Αλλαγές στο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, όπου κριθεί ότι πρέπει να γίνουν, προανήγγειλε η η υφυπουργός Παιδείας Δόμνα Μιχαηλίδου, από το βήμα της Βουλής, κατά τη συζήτσηη επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή του ΚΚΕ Γ. Δελή, σχετικά με τις μονιμοποιήσεις των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών.
Συγκεκριμένα η υφυπουργός Παιδείας, είπε τα εξής:
Α. Το σύστημα αξιολόγησης μέλλει να αξιολογηθεί και αυτό. Επιμένω σε αυτό. Δεν είναι για εμάς μια στατική, είναι μια δυναμική διαδικασία την οποία -χθες είχαμε και την ΟΛΜΕ στο γραφείο μας- θέλουμε να την βελτιώσουμε, να πατήσει στα πόδια του σωστά, να δούμε τι πρέπει να αλλάξει, πώς μπορεί να γίνει καλύτερη, πώς μπορεί να κάνει τους εκπαιδευτικούς καλύτερους και πιο χαρούμενους, γιατί και αυτό είναι ένα ζητούμενο μέσα στην ίδια τη δουλειά τους, αλλά και να είναι μια δυναμική διαδικασία η οποία χρόνο με το χρόνο εν τέλει συμβάλλει στην βελτίωση του εκπαιδευτικού μας ενταξιακού συστήματος.
Β. Είμαστε όμως αποφασισμένοι να προχωρήσουμε (στην αξιολόγηση) και διαβεβαιώνω ότι σε αυτή την προσπάθεια έχουμε δίπλα μας τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Απόδειξη αυτού το γεγονός ότι μέχρι τώρα η διαδικασία της αξιολόγησης προχωρεί ομαλά, έχουμε ελάχιστες αποκλίσεις, που απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα.
Γ. Είμαστε απολύτως κάθετοι: και η αξιολόγηση αξιολογείται. Η αξιολόγηση είναι ένα δυναμικό σύστημα, το οποίο ισχύει τις ελάχιστες χρονιές στις οποίες ισχύει, όμως είμαστε εδώ να ακούσουμε από την εκπαιδευτική κοινότητα κυρίως, από τους γονείς, από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο ο οποίος μας γίνεται, στις πολιτικές συζητήσεις που κάνουμε εκτός Κοινοβουλίου, έτσι ώστε την αξιολόγηση να την κάνουμε ακόμα πιο αποτελεσματική για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, για τα παιδιά μας και για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Με αφορισμούς, με ιδεοληψίες, που αναφέρονται σε ουτοπικούς κόσμους για το τι σημαίνει αξιολόγηση, δεν βελτιώνουμε τίποτα, δεν δημιουργούμε τις προϋποθέσεις που μας πάνε μπροστά ως άτομα και ως κοινωνία.
Δ. Για εμάς η αξιολόγηση είναι το συστατικό στοιχείο της προόδου, της δικής μας προόδου, της προόδου των εκπαιδευτικών, της προόδου των ίδιων των παιδιών μας. Είναι απαραίτητη για να βελτιώσουμε όχι για να τιμωρήσουμε, για να βελτιώσουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Να βρούμε τις αδυναμίες του, να αντιμετωπίσουμε τις παθογένειες, αλλά και να ξεχωρίσουμε και να αναδείξουμε τις καλές πρακτικές, που σας διαβεβαιώνω από τη δική μου εμπειρία, έχοντας στην οικογένεια εκπαιδευτικούς, γνωρίζω ότι και εσείς εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας είστε ο ίδιος, δεν είναι καθόλου σπάνιες οι καλές πρακτικές στο ελληνικό σχολείο, τουναντίον μάλιστα.
Ε. Βέβαια με όλα αυτά δεν εφεύραμε εμείς κάποιο τροχό. Η αξιολόγηση εφαρμόζεται εδώ και πάρα πολλά χρόνια στα περισσότερα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης ως βελτιωτική διαδικασία. Έχουμε ως προς αυτό ήδη καθυστερήσει. Είμαστε όμως αποφασισμένοι να προχωρήσουμε και διαβεβαιώνω ότι σε αυτή την προσπάθεια έχουμε δίπλα μας τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Απόδειξη αυτού το γεγονός ότι μέχρι τώρα η διαδικασία της αξιολόγησης προχωρεί ομαλά, έχουμε ελάχιστες αποκλίσεις, που απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα.
Ζ. Σήμερα που μιλάμε, έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων καθώς και η επιλογή των συμβούλων εκπαίδευσης, οι οποίοι θα διενεργήσουν τις ατομικές αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών. Η διαδικασία της ατομικής αξιολόγησης έχει ήδη ξεκινήσει σε όλες τις διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανά τη χώρα και μαθαίνουμε ότι γίνεται μέσα σε κλίμα συνεργασίας, σε κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ αξιολογητή και αξιολογούμενου. Ολοκληρώνεται άμεσα όπου και θα προχωρήσει, όπως ρωτάτε, και η έκδοση των διαπιστωτικών πράξεων μονιμοποίησης για τους δόκιμους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς του 2020 και του 2021 ομαλά, όπως προβλέπει ο νόμος.
Η. Η αξιολόγηση είναι μια βελτιωτική διαδικασία. Να είμαι και εγώ ανοιχτή, όπως εσείς. Έχουμε κάποιες καθυστερήσεις ως προς αυτό; Έχουμε, αλλά είμαστε πάρα πολύ κοντά. Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι αξιολογήσεις των σχολικών μονάδων. Έχουμε επιλέξει τους Σχολικούς Συμβούλους Εκπαίδευσης που θα κάνουν τις ατομικές αξιολογήσεις. Έχουν οριστεί για κάθε Σύμβουλο οι εκπαιδευτικοί που θα αξιολογήσει. Κάθε εκπαιδευτικός -αυτό μας μένει- θα κάνει δύο ραντεβού αξιολόγησης με το σύμβουλο του και εκεί πέρα το σημαντικό, πηγαίνοντας πίσω και στην ασφάλεια και την ανασφάλεια, είναι ότι μονιμοποίηση γίνεται και αναδρομικά.
Θ. Όλοι χρειάζεται να αξιολογούμαστε. Ξεκινούμε από εδώ από το Ελληνικό Κοινοβούλιο που αξιολογούμαστε εξωγενώς, αλλά αξιολογούμαστε κι όπως γίνεται και σήμερα, ενδογενώς. Χρειαζόμαστε την αξιολόγηση των καθηγητών, των εργαζομένων, των γονιών, των παιδιών. Η αξιολόγηση είναι κάτι που μας κάνει όλους καλύτερους και πρέπει να το βλέπουμε ως ένα ενδυναμωτικό εργαλείο, ως τίποτα λιγότερο από αυτό. Ως ένα ενδυναμωτικό εργαλείο.
Άρα ο κακοπληρωμένος δεν πρέπει να αξιολογείται; Γιατί μας κάνει χάρη που δουλεύει; Αν ναι, ας παραιτηθεί να έρθουν οι νέοι με ικανότητες.