Σχολική Βία: Μέσα στο Νοέμβριο θα τεθεί σε λειτουργία η πλατφόρμα για αναφορές περιστατικών

Στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα πρόσβαση θα έχουν οι μαθητές και οι γονείς, καθώς και όσοι έχουν την επιμέλεια μαθητών

29/10/2023

Ενημερώθηκε: 30/10/2023, 19:42

Άκουσε το άρθρο

Μέσα στο Νοέμβριο θα τεθεί σε λειτουργία η  ειδική  ψηφιακή πλατφόρμα  για τις  αναφορές περιστατικών των μαθητών για τη σχολική βία, σύμφωνα με δηλώσεις   του υπουργού Παιδείας Κ. Πιερρακάκη.

Παράλληλα θα εκδοθεί σχετική υπουργική απόφαση    η οποία, μεταξύ άλλων:  

  • θα ορίζει προδιαγραφές για την ψηφιακή πλατφόρμα στην οποία θα καταγράφονται ανώνυμα τα περιστατικά της σχολικής βίας,  
  • θα περιγράφει πώς πρέπει να δημιουργηθούν τα πρωτόκολλα  διαχείρισης των περιστατικών αυτών,
  • ποιος καταγράφει, τι καταγράφει, πώς   χρησιμοποιείται η καταγεγραμμένη πληροφορία, με ασφάλεια ως προς και το θύμα, αλλά και αυτόν που έδωσε την πληροφορία.

Ειδική ψηφιακή πλατφόρμα

Στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα , η οποία θα λειτουργεί με την ευθύνη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (Ι.Τ.Υ.Ε.) «Διόφαντος», για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και των φαινομένων εκφοβισμού, πρόσβαση  θα έχουν οι μαθητές και οι γονείς, καθώς και όσοι έχουν την επιμέλεια μαθητών.

Η πρόσβαση διασφαλίζεται με τη χρήση ατομικών κωδικών εισόδου στην ψηφιακή πλατφόρμα και διευκολύνεται με τη δημιουργία ψηφιακού ιστότοπου που υποδέχεται επώνυμες και ανώνυμες αναφορές.

Οι μαθητές δύνανται να υποβάλουν επώνυμες ή ανώνυμες αναφορές.

Οι γονείς και όσοι έχουν την επιμέλεια των μαθητών υποβάλλουν μόνο επώνυμες αναφορές.

Η ανωνυμία της αναφοράς ισχύει έναντι όλων των χρηστών της πλατφόρμας και αντιτάσσεται έναντι όλων των εκπαιδευτικών και του προσωπικού της σχολικής μονάδας.

Η υποβολή αναφορών στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα δεν εξαρτάται από άλλους όρους και προϋποθέσεις, είναι δε προαιρετική και παράλληλη με τη δυνατότητα υποβολής αναφορών, προφορικών ή γραπτών, απευθείας στον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο κάθε σχολικής μονάδας και Εργαστηριακού Κέντρου (Ε.Κ.).

 Η ψηφιακή πλατφόρμα θα είναι προσβάσιμη από τα άτομα με αναπηρία.

Υπεύθυνοι αποδέκτες αναφορών στη σχολική μονάδα

Αποδέκτες - υπεύθυνοι υποδοχείς σε επίπεδο σχολικής μονάδας των αναφορών για περιστατικά εκφοβισμού και ενδοσχολικής βίας που υποβάλλονται ψηφιακά είναι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ο Διευθυντής ή ο Προϊστάμενος της σχολικής μονάδας και ένας (1) εκπαιδευτικός που ορίζεται από εκείνον για τον σκοπό αυτόν.

Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ο Διευθυντής σε κάθε σχολική μονάδα συνεπικουρείται από έναν (1) Σύμβουλο Σχολικής Ζωής που είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση κρίσεων και την πρόληψη κάθε τύπου αντικοινωνικών συμπεριφορών.

Η επεξεργασία των αναφορών γίνεται με δική τους ευθύνη και ο χειρισμός αυτών λαμβάνει υπόψη κατά προτεραιότητα τις αναφορές για σοβαρές αντικοινωνικές και παραβατικές συμπεριφορές που πλήττουν μαθητές και διαταράσσουν την εκπαίδευση.

Αρμόδια όργανα εξέτασης αναφορών και περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού

Αποδέκτες των αναφορών για περιστατικά εκφοβισμού και ενδοσχολικής βίας σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης είναι οι τετραμελείς ομάδες δράσης που θα συσταθούν , οι οποίες αναπτύσσουν, με τη συμμετοχή ειδικών επιστημόνων και ειδικότερα ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, δράσεις υποστηρικτικές και επιμορφωτικές, ενώ ασκούν εποπτεία σχετικά με τον χειρισμό των υποθέσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας.

