Η ανακοίνωση των υποψηφίων που γίνονται δεκτοί στη διαδικασία επιλογής Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου, κατά κλάδο και Περιφερειακή Διεύθυνση, φέρνει στην επιφάνεια, δομικά προβλήματα που εν τη γενέσει του έχει το νέο πλαίσιο υποστηρικτικών δομών καθώς και τα κριτήρια επιλογής.
Συγκεκριμένα, από τις σχετικές ανακοινώσεις, διαπιστώνεται ότι υπάρχουν περιφερειακές διευθύνσεις στις οποίες δεν υπήρξε ούτε μία δεκτή αίτηση για διάφορες ειδικότητες, μεταξύ των οποίων κάποιες όπως των Μαθηματικών, Φυσικών, Οικονομίας, καθώς και τεχνολογικών μαθημάτων, που θεωρούνται ειδικότητες αιχμής αφού τα γνωστικά αντικείμενα που υποστηρίζουν είναι πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα ή οι αρμοδιότητές τους συνδέονται με ευαίσθητες πτυχές της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως η ειδικότητα της ειδικής αγωγής.
Ενδεικτικά.
Δεν υπάρχουν αιτήσεις
α) Μαθηματικών σε 3 περιφερειακές διευθύνσεις, Ιόνια Νησιά, Ήπειρος και Στερεά Ελλάδα
β) Φυσικών Επιστημών στην Περιφερειακή Διεύθυνση Πελοποννήσου,
γ) Ειδικής Αγωγής στην Κρήτη, τη Στερεά Ελλάδα και την Θράκη
δ) Οικονομίας στην Περιφερειακή Διεύθυνση Στερεάς Ελλάδας με αρμοδιότητα και στη Θεσσαλίας και Ιόνια Νησιά .
Το ερώτημα που αναδύεται είναι γιατί δεν υπήρξε προθυμία στην υποβολή αιτήσεων;
Η απάντηση είναι εύκολη. Το νέο πλαίσιο υποστηρικτικών δομών δεν εμπνέει τους εκπαιδευτικούς και δεν υπάρχουν ουσιαστικά κίνητρα για την επιδίωξη κατάληψης της θέσης του Συντονιστή Εκπαιδευτικού έργου. Οι λόγοι είναι κυρίως οι εξής:
1. Οι έδρες των ΠΕΚΕΣ είναι στις πόλεις όπου εδρεύουν οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
Συνεπώς όλοι οι εκπαιδευτικοί που διαμένουν σε άλλες πόλεις θα πρέπει να ξεσπιτωθούν εφόσον επιλεγούν ως Συντονιστές.
Το επίδομα που προβλέπεται για το ΣΕΕ είναι της τάξεως 350 ευρώ μεικτά, δηλαδή περίπου 180 ευρώ καθαρά.
Συνεπώς η θέση θα είναι ζημιογόνα για όποιον δεν διαμένει στην έδρα της Περιφερειακής Διεύθυνσης. Επιπρόσθετα ο προσοντούχος εκπαιδευτικός που θα ήθελε να διεκδικήσει τη θέση, γιατί να μην προτιμήσει μια θέση Διευθυντή Λυκείου, κοντά στο σπίτι του, με επίδομα ίδιο με εκείνο του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου και περισσότερο ελεύθερο χρόνο και ανέφελες διακοπές.
Το πρώτο συμπέρασμα είναι ότι δεν υπάρχει ουσιαστικό οικονομικό κίνητρο για ένα εκπαιδευτικό ώστε να διεκδικήσει τη θέση του ΣΕΕ.
2. Οι αρμοδιότητες του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, είναι μεν παρόμοιες με εκείνες του Σχολικού Συμβούλου, αλλά ο ρόλος του έχει μετατραπεί εν πολλοίς σε γραφειοκρατικό, με ελάχιστη έως μηδενική δυνατότητα επικοινωνίας και όποιας δυνατής υποστηρικτικής παρέμβασης στη σχολική μονάδα και τους εκπαιδευτικούς της ειδικότητας.
Επιπρόσθετα ο αριθμός των ΣΕΕ είναι αισθητά μειωμένος σε σχέση με εκείνο των Σχολικών Συμβούλων.
