Κατανομή μαθητών σε τμήματα με κριτήριο τις ειδικότερες μαθησιακές ανάγκες των μαθητών

Εάν ο Σύλλογος Διδασκόντων αρνηθεί να λάβει απόφαση, με βάση τα νέα κριτήρια, τότε το “βάρος” της απόφασης πέφτει αποκλειστικά στον Διευθυντή του Σχολείου

08/07/2021

Ενημερώθηκε: 08/07/2021, 08:26

Άκουσε το άρθρο

Δύο από τα τρία κριτήρια που θέτει το πολυνομοσχέδιο “Κεραμέως”,  για την κατανομή μαθητών σε τμήματα είναι:

Α. Οι  ειδικότερες μαθησιακές ανάγκες των μαθητών/τριών και

Β. Η διαμόρφωση ομάδων με στόχο τη διευκόλυνση της κοινωνικής ένταξης και μαθησιακής προόδου των μαθητών/τριών.

Η κατανομή των μαθητών  σε τμήματα,σύμφωνα με τη διάταξη, πρέπει να είναι ισόρροπη.

Εάν ο Σύλλογος  Διδασκόντων αρνηθεί να λάβει απόφαση, με βάση τα  νέα κριτήρια, τότε το “βάρος” της απόφασης πέφτει αποκλειστικά στον Διευθυντή του Σχολείου.

Η  μεταβολή της σύνθεσης των τμημάτων μπορεί να γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, εφόσον συντρέχουν παιδαγωγικοί λόγοι.

Μέχρι σήμερα η κατανομή των μαθητών ανά τάξη γίνονταν με μοναδικό  κριτήριο την αλφαβητική σειρά και απαγορεύονταν ρητά, για οποιοδήποτε λόγο, η μετακίνηση μαθητή σε άλλο τμήμα.

Ειδικότερα το άρθρο 85 του πολυνομοσχεδίου το οποίο βρίσκεται σε δημόσια διαβούευση, ορίζει τα εξής:

1. Με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων δύνανται να καθορίζονται γενικά ή ειδικά κριτήρια, βάσει των οποίων κατανέμονται οι μαθητές σε τμήματα. Τα κριτήρια κατανομής των μαθητών/τριών περιλαμβάνουν ενδεικτικώς: (α) την ποσοτική αναλογία μαθητών/τριών, (β) τις ειδικότερες μαθησιακές ανάγκες των μαθητών/τριών και (γ) τη διαμόρφωση ομάδων με στόχο τη διευκόλυνση της κοινωνικής ένταξης και μαθησιακής προόδου των μαθητών/τριών. Με την ίδια απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων πραγματοποιείται η κατανομή των μαθητών/τριών σε τμήματα, η οποία πρέπει να είναι ισόρροπη.

2. Ο Σύλλογος Διδασκόντων δύναται να αποφασίζει για τη μεταβολή της σύνθεσης των τμημάτων καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, εφόσον συντρέχουν παιδαγωγικοί λόγοι.

3. Σε περίπτωση που ο Σύλλογος Διδασκόντων δεν λαμβάνει για οποιονδήποτε λόγο τις αποφάσεις των παρ. 1 και 2, αυτές λαμβάνονται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας.

Η αιτιολογική έκθεση

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του πολυνομοσχεδίου σκοπός της συγκεκριμένης διάταξης είναι  "η ορθή κατανομή των μαθητών σε τμήματα με τη δυνατότητα του Συλλόγου Διδασκόντων να καθορίζει γενικά ή ειδικά κριτήρια, βάσει των οποίων στη συνέχεια θα αποφασίζει την κατανομή των μαθητών μιας τάξης σε τμήματα με σκοπό την δημιουργία ισόρροπων, ομοιογενών και ισοδυνάμων τμημάτων".

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (60)

Κών/νος Κλουβατος
|

Παρότι δε γνωρίζω αν καταργείται ολόκληρο το άρθρο 85 του Νομοσχεδίου "ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ" ή επιμέρους διατάξεις του ή επαναδιατυπώνεται, χαίρομαι που εισακούστηκαν οι προβληματισμοί που εκφράστηκαν ως προς το περιεχόμενό του.