Οι ομάδες αυτές παρακολουθούν, επιβλέπουν και συνεπικουρούν τις σχολικές μονάδες στον χειρισμό των σχετικών κρίσεων, ιδιαίτερα σε σοβαρά περιστατικά που έχουν αντίκτυπο στη σχολική και στην κοινωνική ζωή. Επιλαμβάνονται, ιδίως, αν παρατηρείται καθυστέρηση στον χειρισμό και την αντιμετώπιση σοβαρών περιστατικών ενδοσχολικής βίας ή σημειώνεται αδυναμία επίλυσης του περιστατικού, στο οποίο αναφέρεται η καταγγελία.

Οι ομάδες   εκτός από τις    προαναφερόμενες δράσεις, έχουν την υποχρέωση να συντάσσουν σε ετήσια βάση εκθέσεις με τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματά τους για το είδος και τον τρόπο αντιμετώπισης των περιστατικών που έλαβαν χώρα στις σχολικές μονάδες της αρμοδιότητάς τους, τις οποίες υποβάλλουν στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης και τον Προϊστάμενο του Κέντρου Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, μαζί με τις προτάσεις τους. Στις εκθέσεις αυτές δεν καταχωρίζονται προσωπικά δεδομένα.

Ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης ενημερώνει για τα θέματα αυτά, εντός τριμήνου από τη λήξη κάθε σχολικού έτους, τον Γενικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, στον οποίο  προωθεί τις ετήσιες εκθέσεις των ομάδων δράσης που του υποβλήθηκαν.

Eιδικότερα, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης αποστέλλει τις ετήσιες εκθέσεις στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και συγκεκριμένα:

α) Στη Γενική Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τα θέματα εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής φύσης και

β) στη Διεύθυνση Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Καινοτομίας της Γενικής Διεύθυνσης Ψηφιακών Συστημάτων, Υποδομών και Εξετάσεων, η οποία έχει την εποπτεία της ψηφιακής πλατφόρμας, αναφορικά με τεχνικά θέματα και προτάσεις προσθήκης, τροποποίησης ή διαγραφής προδιαγραφών της εν λόγω πλατφόρμας. Στην ενημέρωσή του ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης διατυπώνει τα συμπεράσματά του για τη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας και καταθέτει τις προτάσεις του για την αντιμετώπιση των περιστατικών σχολικής βίας.

Σχόλια (22)

Μάριος
|

Η λύση είναι μια και εύκολη και βασίζεται στην κοινή λογική, ασκείς βία σε μαθητή ή κάνεις bullying, οκ τότε ΑΠΟΒΟΛΗ ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ όπως ακριβώς συμβαίνει και στα πανεπιστήμια στο εξωτερικό για τέτοιου είδους παραβάσεις.

@ΕΠΑΛ
|

Έλα εσύ για μάθημα κάποτε και όλα τα προβλήματα θα λυθούν στα σχολεία...

Alexandros
|

Αυτό που χρειάζεται είναι επαγγελματίες ψυχικής υγείας που θα έχουν νομικά εργαλεία να παρέμβουν στις οικογένειες ΑΥΤΕΠΑΓΓΕΛΤΑ.... Ο,τιδήποτε άλλο είναι απλά....ασπιρίνη για τον καρκίνο....

Χουρδάκης Μιχαήλ
|

Σε αυτόν που μου απάντησε για το tor.
Φυσικά και το ξέρω. Αλίμονό μας που δίνουμε το δικαίωμα σε κάποιον να κάνει καταγγελία ανώνυμα, αυτό ήταν το clue της υπόθεσης.

Το μεγάλο μερίδιο των εκπαιδευτικών θα υποστεί τρελό bullying γιατί απλά θα αισθάνεται ανήμπορο να αντιδράσει στον κάθε ανώνυμο που πετάει συκοφαντία και που δεν θα μπορεί να αποδειχθεί ποτέ ότι όντως ήταν μαθητής. Οι μόνο που θα αντιδράσουν είναι όσοι έχουν στομάχι και λεφτά για δικαστικό αγώνα και τότε θα κολλήσουν και τον συκοφάντη τους αλλά και την υπηρεσία στον τοίχο αν το κυνηγήσουν. Πόσοι είναι αυτοί;

Θα μου πεις, όπως λέει παραπάνω ένας σωστά, εδώ επώνυμες καταγγελίες έχουμε και δεν ακουμπάμε τα παιδάκια μη μας κάνουν ντα... στις ανώνυμες θα κάνουμε κάτι;

γονέας
|

Συγνώμη αλλά προσβάλουν τη νοημοσύνη μας αυτά κ. Πιερακάκη. Το πρόβλημα ΔΕΝ είναι η ανωνυμία της καταγγελίας! Προφανώς οι καταγγελίες θα πρέπει να είναι επώνυμες! Αλλιώς πως θα διερευνηθούν;! Το πρόβλημα είναι ότι ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΙΝΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ για τους δράστες ώστε τα θύματα να προστατεύονται. Για αυτό δεν έχετε κάνει τίποτε ούτε εσείς ούτε οι προκάτοχοί σας.
Αν δεν υπάρχει μηχανισμός για να πέφτει πέλεκυς όταν κάποιος κάνει τη ζωή κόλαση στους συμμαθητές ή ληστεύει ή ασκεί βία στο σχολείο, 100 πλατφόρμες ισοδυναμούν με τρύπα στο νερό. Είναι εξοργιστική η αδιαφορία!