Συνεπώς τα σχολεία ευθύνης καθώς και ο αριθμός των εκπαιδευτικών αρμοδιότητας ενός ΣΕΕ είναι ιδιαίτερα μεγάλος, για να μπορεί κάποιος να ανταποκριθεί επαρκώς στα προβλεπόμενα καθήκοντα.
Συμπέρασμα δεύτερο, η θέση του ΣΕΕ δεν εμπνέει από άποψη καθαρά εκπαιδευτική.
3. Από τη μελέτη των σχετικών πινάκων των υποψηφίων που γίνονται δεκτοί, προκύπτει ότι σε κάποιες περιφερειακές διευθύνσεις, υπάρχει μόνο μία υποψηφιότητα για κάποιες ειδικότητες.
Επίσης προκύπτει ότι ένας μεγάλος αριθμός υποψηφίων δεν έγινε δεκτός είτε διότι δεν είχε πιστοποιημένη γλωσσομάθεια, είτε διότι δεν είχε τα απαιτούμενα διδακτικά χρόνια σε σχολική μονάδα.
Το τελευταίο μάλιστα και ειδικά με τον αναδρομικό χαρακτήρα του μη συνυπολογισμού της θητείας του Σχολικού Συμβούλου, οδηγεί στο φαινόμενο κάποιος με ιδιαίτερα αυξημένα επιστημονικά προσόντα να μη γίνεται δεκτός και να μη μπορεί να διεκδικήσει θέση ανάλογη με αυτή η που μέχρι τώρα κατείχε.
Αντίθετα κάποιος άλλος ενδεχομένως με πολύ λιγότερα επιστημονικά προσόντα να την καταλαμβάνει ως ο μοναδικός υποψήφιος.
Είναι φανερό ότι όλα τα παραπάνω μπορούν να οδηγήσουν σε υποβάθμιση του επιστημονικού επιπέδου των νέων στελεχών σε σχέση με εκείνο που υπήρχε στο θεσμό των Σχολικών Συμβούλων.
Το ζήτημα όμως αυτό, μαζί με εκείνο της έλλειψης ενδιαφέροντος θα πρέπει να προβληματίσει την ηγεσία του υπουργείου.
Αποδεικνύεται ότι οι σχεδιασμοί επί χάρτου απέχουν πολύ από την πραγματικότητα.
Είναι προφανές ότι οι εκπαιδευτικοί γυρίζουν την πλάτη στο νέο σύστημα υποστηρικτικών δομών.
Το υπουργείο θα πρέπει να προβληματισθεί επίσης για το γεγονός της βιασύνης του χρονοδιαγράμματος των διαδικασιών επιλογής, όπου οι προβλέψεις για ολοκλήρωση των διαδικασιών μέσα στον Αύγουστο, είναι εντελώς ανεδαφικές, τουλάχιστον για τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Κ. Μακεδονίας και Αττικής.
Ειδικά στην τελευταία, ο αριθμός των εκπαιδευτικών που έχουν υποβάλει αίτηση και έχουν γίνει δεκτοί στη διαδικασία, είναι 467, με πιθανότητα να αυξηθεί κατά τι λόγω αποδοχής κάποιων ενστάσεων (ως συνήθως).
Με δεδομένο ότι
α) μια συνέντευξη δεν μπορεί να διαρκεί λιγότερο από μισή ώρα γιατί διαφορετικά θα είναι παρωδία,
β) οι ανθρώπινες δυνατότητες δεν μπορούν να καλύψουν περισσότερες από 10 ώρες συνεντεύξεων καθημερινά,
γ) τα μέλη των Συμβουλίων Επιλογής έχουν και άλλες υπηρεσιακές υποχρεώσεις, τότε προκύπτει το συμπέρασμα ότι σε καθημερινή βάση ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα περνούν συνέντευξη δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος του 20.
Άρα θα απαιτηθούν, από τις 2 Αυγούστου (ημέρα έναρξης), τουλάχιστον 25 εργάσιμες ημέρες για την ολοκλήρωση των συνεντεύξεων.
Με δεδομένο επίσης ότι ο Αύγουστος είναι μήνας διακοπών, με ημέρες αργίας και εορτών, όπως 15 Αυγούστου, δεν φαίνεται να είναι πιθανή η ολοκλήρωση των συνεντεύξεων πριν την έναρξη των μαθημάτων, δηλαδή 11 Σεπτεμβρίου.