Το άρθρο αναφερόταν στην «Κατανομή των μαθητών σε Τμήματα» και η διατύπωσή του ήταν ομολογουμένως προβληματική. Στο σχόλιο που κατέθεσα στις 8 Ιουλίου στη διαβούλευση για το συγκεκριμένο άρθρο ανέφερα τα εξής:

«Να επανεξεταστεί το πλαίσιο που προτείνεται, καθώς τα κριτήρια δεν είναι καθόλου σαφή και εγκυμονούν κινδύνους καταχρηστικής εφαρμογής του άρθρου και διάκρισης των μαθητών σε κατηγορίες. Η πρόβλεψη “Με την ίδια απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων πραγματοποιείται η κατανομή των μαθητών/τριών σε τμήματα, τα οποία πρέπει να είναι ισόρροπα” δεν αρκεί για την αποτροπή φαινομένων μη επιθυμητής κατηγοριοποίησης των μαθητών, λόγω της σχετικότητας της πρότασης αυτής. Το τι είναι ισόρροπο είναι τόσο σχετικό που μπορεί να καταστρατηγηθεί από λίγο έως κατάφωρα. Εν δυνάμει, αφήνεται ανοιχτό το περιθώριο να κατανεμηθούν οι μαθητές ακόμα και σε ξεχωριστά τμήματα αρρένων – θηλέων (ισόρροπα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν) ή ένα Τμήμα να συγκεντρώνει όλους τους μαθητές με γνωμάτευση εκπαιδευτικών δυσκολιών-αναγκών (για διευκόλυνση της λειτουργίας του σχολείου και του Τμήματος Ένταξης) ή οι αλλοδαποί σε ένα τμήμα, οι ημεδαποί σε άλλο (ισόρροπα θα μπορούσαν να βαφτιστούν) ή οι τάξεις να γίνονται «κέντρα διερχομένων» κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς με την παραμικρή αφορμή «μη επιθυμητής συμπεριφοράς μαθητών» κ.ο.κ. Τα κριτήρια θα πρέπει να γίνουν πιο συγκεκριμένα ή να αποκλειστούν κριτήρια που μπορούν να προκαλέσουν ανεπιθύμητα φαινόμενα όπως τα ενδεικτικά που αναφέρθηκαν. Οφείλουμε να είμαστε πιο διορατικοί σε τόσο ευαίσθητα θέματα δικαιωμάτων για να μην αναλωνόμαστε αργότερα στην αντιμετώπισή τους και εκτιθέμεθα διεθνώς».

Παναγιώτης
|

Θεωρώ το συγκεκριμένο άρθρο για την κατανομή των μαθητών σωστό καθώς έται θα γίνεται σωστότερη κατανομή των μαθητών. Φανταστείτε 2 τμήματα που αλφαβητικά θα είχαν 15 κορίτσια και 2 αγόρια το ένα και 16 αγόρια και 1 κορίτσι το άλλο.
Παραγματικά δεν καταλαβαίνω που είναι το πρόβλημα των περισσότερων καθώς τα κριτήρια είναι ενδεικτικά και τα συμφωνεί ο σύλλογος διδασκόντων. Αν θελήσει ή θεωρήσει σωστότερο την αλφαβητική κατανομή ας βάλει αυτή για κριτήριο.
Τέλος θεωρώ απαράδεκτο ένας σύλλογος να μην μπορεί να πάρει απόφαση καθώς είναι ένα δημοκρατικό όργανο διοίκησης και έστω και πλειοψηφικά μπορεί να καταλήξει σε μία απόφαση καθορισμού κριτηρίων και στη συνέχεια να κάνει την κατανομή βάση αυτής της απόφασης. Επίσης μπορεί να αποφανθεί αν θα αλλάξει ένας μαθητής τμήμα ή όχι εξετάζοντας τους λόγους για τους οποίους ζητείται.

