Aνακοίνωση των Προέδρων των Τμημάτων Φυσικής σχετικά με την κατανομή των διορισμών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

27/07/2022

Άκουσε το άρθρο

Η Φυσική προσφέρει σε κάθε άνθρωπο τις βασικές γνώσεις για να καταλαβαίνει στοιχειωδώς τον κόσμο και την τεχνολογία και να τη χρησιμοποιεί με ασφάλεια. Αποτελεί το επιστημονικό υπόβαθρο όλων των φυσικών/θετικών επιστημών και των διαφόρων ειδικοτήτων Μηχανικών. Εκπαιδεύει στον τεκμηριωμένο τρόπο σκέψης και τον έλεγχο των συλλογισμών με την παρατήρηση ή το πείραμα. Για τους λόγους αυτούς, η διδασκαλία της Φυσικής έχει κυρίαρχη θέση στη σχολική εκπαίδευση κάθε χώρας.

Δυστυχώς, δεν είναι ασυνήθιστο στα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας μας η Φυσική να διδάσκεται από εκπαιδευτικό προσωπικό άλλων ειδικοτήτων, χωρίς σπουδές φυσικής. Η επιτυχής υλοποίηση των νέων σύγχρονων αναλυτικών προγραμμάτων απαιτεί, όμως, ένα σωστά καταρτισμένο εκπαιδευτικό που από τις βασικές σπουδές του έχει τη δυνατότητα επεξήγησης των εννοιών, μέσα και από τη διενέργεια πειραμάτων φυσικής.

Η πολιτεία το 2021 διόρισε 87 Φυσικούς και για εφέτος ανακοινώθηκε ο διορισμός μόλις 57 Φυσικών, ενώ την προηγούμενη δεκαετία υπήρχαν μόνο συνταξιοδοτήσεις. Οι αριθμοί αυτοί είναι μικροί και ανεξήγητα πολύ μικρότεροι από άλλες ειδικότητες των Φυσικών Επιστημών, λαμβάνοντας υπόψη τα κενά εκπαιδευτικών, όπως αποτυπώνονται στους ετήσιους αριθμούς αναπληρωτών καθηγητών κάθε ειδικότητας, αλλά και τον οριζόμενο από την πολιτεία πανελλαδικό αριθμό εισακτέων φοιτητών σε κάθε ειδικότητα. Αρνητική παρενέργεια αυτής της ανισορροπίας διορισμών είναι η τοποθέτηση νεοδιόριστων μη φυσικών και σε θέσεις με αντικείμενο διδασκαλίας τη Φυσική, υποβαθμίζοντας την ποιότητα της διδασκαλίας της.

Το Υπουργείο Παιδείας, οφείλει με βάση τους διαθέσιμους πόρους, να προβεί στην καλύτερη δυνατή κατανομή των θέσεων σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, με βάση το γνωστικό αντικείμενο και τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων ανά μάθημα. Η Φυσική ως Υποχρεωτικό μάθημα σε Γυμνάσιο και Λύκειο, αλλά και Πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα σε 2 από τα 4 επιστημονικά Πεδία έχει ανάγκη από ένα σημαντικά μεγαλύτερο αριθμό διορισμών Φυσικών.

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει και διορθώσει το δυσανάλογα μικρό αριθμό διορισμών Φυσικών για δεύτερη συνεχή χρονιά.

  • ΚΟΥΡΚΟΥΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ, ΚΟΣΜΗΤΟΡΑΣ ΣΧΟΛΗΣ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΕΙΟ ΠΟΛ ΥΤΕΧΝΕΙΟ,
  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΕΛΑΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΗΣ - ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ,
  • ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΗΣ - ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ,
  • ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΚΚΑΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΗΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ,
  • ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΓΕΩΡΓΑΚΙΛΑΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΗΣ - ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ,
  • ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ , ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΗΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ,
  • ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΒΑΒΟΥΓΥΙΟΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΗΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ,
  • ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΒΟΡΔΟΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΗΣ – ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (9)

Polar_Fish
|

Τα τμηματα φυσικής ειναι τμηματα βασικών επιστημών. Θα βγούν κάποιοι ερευνητές. Μετά τι? Το ιδιο το κράτος συντηρεί τα τμήματα για να έχει φυσικους
στα σχολεία. Τα τμήματα φυσικής δεν ανήκους στους καθηγητές τους, αλλά στην κοινωνία. Αυτο που λένε στην κοινωνία είναι ότι αν θέλετε τμηματα φυσικής αξιοποιείστε τους αποφοίτους. Αν δεν τους θέλετε είτε θα κλείσετε τμηματα είτε θα μειώσετε τους εισακτέους. Μη λέτε ας βγουν και να βρουν δουλειά στον ιδιωτικο τομέα. Αν έβρισκαν τοτε θα το συζητουσαμε.