Αν σκεφθεί κανείς ότι θα απαιτηθούν κάποιες ημέρες 3-5 για την ανακοίνωση των τελικών πινάκων, άλλες 3-5 ημέρες για τη δήλωση προτιμήσεων των υποψηφίων και άλλες 3-5 ημέρες για την υπουργική απόφαση καθώς και κάποιες ακόμη ημέρες για τον ορισμό των Οργανωτικών Συντονιστών, τότε εύκολα προκύπτει η σχεδόν ασφαλής πρόβλεψη, ότι πριν το τέλος Σεπτεμβρίου, δεν μπορεί να είναι έτοιμο προς λειτουργία το νέο όργανο υποστηρικτικών δομών, το ΠΕΚΕΣ.
Τότε όμως το υπουργείο θα βρεθεί αντιμέτωπο με την ακόλουθη δύσκολη πραγματικότητα.
Παλαιοί Σχολικοί Σύμβουλοι, που δεν επελέγησαν θα επιστρέφουν στα σχολεία τους, εκπαιδευτικοί θα φεύγουν από άλλα σχολεία για να αναλάβουν θέσεις ΣΕΕ, διευθυντές σχολείων θα υποβάλουν παραίτηση για να αναλάβουν θέση ΣΕΕ, τα Συμβούλια επιλογής Διευθυντών θα συνεδριάζουν για να αντικαταστήσουν τους παραιτούμενους διευθυντές και να τοποθετήσουν στη θέση τους άλλους εκπαιδευτικούς από τους υπάρχοντες πίνακες και τα ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ θα τοποθετούν άλλους εκπαιδευτικούς στις κενούμενες θέσεις εκείνων που αναλαμβάνουν διευθυντές.
Όλα αυτά στις αρχές Οκτωβρίου θα δημιουργήσουν μια ιδιαίτερα προβληματική κατάσταση στη λειτουργία των σχολείων.
Είναι φανερό ότι οι σχεδιασμοί του υπουργείου θα οδηγήσουν, σχεδόν με μαθηματική ακρίβεια, σε παραλυσία της εκπαιδευτικής μηχανής για το πρώτο περίπου δίμηνο του νέου σχολικού έτους, με ότι αυτό συνεπάγεται κυρίως για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς αλλά και για την εικόνα του υπουργείου στα μάτια της κοινής γνώμης.
Το δυστύχημα είναι ότι δεν υπάρχει σχεδιασμός που να στηρίζεται σε ρεαλιστική βάση.
Έτσι για άλλη μια φορά στελέχη εκπαίδευσης θα τρέχουν να μπαλώνουν καταστάσεις, εκτός αν έλθει ο "από μηχανής Θεός" που δυστυχώς δεν υπάρχει. Ή μήπως μπορεί και να υπάρξει.
Ο χρόνος θα δείξει.
@Και κοτσίδα και τιράντα
Κύρια/Κύριε "κοτσίδα και τιράντα" πανεπιστημιακός τίτλος σπουδών της αλλοδαπής δεν έγινε δεκτός ως πιστοποίηση της ξένης γλώσσας (από την χώρα προέλευσης) με την παρατήρηση «Από το πτυχίο αλλοδαπής που έχει προσκομίσει δεν προκύπτει η γνώση ξένης γλώσσας, καθώς δεν είναι αναγνωρισμένο από ΔΙΚΑΤΣΑ» . Ο συγκεκριμένος τίτλος σπουδών ΟΜΩΣ έχει μοριοδοτηθεί σε κρίσεις Διευθυντών Σχολικών μονάδων Β/θμιας Εκπ/σης το 2017, το 2015. Ξέρεται τι σημαίνει να καταθέτει κάποιος τίτλους σπουδών της αλλοδαπής χωρίς την αναγνώριση του ΔΟΑΤΑΠ; Τι δεν καταλάβατε;
ΥΓ: ΤΟ ΝΑ ΘΑ ΓΡΑΦΩ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΑ Ή ΜΙΚΡΑ ΘΑ ΤΟ ΚΡΙΝΩ ΚΑΙ ΘΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΩ ΕΓΩ.ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