ΝΙΚΟΣ Σ.
|

Που είδατε βρε παιδιά διαχωρισμό με βάση τις επιδόσεις; Για ισορροπία μιλάει. Εξαιρετικό εργαλείο στην διάθεση του Συλλόγου. Δεν είχε καμιά δυνατότητα πρίν. Τώρα έχει. 14 χρόνια Δ/ντης λέω ότι κάτι ξέρω και εγώ. Εξάλλου που βλέπετε την επιτυχία όσων ισχύουν μέχρι σήμερα; Είστε ευχαριστημένοι από την εικόνα της τάξης σήμερα;

Αναστασία
|

Αγγλοσαξονικές ρατσιστικές νοοτροπίες. Οι Σκανδιναβοί που έχουν πιο ανθρώπινα εκπαιδευτικά συστήματα δεν ξεχωρίζουν άριστους και πληβείους. Τώρα θα έρχεται ο γονιός και θα πιέζει να μετακινήσουμε τι παιδί του στο "καλό" τμημα.. Γιατί να γίνει αυτό; Ούτως ή άλλως όταν υπήρχε ανάγκη μπορούσε ο Σύλλογος να κάνει μετακινήσεις μαθητών. Όχι όμως διαχωρισμό με επίπεδο.

Πλατάρος Γιάννης
|

Αντιγράφω από την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου που υπάρχει στο ρεπορτάζ του esos :
"η ορθή κατανομή των μαθητών σε τμήματα .... με σκοπό την δημιουργία ισόρροπων, ομοιογενών και ισοδυνάμων τμημάτων"
Που, ποιόν και γιατί «κοροϊδεύει» η έκθεση;
Ας μπει η διατύπωση της έκθεσης στο σχετικό άρθρο!...
Αδυνατώ να καταλάβω την γκρίνια ΕΠΙ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟΥ ΑΝΥΠΟΣΤΑΤΟΥ ΔΕΔΟΜΕΝΟΥ!
Έχουμε όλοι πρόβλημα με την κατανόηση κειμένου;
ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ!

Από την θεωρία στην πράξη
|

Πολύ ωραία όλα αυτά που λέει η κα.Κεραμέως στο νέο Νομοσχέδιο και πολύ ωραία τα "ντύνει" με ωραίους όρους κτλ... στη θεωρία όλα αυτά! Στην πράξη τώρα...

Θα υπάρξουν πολλές περιπτώσεις όπου Σύλλογοι θα κατηγοριοποιήσουν τα παιδιά, λίγο-πολύ, ανάλογα με τις επιδόσεις (γιατί και οι χαμηλές επιδόσεις, κάποιος θα πει, ότι υποδεικνύουν... διαφορετικές εκπ/κές ανάγκες!). Ο "παλιός" θα πάρει το "καλό". Θα υπάρξουν γονείς που θα πιέσουν ώστε το παιδί τους να πάει στο Χ τμήμα που είναι "πιο καλό", που έχει λιγότερους αλλοδαπούς. Θα δείτε (περισσότερες) μετεγγραφές από σχολεία που δε διαχωρίζουν σε σχολεία που διαχωρίζουν (γιατί αυτά που κατηγοριοποιούν για κάποιο λόγο θεωρούνται καλύτερα από αρκετούς).

Mami
|

Μερικοί επιμένουν να είναι συμμέτοχοι στην παραπληροφόρηση. Φυσικά και δεν νοιάζονται για τα παιδιά, αλλά μόνο για έναν ανούσιο, ατεκμηρίωτο αντίλογο.