@Πειραματικός
|

Σύμφωνοι στο ότι δεν είναι στα τμήματα φυσικής μόνο οι μέλλοντες εκπαιδευτικοί, αλλά και υποψήφιοι ερευνητές κάθε κλάδου Φυσικής Επιστήμης! Αλλά αυτό έχουν ως στόχο οι 1500+ (όπως ειπώθηκε) εισακτέοι φυσικής κάθε χρόνο; Να γίνουν ερευνητές; (και να έχουν ανάλογη εργασία στην Ελλάδα, φυσικά) πόσοι θα γίνουν; 5? 10? 50? Σίγουρα όχι 1500+... Μάλιστα, οι ερευνητές θεωρούνται εργασιακά, αφού πάρουν και τουλάχιστον διδακτορικό! (δεκαετία σπουδών, ποιος θα τους θρέφει μέχρι τότε;)

Η συντριπτική πλειοψηφία στα τμήματα φυσικής λοιπόν καλώς ή κακώς προορίζονται για καθηγητές δβθμιας, εξ ου και το "καθηγητική σχολή" που αναφέρθηκε... και για εκεί από ό,τι φαίνεται το μονοπάτι έκλεισε! Και εννοείται τα εργασιακά στην Ελλάδα καθορίζουν πολλά πράγματα στην Ελλάδα (νομίζω ότι θα το ξέρετε στη χώρα μας, ότι σχεδόν πάντα μόνο το πτυχίο δίνει επαγγελματικά δικαιώματα), ειδάλλως δεν θα έβγαιναν με δελτίο τύπου οι 8 πρόεδροι τμημάτων φυσικής να λένε "διορίστε και άλλους φυσικούς στη δβθμια"!

Με την άδεια σας... μάλλον εσείς βλέπετε το δένδρο και όχι το δάσος. Ο κάθε πτυχιούχος (σκέτο) φυσικής θέλει μετά να εργαστεί κάτι με φυσική, δεν θέλει ούτε ευχολόγια, ούτε να συζητάμε μια εξεζητημένη θέση που πιθανά κάπου κάπως κάποτε μπορεί να υπάρξει πανελλαδικά..

ΝΙΚΟΣ
|

Δημόσιο. Όπου μπλέκεται τα διαλύει όλα. Το πρόβλημα της χώρας. Να μπούμε στο Δημόσιο να βολευτουμε. Μετά να βρούμε 2η δουλειά σε βάρος της 1ης. Τέλος εξοχικό και μετά αγώνες γιατί δεν βγαίνουμε. Φταίνε οι Γερμανοί και το ΔΝΤ

@πειραματικός
|

εργαστηρίου εργοστασίου, πανεπιστημίου ή πειραματικού σχολείου;;;;;
είναι πολλά, μιλάτε μόνο για εκπάιδευση.
αστειότητες λοιπόν

Πιτσιφλής
|

Οι υπογράφοντες έχουν δίκιο, αλλά και ο πρώτος σχολιαστής έχει κι αυτός εν μέρει δίκιο. Πολλοί οι ερευνητές που βγαίνουν κάθε χρόνο, βρε παιδιά. Ποια είναι τα ερευνητικά πεδία σ' αυτόν τον τόπο, ώστε να χρειαζόμαστε τόσους νέους φυσικούς κάθε χρόνο; Υπάρχει βέβαια και το εξωτερικό, αλλά είναι λογικό να μορφώνουμε τους νέους μας για να φύγουν; Εντωμεταξύ, έχουμε και αμέτρητους μαθηματικούς ερευνητές, χημικούς, γεωλόγους,..., και φυσικά φιλολόγους! Εκεί να δεις!...
Ένας εξορθολογισμός χρειάζεται, μία πολιτική συναίνεση για το καλό της Πατρίδας και του Πολιτεύματος. Για συνθέσεις έπρεπε να μιλάνε προχτές, οι σαγιονάρες, τα φορέματα, τα τεστ Κορωνοϊού και τα σκάνδαλα είχαν τελικά την τιμητική τους στο σχετικό ρεπορτάζ των ΜΜΕ!...
Αργεί κι ο Μακρυγιάννης...

8 τμήματα φυσικής;
|

Δεν είμαι φυσικός, αλλά ανέκαθεν τα τμήματα φυσικής (και άλλα) παλαιόθεν ως "καθηγητικές σχολές" τα αποκαλούσαμε και αποκαλούμε. Δηλαδή, οι πτυχιούχοι τους (ή η συντριπτική πλειοψηφία τους αν θέλετε) επαγγελματικά είναι για τη δβθμια εκπαίδευση (εξ ου και το καθηγητική σχολή).

