Σήμερα, Τετάρτη, στις 11:30 το πρωί θα ανακοινωθεί σε κοινή διαδικτυακή Συνέντευξη Τύπου της υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως και του υπουργού Προστασίας του Πολίτη Μ. Χρυσοχοίδη, το Σχέδιο Νόμου για τη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ,ανώτατο όριο φοίτησης στα ΑΕΙ και την Ομάδα Προστασίας των Πανεπιστημίων «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις».
Στη συνέντευξη θα παραβρεθούν και οι υφυπουργοί Παιδείας Ζέττα Μακρή και Άγγελος Συρίγος οι οποίοι θα ενημερώσουν τους εκπαιδευτικούς συντάκτες για θέματα εκπαιδευτικής επικαιρότητας, συμπεριλαμβανόμενης της έναρξης λειτουργίας των σχολείων και για το τι μέλλει γενέσθαι στα Πανεπιστήμια.
Το esos θα συμμετέχει στη διαδικτυακή Συνέντευξη Τύπου και στη συνέχεια θα δημοσιεύσει το Σχέδιο Νόμου και ρεπορτάζ για ότι θα ειπωθεί από τους υπουργούς και υφυπουργούς.
Το esos προκειμένου να βοηθήσει τους υποψηφίους για τα ΑΕΙ και τους φοιτητές ετοίμασε ερωτήσεις- απαντήσεις για τις νέες ρυθμίσεις για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και το ανώτατο όριο φοίτησης στα ΑΕΙ .
Ειδικότερα:
ΒΑΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑ ΑΕΙ
1. Πότε θα εφαρμοστούν οι αλλαγές στο σύστημα Πανελλαδικών Εξετάσεων; Θα υπάρξει μείωση του αριθμού εισακτέων;
Τις αλλαγές θα “εγκαινιάσουν” , οι σημερινοί μαθητές της Γ Λυκείου, δηλαδή οι υποψήφιοι που θα διαγωνιστούν στις επόμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Οσον αφορά τον αριθμό εισακτέων, θεωρείται βέβαιο ότι οι νέες ρυθμίσεις θα αφήσουν πολλές κενές θέσεις στα Πανεπιστήμια, που σημαίνει ταυτόχρονη μείωση εισακτέων. Εκτιμήσεις για τον αριθμό μείωσης εισακτέων δεν υπάρχουν ακόμη, αν και μετα βεβαιότητος μπορούμε να πούμε ότι τις κενές θέσεις , μετά και τα αποτελέσματα του Β' Μηχανογραφικού, θα τις μετράμε σε χιλιάδες και όχι σε εκατοντάδες.
2. Πως θα προκύπτει η βάση εισαγωγής των υποψηφίων στα ΑΕΙ;
Η ελάχιστη βάση εισαγωγής θα ορίζεται από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα.
3. Πότε θα μάθουν οι υποψήφιοι τις βάσεις, ανά τμήμα;
Το σίγουρο είναι ότι οι βάσεις θα γίνουν γνωστές πριν οι υποψήφιοι συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό με τις Σχολές προτίμησης τους.
Οι βάσεις θα διαμορφωθούν και θα ανακοινωθούν μετά την ανακοίνωση των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων των Πανελλαδικών εξετάσεων.
4. Ποιο θα είναι το κριτήριο, προκειμένου ένα τμήμα να ορίσει την βάση εισαγωγής;
Κάθε τμήμα θα ορίσει ένα συντελεστή επί του Μέσου Όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4) του επιστημονικού πεδίου.
5. Θα μπορεί το τμήμα να ορίζει αυθαίρετα όποιον συντελεστή επιθυμεί;
Οχι. Θα τεθεί μία απόκλιση από το Μέσο Όρο των μέσων βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων του Επιστημονικού Πεδίου, που δεν θα είναι κάτω του 80% και ανώτατο του 120% επί του Μέσου όρου..
6.Μπορεί να δοθεί ένα παράδειγμα;
Για παράδειγμα εάν η μέση επίδοση των μαθητών σε ένα Επιστημονικό Πεδίο είναι ο βαθμός 12 τότε η ακριβής βάση εισαγωγής θα εξαρτάται από το συντελεστή που έχει θέση το τμήμα . Εάν έχει θέση συντελεστή 100%, τότε η βάση θα είναι 12 , εάν έχει θέση συντελεστή 80% τότε η βάση θα είναι 9,6, εάν έχει θέσει συντελεστή 110% ο βάση θα είναι 13,20.