ΧΜ
|

Διαβάζω απόψεις για διαχωρισμό των μαθητών με βάση τις επιδόσεις και εκπλήσσομαι. Αυτό είναι το θέμα που βάζει το νομοσχέδιο; Οι εκπαιδευτικοί στο σχολείο είναι τόσο ηλίθιοι που θα αρχίσουν να κάνουν τον διαχωρισμό όπως εδώ λέγεται;
Αυτός ο διαχωρισμός με βάση την αλφαβητική σειρά (αν και δεν λαμβανόταν επακριβώς όταν σε ένα σχολείο διδάσκονταν δύο ξένες δεύτερες γλώσσες) ήταν ασφυκτικός. Πέρυσι σε ένα τμήμα 26 μαθητών είχαμε μόνο 2 κορίτσια. Το σχολείο μας έχει 5 τμήματα σε κάθε τάξη. Τέθηκε το θέμα ότι δεν είναι καλό να υπάρχουν τόσο λίγα κορίτσια σε ένα τμήμα, όλοι συμφωνήσαμε αλλά δεν μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα λόγω του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου. Μια άλλη περίπτωση που θέλαμε να αλλάξουμε τμήμα σε έναν μαθητή, μολονότι όλοι στον Σύλλογο Των Διδασκόντων συμφωνούσαμε (και συμφωνούσαν και οι 5 πρόεδροι των τμημάτων της τάξης) δεν τα καταφέραμε. Κανένας φυσιολογικός Σύλλογος Διδασκόντων δεν θα αποφασίσει να διαχωρίσει τους μαθητές σε «καλούς» και «κακούς».
Τώρα αν υπήρχε η δυνατότητα να χωριστούν οι μαθητές σε επίπεδα σε κάθε μάθημα (που σημαίνει πλήρη ανάμειξη μαθητών, αυτό όμως προϋποθέτει πολύ μεγάλα σχολεία, πάνω από 1000 μαθητών κι αυτό σε θεωρητικό επίπεδο) πολλοί εκπαιδευτικοί θα συμφωνούσαν καθώς θα πετύχαιναν καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα.
Ας σταματήσει λοιπόν αυτή η αντίθεση στο πολύ καλό μέτρο που βάζει το νομοσχέδιο, αν και νομίζω ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, που διδάσκουν τώρα στο σχολείο, το βρίσκει πολύ θετικό.

Μιχάλης
|

Θυμάμαι πριν πολλές δεκαετίες, ο γυμναστής μας είχε χωρίσει σε δύο κατηγορίες: Αυτούς με ωραίο παράστημα και σωστό βηματισμό και στα "ρετάλια" που πήγαιναν χάλια. Κάναμε έτσι δύο διαφορετικές ομάδες, τους "μπρος" και τους "πίσω" και ανάλογα πως πηγαίναμε έπαιρνε από τη μια ομάδα μαθητές και τους έβαζε στην άλλη. Πιστεύω ότι ήταν ό,τι χειρότερο θα μπορούσε να κάνει από παιδαγωγική άποψη.

NIKOS
|

Θυμάμαι ότι τέτοιου είδους διαχωρισμοί είναι λάθος παιδαγωγικά, έτσι τουλάχιστον μας μάθαιναν στο πανεπηστήμιο ή έτσι υποσυιρίζει η παιδαγωγική επιστήμη. Αμαν πια με αυτό το πάθος για αρίστους, κάτι τετοια οι ναζιστές εφάρμοζαν για να δημιουργήσουν τέλειες κοινωνίες αρίστων...

Μαρίνα
|

Πώς θα γίνει η "ισόρροπη κατανομή", με ποιο κριτήριο; Όσο για τον διαχωρισμό ανάλογα με το επίπεδο, αυτό είναι βαθιά αντιπαιδαγωγικό, πώς θα το δεχτούμε; Πρωτίστως είμαστε επιστήμονες παιδαγωγοί και η ουσία της δουλειάς μας είναι να βλέπουμε το 13 να γίνεται 15, η ουσία της εκπαίδευσης είναι να μάθουν οι μαθητές να αγωνίζονται και να κοινωνικοποιούνται προσπαθώντας. Οι χαρισματικοί πρέπει να μάθουν να σέβονται και αυτούς που δεν έχουν τις δικές τους ικανότητες και να τους βοηθάνε. Ελάτε στη θέση ενός αδύναμου (όχι ανίκανου) μαθητή, ζητάμε ενσυναίσθηση από τα παιδιά, πρέπει να έχουμε κι εμείς. Τι γράφετε κάποιοι;

ΜΑΝΤΗΣ
|

Να μαντέψω μια απίθανη(;) περίπτωση: Θέλουν κάποιοι γονείς, να έχουν τα παιδιά τους σε κάποια τάξη για κάποιο λόγο. Λόγω φιλίας κάποιων παιδιών ή λόγω προτίμησης κάποιων εκπαιδευτικών. Τι θα κάνουν; Θα πλησιάσουν τον Διευθυντή του σχολείου ή ακόμη και τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και με τι επιχειρήματα; Μήπως αρχίζει το παζάρι να μπαίνει στο κάδρο;

