“Φρένο στον νεποτισμό, την οικογενειοκρατία και τα «στημένα» εκλεκτορικά στα ΑΕΙ, και Πρυτανικές εκλογές με νέο σύστημα, προανήγγειλε ο υφυπουργός Παιδείας Β. Διγαλάκης, σε συνέντευξη στο “Βήμα” και στη δημοσιογράφο Μ. Παπαματθαίου.
Ερώτηση: Πως θα εκλέγονται στο μέλλον οι πρυτάνεις και πως τα Συμβούλια Ιδρυμάτων; Ποιες θα είναι οι αρμοδιότητες του καθενός από αυτούς τους δύο πυλώνες διοίκησης των ΑΕΙ;
Υφυπουργός Παιδείας: Πρώτα απ’ όλα, η χωριστή εκλογή πρύτανη και αντιπρυτάνεων είναι ένα σχήμα που δεν βοηθάει την κυβερνησιμότητα του πανεπιστημίου. Αν δεν υπάρχει συναντίληψη για το σχεδιασμό και τον τρόπο εφαρμογής της πολιτικής, το αποτέλεσμα είναι η στασιμότητα και η εσωστρέφεια. Συνεπώς, προκρίνουμε να τίθεται σε ενιαίο ψηφοδέλτιο η εκλογή πρύτανη και αντιπρυτάνεων ή, εναλλακτικά, ο εκλεγμένος πρύτανης να ορίζει αναπληρωτές όπως στον ν.4009. Σε κάθε περίπτωση, οι εκλογές θα διενεργούνται με ηλεκτρονική ψηφοφορία.
Σχετικά με τα Συμβούλια, βρισκόμαστε σε φάση διαβούλευσης αυτήν τη στιγμή. Ωστόσο, ο ρόλος τους θα είναι στρατηγικού σχεδιασμού και εποπτείας, ιδιαίτερα όσον αφορά τη διοίκηση των ΝΠΙΔ που θα ιδρυθούν. Αυτά θα έχουν σκοπό τη διαχείριση των ιδίων πόρων, την αξιοποίηση της περιουσίας και της διανοητικής ιδιοκτησίας και τη μεταφορά τεχνολογίας σε νεοφυείς επιχειρήσεις.
Ερώτηση: Πως θα μπει φρένο στον νεποτισμό, την οικογενειοκρατία και τα «στημένα» εκλεκτορικά στα ΑΕΙ; Θα υπάρξουν πολιτικές για να επαναπατριστούν Έλληνες καθηγητές ΑΕΙ από το εξωτερικό;
Υφυπουργός Παιδείας: Η σύνδεση, στο νομοσχέδιο που ψηφίζεται αυτές τις ημέρες στη βουλή, ενός ποσοστού της χρηματοδότησης με την αξιολόγηση, είναι το πρώτο βήμα για να αποκτήσουμε αυτήν την ωριμότητα και την κουλτούρα αριστείας. Τα πανεπιστήμια γνωρίζουν ότι ο μόνος δρόμος για να γίνουν καλύτερα είναι να κάνουν τις καλύτερες επιλογές στο προσωπικό τους.
Μέχρι τότε όμως, πρέπει να πάρουμε μέτρα για να αποφύγουμε τα φαινόμενα που αναφέρετε. Για παράδειγμα, δεν νοείται σε εκλεκτορικά σώματα να συμμετέχουν, ή ακόμα και να είναι μέλη των εισηγητικών επιτροπών, καθηγητές των οποίων παλιοί φοιτητές ή ερευνητικοί συνεργάτες είναι υποψήφιοι. Επίσης, θα πρέπει να συμμετέχουν στα εκλεκτορικά σώματα περισσότερα μέλη εκτός του πανεπιστημίου. Και θα πρέπει στις εισηγητικές επιτροπές να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη επιστημόνων και ακαδημαϊκών του εξωτερικού.
Ερώτηση: Τα πανεπιστήμια θα ορίσουν φέτος τον αριθμό των εισακτέων τους; Και αν συναποφασίσετε σε τι βαθμό θα γίνουν δεκτές οι δικές τους προτάσεις;
Υφυπουργός Παιδείας: Δε γίνεται να συνεχίσουμε να μη λαμβάνουμε υπόψη τις προτάσεις για τον προσδιορισμό του αριθμού εισακτέων που μας παραδίδει κάθε πανεπιστήμιο, σχολή και τμήμα. Κάτι τέτοιο αντιστρατεύεται την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου και παραβλέπει ότι τα ιδρύματα γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τα περιθώρια που έχουν ως προς την υποδοχή φοιτητών και την παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης. Δεν είναι ο στόχος να δίνουμε απλώς ένα οποιοδήποτε πτυχίο, αλλά έναν ισχυρό, ανταγωνιστικό τίτλο σπουδών που οπωσδήποτε θα εξασφαλίζει και καλύτερη επαγγελματική προοπτική.
Πρέπει να πάρουμε μέτρα για να αποφύγουμε τα φαινόμενα που αναφέρετε. Για παράδειγμα, δεν νοείται σε εκλεκτορικά σώματα να συμμετέχουν, ή ακόμα και να είναι μέλη των εισηγητικών επιτροπών, καθηγητές των οποίων παλιοί φοιτητές ή ερευνητικοί συνεργάτες είναι υποψήφιοι. Επίσης, θα πρέπει να συμμετέχουν στα εκλεκτορικά σώματα περισσότερα μέλη εκτός του πανεπιστημίου. Και θα πρέπει στις εισηγητικές επιτροπές να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη επιστημόνων και ακαδημαϊκών του εξωτερικού.
Ας μην γενικεύουμε με δεδομένο το h-index δεν χρησιμοποιείται στις ανθρωπιστικές επιστήμες. Η νομοθεσία δεν μπορεί να βασιστεί σε ο,τι ισχύει για τις θετικές.