Πολλαπλό βιβλίο: Οι εκδότες και συγγραφείς πήραν παράταση- Το 2026 τα νέα βιβλία στα σχολεία

Η εκτύπωση μικρών ποσοτήτων βιβλίων θα "εκτινάξει" στα ύψη το κόστος

23/06/2023

Ενημερώθηκε: 26/06/2023, 07:49

Άκουσε το άρθρο

Παράταση στην προθεσμία υποβολής  πρότασης συγγραφής διδακτικού βιβλίου, στους εκδότες και συγγραφείς, δίνει   απόφαση , την οποία υπέγραψε ο υπηρεσιακός υπουργός Παιδείας Χρήστος Κίττας.

Αυτό σημαίνει ότι η έκδοση του πολλαπλού βιβλίου και η διαδικασία επιλογής του ενός συγγράμματος από τους διδάσκοντες πάει ακόμη πιο πίσω παρότι υπάρχει πολύ μεγάλη καθυστέρηση.

Στο ΙΕΠ , το οποίο έχει επιφορτιστεί με όλες τις διαδικασίες παραγωγής των νέων βιβλίων, εκτιμούν ότι τα νέα βιβλία, θα είναι στα σχολεία το   έτος 2026  και με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει άλλη καθυστέρηση.

Ειδικότερα, με την  απόφαση την οποία υπέγραψε ο υπηρεσιακός υπουργός Παιδείας, τροποποιείται η  υπό στοιχεία 160159/ΓΔ4/ 23-12-2022 απόφαση , ως ακολούθως:

Στο τέλος της παρ. 4 του άρθρου 6 αυτής προστίθενται δύο εδάφια και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:

«4. Εντός αποκλειστικής προθεσμίας δύο (2) μηνών, η οποία αρχίζει από την επομένη της τελευταίας ανάρτησης της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος της παρ. 1, οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής, με την οποία δηλώνουν: α) τα στοιχεία του νομίμου εκπροσώπου, των συγγραφέων, της συγγραφικής ομάδας ή της σύμπραξης, όπου αυτή υπάρχει. Σε περίπτωση συγγραφικής ομάδας, κάθε μέλος υποβάλλει υπογεγραμμένη και θεωρημένη, ως προς το γνήσιο  έχει   υπογραφής, υπεύθυνη δήλωση ως προς τη συμμετοχή στη συγγραφική ομάδα και αποδοχή των όρων συμμετοχής, που αναγράφονται στην πρόσκληση, β) στοιχεία επάρκειας της επιστημονικής ή εκπαιδευτικής εμπειρίας των συγγραφέων, γ) το ενδιαφέρον τους για την υποβολή διδακτικού βιβλίου στο αντίστοιχο μάθημα, δ) ότι θα παραδώσουν τις προβλεπόμενες μορφές του διδακτικού βιβλίου τους, σύμφωνα με τις προδιαγραφές, που προβλέπονται στο άρθρο 14 επ. και τα προσαρτημένα παραρτήματα, εντός των χρονοδιαγραμμάτων ή προθεσμιών που θα καθορίζονται στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της παρ. 1 και σύμφωνα με τις λοιπές απαιτήσεις της. Οι ίδιοι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις συμμετοχής για τη συγγραφή βιβλίων σε περισσότερα του ενός μαθήματα, οπότε υποβάλλουν ξεχωριστή αίτηση ανά μάθημα. Η αποκλειστική δίμηνη προθεσμία του πρώτου εδαφίου δύναται να παραταθεί, για μία ή περισσότερες φορές, και το χρονικό διάστημα παράτασης δεν μπορεί να υπερβεί συνολικά τους τρεις (3) μήνες με υπουργική απόφαση, η οποία εκδίδεται και αναρτάται, όπως και η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της παρ. 1. Σε περίπτωση παράτασης της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου, στις περιπτώσεις όπου η λήξη αυτής ορίζεται ως εναρκτήριο γεγονός άλλης προθεσμίας, αυτή αρχίζει από τη λήξη του χρονικού διαστήματος της αποφασισθείσας παράτασης.».