ΑΙΣΧΟΣ
|

@@ ΑΙΣΧΟΣ
Ακριβώς επειδή έχω εμπειρία από την τάξη πολλών πολλών ετών μιλάω για αίσχος. Προφανώς οι σχολιαστές που μου απάντησαν δεν φαίνεται να έχουν εμπειρίες παιδαγωγικής επιστήμης. Υπάρχουν σοβαροί παιδαγωγικοί λόγοι που απαγορεύουν τον διαχωρισμό των μαθητών με βάση τις επιδόσεις, τους οποίους δεν θα αναλύσω εδώ. Η ανάγνωση μερικών εγχειριδίων παιδαγωγικής θα σας φανεί πολύ πιο χρήσιμη από ένα δικό μου εκτεταμένο σχόλιο. Το μπούλινγκ είναι μια κατάσταση που αφορά τόσο καλούς μαθητές όσο και κακούς μαθητές, άρα το επιχείρημα του διαχωρισμού των καλών μαθητών επειδή δέχονται μπούλινγκ από τους "κακούς" είναι φαιδρό. Μπορεί να συμβεί σε όμορφους ανθρώπους μπορεί και σε λιγότερο όμορφους, σε έξυπνους και μη έξυπνους κλπ.. Φροντίστε να εξοπλίσετε εσείς το παιδί σας και να του τονώσετε την αυτοπεποίθηση και μην ζητάτε παράλογους διαχωρισμούς μαθητών με τέτοια κριτήρια. Με αυτό το σκεπτικό το παιδί σας δεν θα μπορέσει ποτέ να κάνει τίποτε στη ζωή του αν δέχεται κακοπροαίρετη κριτική. Τι θα κάνετε τότε; Θα ζητήσετε το παιδί σας να μην έρχεται σε επαφή με την υπόλοιπη κοινωνία, για να είναι προστατευμένο; Πώς θα βγει στην κοινωνία; Με τι εφόδια; Με ποια ψυχολογία; Με ποια αυτοεκτίμηση; Αυτά είναι δική σας δουλειά. Όπως καταλαβαίνετε, ο κόσμος δεν είναι αγγελικά πλασμένος. Άρα, μεγαλώνουμε τα παιδιά μας με ισχυρή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, ώστε να μην αλλάζει προς το χειρότερο η ζωή τους λόγω κακόβουλων ανθρώπων.
Όσο για τους εκπαιδευτικούς που περιμένουν πώς και πώς να διαχωριστούν οι μαθητές τους η μόνη μου απάντηση είναι ότι θεωρώ αυτονόητο ότι, αφού επιθυμούν τέτοιο διαχωρισμό, θα είναι και απολύτως πρόθυμοι να αναλάβουν τη διδασκαλία των μαθητών μας με μαθησιακά προβλήματα και ότι δεν θα επιδοθούν σε κυνήγι των καλών μαθητών και των άριστων τμημάτων. ΑΛΛΩΣΤΕ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΠΟΥ ΣΕΒΕΤΑΙ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ, ΤΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΜΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ; ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΥΠΕΡΤΑΤΗ ΔΙΑΚΑΙΩΣΗ ΤΗΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΜΑΣ, ΝΑ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ "ΔΥΣΚΟΛΩΝ" ΠΑΙΔΙΩΝ;;
Επομένως, συμφωνώ απόλυτα με τους συναδέλφους που επιθυμούν αυτό τον διαχωρισμό, επειδή επιθυμούν διακαώς να διδάξουν σε αυτά τα τμήματα των παιδιών με μαθησιακά κενά. ΕΤΣΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ, ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ;