Εάν ένα Επιστημονικό Πεδίο έχει μέση επίδοση των μαθητών 10 και ένα τμήμα ορίσει συντελεστή 80% η βάση θα διαμορφωθεί στο 8.
7. Ποια θα είναι η απόκλιση του συντελεστή που θα ορίζουν τα τμήματα από τη μέση επίδοση των μαθητών ανά Επιστημονικό Πεδίο;
Ακόμη δεν έχει οριστεί καθώς βρίσκεται υπό διαβούλευση μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και των Πρυτάνεων.
8. Πότε οι υποψήφιοι θα συμπληρώσουν το Α’ Μηχανογραφικό και πόσα τμήματα θα μπορούν να δηλώσουν;
Το Α Μηχανογραφικό θα συμπληρωθεί από το σύνολο των υποψηφίων κανονικά τη χρονική περίοδο που ορίστηκε και πέρσι. Οι υποψήφιοι σ αυτή τη φάση θα έχουν δικαίωμα να συμπληρώσουν μέχρι 10- 15 τμήματα. Ο ακριβής αριθμός δεν έχει ορισθεί ακόμη.
9. Τα αποτελέσματα πότε θα εκδοθούν ;
Τα αποτελέσματα του Α΄Μηχανογραφικού θα εκδοθούν τέλη Ιουλίου ή το αργότερο την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου.Παράλληλα θα ανακοινωθούν οι κενές θέσεις που έχουν προκύψει για να μπουν στο Β' Μηχανογραφικό.
10. Είναι βέβαιο; και γιατί τα προηγούμενα χρόνια τα αποτελέσματα ανακοινώνονταν τέλη Αυγούστου;
Το υπουργείο Παιδείας μπορούσε να εκδώσει τα αποτελέσματα τέλη Ιουλίου, αλλά λόγω των Στρατιωτικών και Αστυνομικών Σχολών υπήρχε αυτή η καθυστέρηση.
Αυτές τις ημέρες το υπουργείο Παιδείας έχει συνεχή διαβούλευση με τα συναρμόδια υπουργεία Προστασίας του πολίτη και Άμυνας, προκειμένου να επισπευσθούν οι διαδικασίες έκδοσης των αποτελεσμάτων και των Στρατιωτικών και Αστυνομικών Σχολών. Από τις συζητήσεις που έχουν γίνει μέχρι τώρα προκύπτει ότι τα αποτελέσματα μπορούν να εκδοθούν το αργότερο την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου.
11. Το δεύτερο Μηχανογραφικό πότε θα συμπληρωθεί;
Μόλις ανακοινωθούν τα αποτελέσματα του Α Μηχανογραφικού θα δοθεί μία προθεσμία δέκα ημερών προκειμένου οι υποψήφιοι να συμπληρώσουν το Β Μηχανογραφικό.
12. Το Β΄ Μηχανογραφικό ποια τμήματα θα έχει;
Θα έχει μόνο τα τμήματα που έχουν μείνει κενές θέσεις από τα αποτελέσματα του Α Μηχανογραφικού. Για παράδειγμα εάν δεν μείνουν κενές θέσεις στη Νομική ή Ιατρική Αθήνας Ι από τα αποτελέσματα που θα εκδοθούν του Α Μηχανογραφικού , τότε αυτά τα τμήματα δεν θα συμπεριληφθούν στο Β΄ Μηχανογραφικό.
13. Το Β’ Μηχανογραφικό ποιοι θα έχουν δικαίωμα να το συμπληρώσουν;
Δικαίωμα συμπλήρωσης του Β Μηχανογραφικού έχουν μόνο όσοι δεν εισήχθησαν σε κάποιο τμήμα κατά την έκδοση των αποτελεσμάτων του Α Μηχανογραφικού.
14. Πόσα τμήματα μπορεί να δηλώσει ο υποψήφιος στο Β΄ Μηχανογραφικό; Οι βάσεις εισαγωγής θα είναι οι ίδιες με το Α Μηχανογραφικό ή θα αλλάξουν;
Όσα τμήματα θέλει μπορεί να δηλώσει ο υποψήφιος στο Β΄ Μηχανογραφικο . Δεν υπάρχει κανένας περιορισμός.Οσον αφορά τις βάσεις αυτές δεν αλλάζουν . θα είναι οι ίδιες με το Α Μηχανογραφικό.