2. Κατά τα λοιπά ισχύουν όσα ορίζονται στην υπό στοιχεία 160159/ΓΔ4/23-12-2022 απόφαση της Υπουργού και της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β’ 6712).

Η επόμενη διαδικασία

Όταν οι εκδότες και οι ομάδες συγγραφέων καταθέσουν τις προτάσεις τους οι  εμπειρογνώμονες του ΙΕΠ, θα περάσουν από "κόσκινο" το συγγραφικό έργο,  ανά πακέτο βιβλίων.

Οι εμπειρογνώμονες θα κρίνουν ποια από τα έργα των συγγραφέων είναι κατάλληλα και ποια όχι , ενώ θα ζητήσουν διορθώσεις , όπου αυτό απαιτηθεί.

Η ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας από τους εμπειρογνώμονες, εκτιμούν στο ΙΕΠ, ότι χρειάζεται πάνω από τρίμηνο.

Ο ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ για να εκτυπώσει τα εγκεκριμένα βιβλία χρειάζεται να έχει στα χέρια του το συγγραφικό έργο, σε ηλεκτρονική μορφή, τουλάχιστον ένα εξάμηνο πριν.

Πρόβλημα με την εκτίμηση συνολικού κόστους

Επειδή καμία οικονομική μελέτη δεν μπορεί να προβλέψει πόσο παραπάνω θα κοστίσει στον κρατικό προϋπολογισμό η παραγωγή του πολλαπλού βιβλίου, καθώς δεν είναι γνωστός ο παράγοντας "εκπαιδευτικός" ποιο βιβλίο από το πολλαπλό  θα επιλέξει, στο υπουργείο Παιδείας υπάρχει η εξής σκέψη και μάλλον απόφαση:

  • Όταν το υλικό, το πολλαπλό βιβλίο,  θα είναι έτοιμο  σε ηλεκτρονική μορφή  ,  οι εκπαιδευτικοί της τάξης θα κληθούν "πειραματικά"  να δηλώσουν το βιβλίο της προτίμησής τους για την   σχολική χρονιά 2025-26.
  • Με βάσει αυτές τις προτιμήσεις  (σ.σ. κατά προσέγγιση)   το υπουργείο Παιδείας θα κατανείμει τα ποσοστά των βιβλίων του πολλαπλού και θα δώσει εντολή στον ΔΙΟΦΑΝΤΟ να προχωρήσει στην ανάλογη εκτύπωση.

Η εκτύπωση μικρών ποσοτήτων βιβλίων θα "εκτινάξει" στα ύψη το κόστος

Η πρόταση  να "κόβονται" βιβλία με χαμηλό αριθμό προτιμήσεων  (εκτυπώσεων), απορρίφθηκε από τους νομικούς του υπουργείου Παιδείας.

Πάντως, οι πρώτες εκτιμήσεις  στο υπουργείο Παιδείας, οι οποίες μπορεί να πέσουν και έξω καθώς δεν υπάρχει το βασικό στοιχείο "ποσοστά προτιμήσεων βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς", κάνουν λόγο για "εκτόξευση" του κόστους  παραγωγής των βιβλίων κατά 20 με 30%.

Σημειώνεται ότι  το κόστος  εκτύπωσης των βιβλίων ήδη διπλασιάστηκε   την τελευταία  τριετία, λόγω αύξησης των τιμών πρώτων υλών (χαρτί, μελάνι κλπ).

30 εκ. για αμοιβές συγγραφικού έργου κλπ

Στο μεταξύ   η απόφαση  ένταξης της Πράξης «Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων»   στο «ΤΟΜΕΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ 2021-2025», προβλέπει  προϋπολογισμό 30 εκατομμυρίων ευρώ.

Αποδέκτης της απόφασης είναι το ΙΕΠ.

Η δημιουργία νέων διδακτικών πακέτων περιλαμβάνει :

  •     Βιβλίο μαθητή/μαθήτριας,
  •     Τετράδιο Εργασιών,
  •     Βιβλίο Αναφοράς κατά περίπτωση της Γενικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο) με βάση τα νέα και επικαιροποιημένα Προγράμματα Σπουδών (188 Προγράμματα Σπουδών Γενικής Εκπαίδευσης: 166 νέα ΠΣ και 22 υφιστάμενα).