απορίας άξιο
|

Ειλικρινά δεν πιστεύω τι διαβάζω... οι μαθησιακές δυσκολίες ενός παιδιού είναι σε μεγάλο βαθμό γνωστές από το νηπιαγωγείο. Όταν έρχονται τα παιδάκια στην πρώτη δημοτικού φροντίζουμε (στα 12 θεσια) να έχουμε κριτήρια κατανομής τα οποία μπαίνουν από τη Δ/νση του σχολείου και μια επιτροπή. Παράλληλα έχουμε και άλλα κριτήρια: αλλοδαπά που δεν μιλούν καλά τα ελληνικά, παράλληλες στηρίξεις, ορθή κατανομή αγοριών-κοριτσιών, κάποια ιδιαίτερα θέματα που ενδεχομένως μπορεί να προκύψουν κτλ. Πού είναι η καινοτομία; Και ένα πρόβλημα: μέσα στη χρονιά σε δύο τμήματα (έστω Ε1 και Ε2) που έχουν από 23 μαθητές αποφασίζει η Διεύθυνση να αλλάξουν τμήμα δύο παιδιά του Ε2. Πάνε στο άλλο τμήμα, το Ε1, το οποίο τώρα θα έχει 25, ενώ το Ε2 μένει με 21! Πού είναι η σωστή κατανομή; Αν πάλι πεις ότι θα φύγουν 2 παιδιά από το μελλοντικό 25άρι (Ε1) προκειμένου να παραμείνουν τα τμήματα στα 23 παιδιά, πώς θα δικαιολογήσεις στους γονείς την αλλαγή αυτή; Σκεφτείτε δε τις αντιδράσεις των γονέων του Ε1 που θα ζητήσουν να μάθουν τον λόγο αλλαγής του τμήματος των παιδιών του Ε2. Δεν γίνονται έτσι αυτά τα πράγματα, ήθελα να ξέρω αυτοί οι άνθρωποι που εισηγούνται τέτοιες αποφάσεις έχουν περάσει από σχολεία; έχουν διδακτική εμπειρία;

Δημήτρης Β.
|

Από την περσινή χρονιά στα λύκεια "αναγκαστήκαμε", λόγω της 2ης ξένης γλώσσας να χωρίσουμε τα παιδιά της Α και της Β με βάση αυτό το κριτήριο, αλλιώς θα χρειαζόμασταν διπλάσιους καθηγητές γαλλικών και γερμανικών για 2 και 4 ώρες. Οπότε εκ των πραγμάτων έγινε, αυτό έστω και κάπως "παράνομα". Επίσης όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν και δεν δημιουργούν μεγαλύτερες ανάγκες για εκπαιδευτικό προσωπικό είναι εξαιρετικά βολικό και χρήσιμο να χωρίζεις τα παιδιά της Γ με βάση τον προσανατολισμό. Αν βέβαια το μέτρο αυτό χρησιμοποιηθεί για να φτιάξουμε τμήματα με βάση τις επιδόσεις των μαθητών, είναι αντιπαιδαγωγικό και λάθος. Εδώ πρέπει να φανεί ο ρόλος του Διευθυντή της σχολικής μονάδας, να πράξει το παιδαγωγικά σωστό.

Βικτωρία
|

Αρχικά να πούμε πως στα περισσότερα σχολεία υπήρχε μια "διασταλτική" ερμηνεία του αλφαβητικού διαχωρισμού. Κάτω από το περίφημο "για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου" και από το πάντα αποδεκτό "προς το συμφέρον του μαθητή" γινόντουσαν εξαιρέσεις για να "σπάσουν" προβληματικές ομάδες ή για να νιώσουν πιο άνετα μαθητές με προβλήματα προσαρμογής. Βέβαια υπήρχαν πάντα και οι περιπτώσεις ευθυνόφοβων διευθυντών (όπως αυτή που αναφέρθηκε πιο κάτω) που δεν μπόρεσαν να σταθούν στο ύψος του ρόλου τους.
Παρόλο λοιπόν που η γνώμη μου για την εν λόγω υπουργό παραμένει η ίδια (η χειρότερη υπουργός όλων των εποχών) η συγκεκριμένη διάταξη μόνο ως σωστή μπορεί να κριθεί για 2 λόγους. Πρώτον "λύνει" τα χέρια των εκπαιδευτικών και των διευθυντών που φοβούνται και να αναπνεύσουν αν δεν το λέει κάποια εγκύκλιος. Τώρα δεν θα υπάρχει δικαιολογία για να μην γίνει κάποια προσαρμογή αν το προτείνουν οι εκπαιδευτικοί της τάξης.
Το δεύτερο - και πιο σημαντικό πιστεύω - είναι πως δίνει την αρμοδιότητα (αλλά και την ευθύνη) στον σύλλογο διδασκόντων. Από εμάς λοιπόν εξαρτάται αν "θα χρησιμοποιήσουμε το νυστέρι για να σκοτώσουμε ή να θεραπεύσουμε". Οι εκπαιδευτικοί της τάξης δεν μπορούν να έχουν διεκπεραιωτικό ρόλο στο σχολείο, οφείλουμε να καταλάβουμε πως η δουλειά μας είναι λειτούργημα. Δίνεται λοιπόν μια σωστή αρμοδιότητα στον σύλλογο διδασκόντων κάθε σχολείου ο οποίος οφείλει να σταθεί (κατά πλειοψηφία πάντα) στο ύψος του λειτουργήματός του.