Ωραία μπορεί να τα λέτε οι @ΦΥΣΙΚΟΣ και @Πειραματικός στη θεωρία το τι μπορεί (ή θα έπρεπε) γίνεται κατά τις σπουδές ενός τμήματος Φυσικής ή του τι γίνεται στον "ανεπτυγμένο κόσμο", ακαδημαϊκά, αλλά ένας με πτυχίο φυσικής στην Ελλάδα (σκέτο)... πού μπορεί να απασχοληθεί εκτός της δβθμιας; (με αρκετές θέσεις, όχι 1-2 θέσεις πανελλαδικά σε ένα εξεζητημένο τομέα, που είναι συνήθως και δοσμένες).

Για την έρευνα, για παράδειγμα που αναφέρθηκε, θέλει και διδακτορικό. Δεν μπαίνουν όλοι στα τμήματα (για προπτυχιακές σπουδές δηλαδή) σε οποιοδήποτε κλάδο (όχι μόνο της φυσικής), για να γίνει ερευνητής... δηλαδή όλοι να παίρνουν διδακτορικά (και άρα 10+ετία σπουδές).

Και επειδή στην Ελλάδα το πτυχίο είναι συνυφασμένο με δεδομένα επαγγελματικά δικαιώματα (τα μεταπτυχιακά δεν δίνουν κάτι παραπέρα, ο κανόνας)... ο φυσικός όλοι ξέρουν ότι είναι για τη δβθμια ανέκαθεν. Τώρα αν οι 150 θέσεις φυσικών του άρθρου είναι οι ανάγκες ή όχι, δεν το γνωρίζω. Δεν είναι 150, υπόθεση εργασίας, και είναι π.χ. 500... πάλι τα 8 τμήματα φυσικής με κάπου 1500+ πτυχιούχους το χρόνο, τα θέλουμε;

Πειραματικός
|

@8 τμήματα Φυσικής
Με την άδεια σας... στα τμήματα Φυσικής δεν φοιτούν μόνο μέλλοντες εκπαιδευτικοί αλλά και υποψήφιοι ερευνητές κάθε κλάδου της Φυσικής επιστήμης!
Αυτό δα έλειπε να καθορίζουν εργασιακά δεδομένα το αν θα προάγεται η επιστήμη στην χώρα...
Και να βλέπουμε το δάσος και όχι το δέντρο. Οι υπογράφοντες έχουν απόλυτο δίκιο. Οι νέοι διορισμοί δεν καλύπτουν ούτε τις συνταξιοδοτήσεις ούτε τις πραγματικές ανάγκες σε Φυσικούς!

ΦΥΣΙΚΟΣ
|

Η δουλεια του Φυσικου πουθενα στον ανεπτυγμενο κοσμο δεν εχει καμμια σχεση με τη εκπαιδευση. Υπαρχουν επιστημονικα τμηματα Φυσικης για την παραγωγη επιστημης και για εκπαιδευση υπαρχουν παιδαγωγικα τμηματα με κατευθυνση Φυσικης. Οι Φυσικοι-επιστημονες παντου απασχολουνται σε ερευνητικες δομες δημοσιες ή ιδιωτικες. Εδω αυτο το ειδος των συστηματικων ερευνητικων δομων δεν υπαρχει σχεδον καθολου και ετσι δημιουργειται το προβλημα. Ενω τα τμηματα ανηκουν στη κατηγορια των επιστημονικων τμηματων λογω της ελλειψης βασικης ερευνας το μονο που μενει στους αποφοιτους των τμηματων ειναι η φυγη στο εξωτερικο ή αν μεινουν Ελλαδα εκπαιδευση . Η δευτερη αυτη επιλογη δεν εχει σχεδον καμμια σχεση με τις σπουδες σε καποιο τμημα Φυσικης . Καταφεραμε και εδω μεσα σε 70 χρονια να τα κανουμε σαλατα.

8 τμήματα φυσικής;
|

Έγιναν τόσα πολλά; Τί τα θέλουμε μωρέ όλα αυτά; Από 200 άτομα να δέχεται το καθένα, σημαίνει 1500+ φυσικοί το χρόνο...

Σε μια καθηγητική σχολή (δηλαδή, 8!) τόσα άτομα, ενώ φαίνεται να χρειαζόμαστε πλέον κάπου 150 άτομα στην εκπαίδευση, για τα επόμενα 10-20 χρόνια!

Μήπως πρέπει να κλείσουν, λοιπόν, τουλάχιστον τα μισά και τα άλλα μισά να δέχονται κάπου 50 εισακτεους;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