Τα Διδακτικά πακέτα, που περιλαμβάνουν τα προβλεπόμενα διδακτικά βιβλία, εντάσσονται μετά από αξιολόγηση στο εν λόγω Μητρώο και είναι διαθέσιμα στην ψηφιακή τους μορφή μέσω της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης, προκειμένου να υπάρχει πληθώρα πηγών και πόρων κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.

Οι σχολικές μονάδες επιλέγουν το διδακτικό πακέτο που επιθυμούν προκειμένου να λάβουν σε έντυπη μορφή τα διδακτικά βιβλία. Αναφορικά με τις αποζημιώσεις, οι δικαιούχοι των διδακτικών πακέτων που εντάσσονται στο Μητρώο λαμβάνουν εφάπαξ μία εύλογη αποζημίωση και στη συνέχεια λαμβάνουν ετήσια αποζημίωση χρήσης, ανάλογα με τα διδακτικά πακέτα που διανέμονται στις σχολικές μονάδες.

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (8)

Nick The Greek
|

Απλά είναι τα πράγματα. Εαν απαιτείται να ολοκληρωθεί το συγγραφικό έργο και μετά να δοθεί η έγκριση για το παραγόμενο σύγγραμα, τότε αυτή η παράλογη ρύθμιση έχει ένα σκοπό. Να αποθαρυνθούν οι συγγραφικές ομάδες και να συμετάσχουν μόνο εκείνοι που θα γνωρίζουν εκ'των προτέρων πως θα εγκριθεί το βιβλίο τους.

Οι πραγματικές διαστάσεις του ζητήματος
|

1. Οι όροι της προκήρυξης είναι δυσμενείς για τους εκδοτικούς οίκους αλλά ακόμα περισσότερο για τις ανεξάρτητες ομάδες. Οι τεχνικές απαιτήσεις είναι τεράστιες. Ενδεικτικά: Για ένα βιβλίο 240 σελίδων απαιτούνται περίπου 100 πρωτότυπες εικόνες και 120 επιπλέον (!) ψηφιακά αντικείμενα που αρκετά από αυτά είναι πρωτότυπα βίντεο ή podcasts , πρωτότυπα animations ή ακόμα και πρωτότυπες διαδραστικές ψηφιακές εφαρμογές που θα έχουν αναπτυχθεί ειδικά για το συγκεκριμένο βιβλίο! Αφού λοιπόν γίνουν αυτά με τεράστιο χρηματικό κόστος και κόπο τότε το ΙΕΠ θα αποφανθεί αν τα βιβλία θα εγκριθούν! Οι εκδότες και οι συγγραφικές ομάδες ζητούν:
α. Να υπάρχει προέγκριση όταν παραδοθεί ένα σημαντικό δείγμα του βιβλίου β. Οι τεχνικές απαιτήσεις να είναι μικρότερες και
γ. Να μην γίνεται πλήρης εκχώρηση των πνευματικών δικαιωμάτων στο κράτος που θεωρεί ότι η αμοιβή ενός βιβλίου που θα διδασκεται ενδεχομένως για 15 χρόνια, μπορεί να εξαντληθεί πχ στην πρώτη 3ετία. Δηλαδή το κράτος θεωρεί λογικό πχ στην 3ετία να εξαντλείται ΠΛΑΦΟΝ αμοιβής 30.000 ευρώ για ένα βιβλίο που θα έχει χρηματικό κόστος κάπου στις 15.000 ευρώ και πάρα πολλές ώρες δουλειάς, ακόμα και αν είναι υψηλά στις προτιμήσεις των διδασκόντων για πολλά χρόνια!

2. Είναι αρκετά πιθανό να μην υπάρχει το εξειδικευμένο προσωπικό που να μπορεί να παραγει τόσο ψηφιακ΄΄ο υλικό ταυτόχρονα (σε 10 μήνες) για 500-600 βιβλία

3. To "δίμηνη παράταση" δεν φαίνεται να προκύπτει από κάπου. Το ΦΕΚ μιλάει για δυνατότητα παράτασης εως 3 μήνες μετά από υπουργική απόφαση (που από ότι καταλαβαίνω εκκρεμεί).