scplvc
|

Καλό θα ήταν να ξεκινάγαμε από το αυτονόητο και το συμαντικότερο. Μείωση του αριθμού των μαθητών σε κάθε τάξη.
Όλα τα άλλα έπονται...

θανάσης
|

αν ταξινομήσουμε τους μαθητές σε προχωρημένους και αρχάριους, θα υπάρξουν μαθητές ή γονείς που θα χειροδικήσουν εναντίον των καθηγητών ή του διευθυντή γιατί έβαλε το παιδί στο τμήμα χαμηλού επιπέδου, αν βέβαια προηγουμένως δεν πιέσουν για την βαθμολογία, για να ενταχθούν στο τμήμα των καλών
άρα όλο αυτό είναι ανέφικτο, το πολύ να αφορά πολύ ιδιαίτερες περιπτώσεις, πέραν των μαθητικών επιδόσεων

Μαρια
|

Υπάρχει και η περίπτωση τα τμήματα δεύτερης ταχύτητας να δοθούν και σε καθηγητές δεύτερης ταχύτητας-μην παρεξηγήσουν μερικοί-σε κάθε σχολείο υπάρχουν δύο τρεις τέτοιες περιπτώσεις που η μονιμότητα τις καλύπτει, και πάλι το κίνητρο της μάθησης θα εξαφανιστεί

Marina
|

Διαχωρισμοί και κατηγοριοποιήσεις- εντελώς ασύμβατες τακτικές για τις δημοκρατικές κοινωνίες. Υπάρχει άραγε κηδεμόνας που θα δεχθεί αυτόν τον απροκάλυπτο ρατσισμό;

Φαίδρα
|

Ο Αινστάιν ήταν ένας μέτριος,δυσλεκτικός μαθητής. Εσείς που τόσο εύκολα κατηγοριοποιείτε σε ποια τάξη θα τον βάζατε. Οι μαθητές ερχονται στο σχολείο να μάθουν( μήπως σας λέει τίποτα η ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης του Vygotsky). .Δεν έρχονται με έτοιμες γνώσεις από τις γιαγιάδες και τους παππούδες. Η μήπως θεωρείται μαθητής,αυτός που πλακώνεται στα φροντιστήρια και στα ιδιαίτερα. Φροντιστήρια η σχολεία. Επιλέξτε

Μαρια
|

Το κάθε μέτρο έχει αξία αν αξιοποιηθεί σωστά, αν ο διαχωρισμός γίνει για να κάνουν κάποιοι μάθημα ήσυχα τσουβαλιαζοντας τα παιδιά με δυσκολίες σε άλλο τμήμα, τότε θα λείψει το κίνητρο της εξέλιξης και της βελτίωσης. Είναι πολύ εύκολο ένα τμήμα που έχει χαμηλά τον πήχη να οδηγηθεί στην τεμπελιά και στην αδιαφορία τόσο από τους καθηγητές όσο και από τους μαθητές. Άλλωστε τις περισσότερες φορές και τώρα οι παλαιότεροι επιλέγουν τα τμήματα της αρεσκείας τους και αφήνουν τα ""δύσκολα" σε αυτόν που θα έρθει ή στους νεώτερους. Αν τα κριτήρια λοιπόν είναι δασκαλοκεντρικα και όχι μαθητοκεντρικα θα ενισχυθούν οι διακρίσεις

Δον Κιχώτης
|

Για τις συμμορίες προτείνω να ενεργοποιηθεί ο υπερκοριός του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως και να διασκορπίζονται οι συμμορίτες στους γειτονικούς Νομούς, όπου, υποχρεωτικά, θα πηγαίνουν στο σχολείο με τα πόδια. Μετά από τόση κούραση, θα είναι στην τάξη τα καλύτερα παιδιά!...