15. Πότε θα εκδοθούν τα αποτελέσματα του Β΄ Μηχανογραφικού;
Εκτιμάται ότι θα εκδοθούν την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου.
16. Ένα τμήμα κάθε πότε μπορεί να αλλάζει το συντελεστή για τη διαμόρφωση της βάσης;
Αυτή η δυνατότητα θα δοθεί από το υπουργείο Παιδείας, με την προϋπόθεση ότι θα συνοδεύεται από τεκμηριωμένη αιτιολογική έκθεση.
17. Πόσο θα επηρεάσουν οι παραπάνω αλλαγές των σημερινών μαθητών στην προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις;
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας δεν επηρεάζεται επ’ ουδενί η προετοιμασία των μαθητών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις καθώς οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε αφορά στην προετοιμασία τους. Αφορούν μόνο την κατάταξή τους στις σχολές προτίμησής τους, αφού έχουν ολοκληρώσει και τις εξετάσεις. Ανάμεσα στους στόχους είναι να μην επαναληφθεί το φαινόμενο που παρατηρείται πολλά τελευταία χρόνια, με περιπτώσεις εξαιρετικά χαμηλών βάσεων εισαγωγής, που απειλούν με απαξίωση τις πανεπιστημιακές σπουδές και το κύρος των ελληνικών πανεπιστημίων, αλλά και τη φοιτητική πορεία των εισαχθέντων.
18. Οι επιτυχόντες με το Β' Μηχανογραφικό θα μπορούν να κάνουν αίτηση μετεγγραφής σε αντίστοιχο τμήμα των που θα είναι στα αποτελέσματα του Α Μηχανογραφικού κι ενδεχομένως να μην ειναι στο Β' Μηχανογραφικό;
Το ερώτημα το θέσαμε στο υπουργείο Παιδείας και η απάντηση που λάβαμε είναι "Φυσικά και θα μπορούν να κάνουν αίτηση μετεγγραφής ανεξάρτητα εάν η εισαγωγή του υποψηφίου έγινε με το Β Μηχανογραφικό".
19. Ο ανώτατος αριθμός εισακτέων θα παραμείνει ίδιος με πέρσι;
Από πρόπερσι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είχε προααναγγείλει μείωση του αριθμού εισακτέων. Πέρσι δεν έκανε μείωση εισακτέων, λόγω της πανδημίας . Για φέτος, μέχρι στιγμής, δεν έχει ανακοινωθεί μείωση του αριθμού θέσεων , παρότι η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως ρωτήθηκε από το esos στην τελευταία Συνέντευξη Τύπου, στις 23 Νοεμβρίου.
20. Για ένα τμήμα που βρίσκεται σε περισσότερα από ένα επιστημονικά πεδία πως θα υπολογίζεται η βάση εισαγωγής της?
Είναι ένα από τα θέματα που συζητείται ήδη με τους Πρυτάνεις.
21. Οι συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα θα αλλάξουν;
Οχι, οι Συντελεστές Βαρύτητας (Δείτε εδώ) παραμένουν ως έχουν .
ΑΝΩΤΑΤΟ ΟΡΙΟ ΦΟΙΤΗΣΗΣ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΕΙ
1. Ποιο θα είναι το ανώτατο όριο φοίτησης;
Ανώτατο όριο φοίτησης θα είναι το Ν + ½Ν, (όπου Ν το ελάχιστο πλήθος των ετών που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των σπουδών)για τους φοιτητές στα ελληνικά Πανεπιστήμια
2. Μπορείτε να μας δώσετε ένα παράδειγμα;
Για παράδειγμα, όπου η ελάχιστη διάρκεια φοίτησης είναι 4 έτη, το όριο φοίτησης επεκτείνεται κατά 2.
Όπου η ελάχιστη διάρκεια φοίτησης είναι 6 έτη, το όριο φοίτησης επεκτείνεται κατά 3.
3. Αυτό σημαίνει ότι θα δούμε διαγραφές φοιτητών ;
Αυτό σημαίνει ότι μετά το ανώτατο όριο φοίτησης Ν + ½Ν, οι φοιτητές θα διαγράφονται από το Πανεπιστήμιο.
