρκεια της θητείας της παρούσας Κυβέρνησης.

Όλο αυτό το νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και οι διατάξεις που έρχονται σήμερα προς ψήφιση μας βρίσκουν σύμφωνους ως Ένωση Κεντρώων, καθώς εξασφαλίζουν πλήρως την τήρηση της νομιμότητας για τη δημιουργία ενός δημόσιου ισλαμικού τεμένους χωρίς να προκαλούν - και το τονίζω - το αίσθημα των χριστιανών πολιτών.

Με τις ρυθμίσεις που συζητάμε σήμερα γίνονται κάποιες αλλαγές και μικρές προσθήκες, προκειμένου να υπάρξει καλύτερη λειτουργία της Διοικούσας Επιτροπής.

Η σύνθεση του επταμελούς διοικητικού συμβουλίου περιλαμβάνει φυσικά πρόσωπα από όλες τις πλευρές, οι οποίες εμπλέκονται στη διοίκηση του τεμένους.

Επίσης, είναι εύλογος και πιο συγκεκριμένος ο προσδιορισμός των εκπροσώπων του Δήμου Αθηναίων, ώστε να πρόκειται για πρόσωπα με γνώση διοικητικής οργάνωσης και να αποτελούν το καλύτερο δυνατό συνδυασμό ανάμεσα στη λειτουργία του τεμένους και του Δήμου Αθηναίων.

Επαναλαμβάνω, ότι η μόνη μου ένσταση αφορά τις προσλήψεις που θα γίνουν στον Οργανισμό και κατά πόσο είναι αναγκαίες οι θέσεις των εργαζομένων να καλυφθούν κατά προτεραιότητα από μετατάξεις και από αποσπάσεις.

Εάν κάνουμε αυτό και μας λείπουν ακόμη μερικές θέσεις, μπορούμε να τις καλύψουμε.

Αναμένουμε τη στάση της Κυβέρνησης σε αυτό το θέμα και αν εμείνει το Υπουργείο στην υπάρχουσα διατύπωση του άρθρου 5 περίπτωση 6.

Συνολικά οι διαφωνίες μου επικεντρώνονται στο πρώτο μέρος του νομοσχεδίου και ειδικότερα στο άρθρο 1, οπότε ενόψει όλων αυτών των ανοιχτών θεμάτων επιφυλασσόμεθα τόσο επί της αρχής όσο επί των άρθρων για την Ολομέλεια.

 

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