ΕΛΕΝΗ
|

Συγνώμη στα εργαστήρια δεξιοτήτων τα παιδιά θα μαθαίνουν τη συμπερίληψη και στην πράξη την περιθωριοποίηση των παιδιών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες;

Κώστας
|

Επιτέλους, ένα βήμα μπροστά.
Θα μπορείς να μοιράζεις τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, στα Λύκεια τα τμήματα γενικής παιδείας να συμπίπτουν με αυτά των ομάδων προσανατολισμού.
Μπράβο στο υπουργείο.

Ηταν και αναγκαίο..
|

Σε εποχή πανδημίας και εφόσον μερικοί μαθητές δεν παρακολούθησαν τα μαθήματα (λόγω απουσιών, τεχνικών προβλημάτων κ.α.) θα ήταν δύσκολο για αυτούς να παρακολουθήσουν το ρυθμό των άλλων μαθητών άρα αυτονόητα δημιουργούνται τμήματα ταχυτήτων.

περσεφονη
|

Η φωτιά ανάβει από σπίθες , ας τις σβήσουμε λοιπόν...

Arte
|

Πρώτα πρώτα με απόφαση συλλόγου διδασκόντων ο μαθητής μπορεί να αλλάξει τμήμα και χωρίς έγκριση γονέα για παιδαγωγικούς λόγους. Αυτά λέει το προεδρικό διάταγμα 79. Για την αλλαγή σχολείου θέλει την έγκριση γονέα. Πολύ καλή ρύθμιση, γιατί θα πρέπει στα τμήματα να υπάρχει μια αναλογία. Δεν μπορεί ένα τμήμα να έχει φουλ περιπτώσεις με μαθησιακές δυσκολίες, με διαγνώσεις ή με μαθητές που που δεν μιλούν ελληνικά και το άλλο τμήμα να μην έχει τίποτα από αυτά. Πρέπει να υπάρχει μια αναλογία των παιδιών αυτών σε κάθε τμήμα, ώστε να μπορούν όλοι να παρακολουθήσουν την μαθησιακή διαδικασία και να μην πλήττονται οι άριστοι, λόγω του ότι μοιραία ο εκπαιδευτικός θα σκύψει πάνω από αυτές τις περιπτώσεις με αποτέλεσμα να μείνει πίσω η εκπαίδευση των υπολοίπων. Η εκπαίδευση είναι δικαίωμα όλων. Δεν μπορεί κάποιος να στερήσει από τους άριστους να πάνε ακόμη πιο πάνω. Ταβάνια δεν υπάρχουν, τα βλέπουν μόνο όχι μισούν και μάχονται τους άριστους...

ΜΝ
|

Σαν μαθητής αυτό που διαβάζω με λυπεί ιδιαίτερα. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα οδεύει από το κακό στο χειρότερο. Πραγματικά το θεωρείτε ορθό να γίνεται κατανομή των μαθητών με κριτήριο την βαθμολογία τους; Υποτίθεται ότι ζούμε σε ένα κράτος με κύριο χαρακτηριστικό μας την ισότητα. Ναι μεν ο κάθε μαθητής θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί τα μαθήματα με τους κατάλληλους για αυτόν ρυθμούς, ωστόσο έτσι ίσως να δημιουργηθεί διχόνοια μεταξύ των μαθητών και αυτοί που θα ενταχθούν στα τμήματα μαθητών χαμηλής βαθμολογίας θα αισθάνονται μειονεκτικά. Καλό είναι προτού αποφασιστεί το οτιδήποτε να ληφθούν υπόψη όλοι οι παράμετροι.

ΓΙΏΡΓΟΣ
|

Ότι καλύτερο έχει να παρουσιάσει το πολύνομοσχεδιο. Ο σύλλογος έχει τη δυνατότητα ειδικά για τους μαθητές Β κ Γ που γνωρίζει καλύτερα να δημιουργήσει λειτουργικά τμήματα. Ειδικά αν υπάρχουν μαθητές που δημιουργούν προβλήματα με τη συμπεριφορά τους μπορεί να τους απομόνωσει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