4. Η παράταση έχει νόημα μόνο αν αλλάξουν οι όροι στην προκήρυξη.

Για τα παραπάνω μπορείτε να ανατρέξετε στα σχετικά ΦΕΚ (497/ΓΔ4/4-1-2023, 45357/Δ2/21-4-2023) και αποφάσεις (46978/ΓΔ4/25-4-2023) και να τα διαπιστώσετε μόνοι σας.

@ Μανώλη (από αιθεροβάμων...)
|

Μανώλη, θα σχολιάσουμε για το περιεχόμενο των βιβλίων, αν και όποτε βγουν, με όρους συγκεκριμε΄νους και επιστημονικούς. Για την ώρα σχολιάζουμε την (για άλλη μια φορά) αποτυχία του Υπουργείου να τηρήσει χρονοδιαγράμματα. Αν νιώθαμε ικανοί να γράφουμε βιβλία θα ήμαστε στις συγγραφικές ομάδες και αν ήμαστε ικανοί για σχεδιασμό εκπαιδευτικής πολιτικής θα ήμαστε στο ΙΕΠ ή στο Υπουργείο. Όμως δεν είμαστε και για αυτό παραμένουμε τις τάξεις μας ή σε όποιες άλλες θέσεις η υπηρεσία μας έχει ορίσει, ενώ αυτοί που έχουν οριστεί για αυτές τις θέσεις αποδεικνύονται για ΄άλλη μια φορά ασυνεπείς! Εμείς κάνουμε κριτική στη βάση της αναίρεσης κάθε προγραμματισμού που οι αρμόδιοι έθεσαν και εσύ κάνεις κριτική στη βάση ενός λανθασμένου συλλογισμού.

Ιωάννης
|

Να δούμε πως θα διαχειριστεί το θέμα ο νέος υπουργός

Μανώλης
|

Έχω μια ιδέα, οποιοι πιστεύουν ότι όλα είναι δήθεν και σχολιάζουν για το ανικανο υπουργείο το ανικανο ΙΕΠ κλπ και που σίγουρα όταν βγουν τα νέα βιβλία θα σχολιάζουν επιπλέον και το περιεχόμενο των βιβλίων, γιατί δεν κάνουν ένα γκρουπ να γράψουν οι ίδιοι κάνα βιβλίο όπως το θέλουν;

Έκπληκτος
|

Να μην ξεχνάμε ότι η εφαρμογή θα ξεκινούσε τμηματικά για τη Α' Γυμνασίου ή Λυκείου από το σχολικό έτος 2023-24. Και τα βιβλία θα είναι έτοιμα (αν δε υπάρξει άλλη καθυστέρηση) το 2026.
Άλλος ένας άριστος προγραμματισμός.
Α, και να μην το ξεχάσω, ακόμα δεν έχουν ανακοινωθεί οι τελικές μορφές των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών μετά από την (σχεδόν) 2ετή εφαρμογή τους στα Πρότυπα - Πειραματικά Σχολεία.
Άρα με βάση ποια ύλη θα ξεκινήσουν να συγγράφονται τα νέα βιβλία;

@αιθεροβάμων
|

μα κάτι ασήμαντες λεπτομε΄ρειες για να πλήξετε την αριστεία παραμονές εκλογών κι εσείς ! οι άριστοι που πηδάνε με άλμα ψηφιακό ξέρουν καλύτερα

Αιθεροβάμων και υψιπετής
|

Είναι και αυτό ένα από τα κατορθώματα του "αφηγήματος" Κεραμέως στην εκπαίδευση. Νέα Προγράμματα που θα ισχύσουν από το 2024 (;) και νέα βιβλία που θα έρθρουν από το 2026 (;). Κατα΄ τα άλλα "τρέχει" το ΙΕΠ να διοργανώσει προγράμματα επιμόρφωσης στα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα από τώρα, αγνοώντας πως τα διδακτικά εγχειρίδια αποτελούν αναπόσπαστο (ίσως και θεμελιώδες) κομμάτι της διδακτικής διαδικασίας και ότι η επιμόρφωση στα προγράμματα θα έπρεπε να είναι συνδυαστικά με τα νέα βιβλία.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