4. Οι διαγραφές αφορούν και τους ήδη φοιτούντες στα ελληνικά Πανεπιστήμια;
Η ρύθμιση θα ισχύσει για τους νεοεισερχόμενους φοιτητές, ενώ για τους ήδη φοιτούντες θα υπάρξουν μεταβατικές προβλέψεις.
5. Τι σημαίνει μεταβατικές προβλέψεις;
Μπορεί για παράδειγμα γι αυτές τις κατηγορίες φοιτητών να δοθεί ένα επιπλέον χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωση των σπουδών πριν γίνει η διαγραφή.
6. Εάν ένας φοιτητής έχει αντικειμενικούς λόγους που δεν επιτρέψουν την ολοκλήρωση των σπουδών στον χρόνο που προβλέπει η παραπάνω ρύθμιση, θα διαγραφεί;
Ο νέος νόμος θα προβλέπει εξαιρέσεις θα υπάρξουν για περιπτώσεις εργασίας/μερικής φοίτησης, για σοβαρούς λόγους υγείας ή για άλλους εξαιρετικούς λόγους.
Τα περισσότερα ΑΕΙ έχουν αξιόλογες σχολές που στέκονται σε ικανοποιητικό επίπεδο - όπως για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο και Πολυτεχνείο Κρήτης, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το Δημοκρίτειο, το Πανεπιστήμιο Πατρών.
Υπάρχουν όμως και τμήματα σε κέντρο και περιφέρεια με εξαιρετικά χαμηλή βάση και εκεί πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή ένα σχέδιο αναδιοργάνωσης.
@ Μάριος
13 Ιαν 2021 12:33
Από τα 22 (!) μέχρι τα 4 (!!) ΑΕΙ υπάρχει και η ορθολογική λύση, με 5 Περιφερειακά και 4-5 Κεντρικά ΑΕΙ, που εξυπηρετεί τις ανάγκες της Ελλάδας. Στόχος δεν είναι ούτε να "ανοίξουν" ούτε να "κλείσουν" ιδρύματα, στόχος είναι οι φοιτητές να σπουδάζουν σε καλές συνθήκες γιατί αυτοί αποτελούν το μέλλον σε εργασία και εκπαίδευση τις επόμενες δεκαετίες.
( Η λύση είναι μια 4 Πανεπιστήμια σε όλη την Ελλάδα να υπάρχουν και οι σχολές να μεταφερθούν εκεί δηλαδή σε ΕΚΠΑ,ΠΑΠΕΙ,ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ και ΕΜΠ )
@ θύματα παραπληροφόρησης
13 Ιαν 2021 20:53
Προσλήψεις νέων καθηγητών γίνονται σε όλα τα ΑΕΙ, και οι μετακινήσεις δεν αφορούν μόνο τους πιο παλιούς. Είναι όμως παράλογο να υποστηρίζουμε ότι ένα τμήμα με 10, 15 ή 20 μέλη ΔΕΠ μπορεί να οργανώσει αποτελεσματικά προπτυχιακά, μεταπτυχιακά και διδακτορικό πρόγραμμα σπουδών - αναγκαστικά θα στηρίζεται σε συμβασιούχους για τη διδασκαλία βασικών μαθημάτων.
Επομένως, η δημιουργία τμημάτων με 45-50 μόνιμα μέλη ΔΕΠ στην περιφέρεια ενισχύει την πορεία ανάπτυξης των ΑΕΙ αλλά την αυτοδυναμία τους σε ερευνητικό και διδακτικό επίπεδο.
Ας σκεφτούμε επίσης ότι οι περίπου 10.000 επιπλέον φοιτητές που δέχονται τα κεντρικά τμήματα λόγω μετεγγραφών κάθε χρόνο επιβαρύνουν δυσανάλογα τη διδασκαλία και το ακαδημαϊκό έργο, ειδικά όταν η διαφορά βαθμολογίας είναι μεγάλη. Κάθε τμήμα αποτελεί έναν κρίκο στην αλυσίδα των ΑΕΙ και δεν είναι λογικό να αγνοούμε τα προβλήματα που δημιουργεί η κακή δομή.
Είναι επιτακτική ανάγκη να σταματήσει η ροή ανθρώπινου δυναμικού από τα περιφερειακά πανεπιστήμια προς Αττική και Θεσσαλονίκη, αυτό είναι εφικτό μόνο με τη συνολική αναδιοργάνωση ΟΛΩΝ των σχολών βάσει σχεδίου.