Μάχιμος εκπαιδευτικός
|

Είστε σοβαροί;

Τι σημαίνει ανώνυμη καταγγελία;

Πώς θα διασταυρώνεται εφόσον κάποιος επιδιώκει να βλάψει έναν μαθητή, γονέα ή εκπαιδευτικό;

Πλατφόρμα υποκρισίας κι αναποτελεσματικότητας όταν οι ίδιοι καλύπτεται τη βία και την προβάλετε επιπλέον !

τι θα γίνει
|

Θα μπαίνουν κάθε τρεις και λίγο δίαφοροι κακοήθεις μαθητές και γονείς στην πλατφόρμα και θα κάνουν ανώνυμες και ανυπόστατες καταγγελίες σε όποιον συμμαθητή τους δεν χωνεύουν ή θέλουν να του κάνουν πλάκα.

Στη συνέχεια το ήδη διαλυμένο σχολείο θα τρέχει να κάνει "έρευνες" και συλλόγους κάθε τρεις και λίγο για αυτές τις καταγγελίες.

Η πλατφόρμα αυτή εν δυνάμει θα γίνει εργαλείο ψηφιακού μπούλινγκ και αιτία περαιτέρω διάλυσης της σχολικής ζωής.

Χάλια μαύρα
|

Ό, τι δεν μπορείς να αντιμετωπίσεις το παραπέμπεις σε πλατφόρμα. Αηδίες.

Μάρκος
|

Τα περιστατικά αναφέρονται....από εκεί και πέρα τι γίνεται.... αποδείξεις υπάρχουν? Που είναι οι κάμερες ασφαλείας....ώστε το μη παραβατικό παιδί να αισθάνεται ασφαλές? Ποιες ποινές κυρώσεις υπάρχουν....το τίποτα? Μια δυο μέρες αποβολή....ναι αλλά ο μαθητής μπορεί να κάνει 114 απουσίες άρα....δε μπα να του ρίξεις αποβολή....σε γράφει.... Αυστηρές ποινές λοιπόν και σύστημα παρακολούθησης παντού....μέσα και έξω στους χώρους του σχολείου!!!

ΕΠΑΛ
|

Φτιάξτε όσες πλατφόρμες θέλετε. Αν ο έφηβος δεν γνωρίζει τα όρια του και την έννοια της συνέπειας, δεν θα βρεθεί λύση. Μένει ο τρόπος να του τα διδάξουμε. Σίγουρα ο τρόπος δεν είναι οι θεαματικές εκπτώσεις που παρέχονται στους μαθητές σε όλα τα επίπεδα και που σφραγίζει η περιβόητη εγκύκλιος διαγραφής απουσιών στο τέλος του κάθε διδακτικού έτους. Διαβάστε λίγο τα στοιχεία του αστυνομικού και δικαστικού δελτίου για την έκρηξη της βίας των ανηλίκων. Προσέξτε ότι όσα από αυτά εξιχνιάζονται είναι αποτέλεσμα των καμερών που κατέγραψαν τις κινήσεις των βίαιων νέων σε δημόσιους χώρους.
Στα σχολεία μας (κυρίως ΕΠΑΛ, αλλά και ΓΕΛ ακόμα και σε Γυμνάσια πλέον), ζούμε χωρίς σχολικούς φύλακες, αποτέλεσμα της αδιαφορίας της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οργιάζει η παραβατικότητα (ακόμα και η εγκληματικότητα) ανάμεσα σε εκατοντάδες μαθητές/τριες μας μέσα στα σχολικά κτίρια στην καθημερινή λειτουργία των σχολείων με τον "αφοπλισμένο" νομοθετικά διευθυντή να παλεύει μόνος του με απίστευτες καταστάσεις. Όταν επιβάλλει την περιβόητη απομάκρυνση από τα μαθήματα για μία ημέρα πρέπει να απασχολήσει τον παραβατικό μαθητή ο "αργόσχολος" διευθυντής. Από την άλλη πλευρά κάποιοι νομοθέτησαν πίσω από την ασφαλή θέση των γραφείων τους ότι "καταπιέζεται η προσωπικότητα των μαθητών" με τη χρήση καμερών στους κοινόχρηστους χώρους των σχολείων. Οι Ευρωπαίοι γείτονές μας που έκαναν το αυτονόητο και χρησιμοποιούν την τεχνολογία αυτή και μείωσαν κατακόρυφα την παραβατικότητα στα σχολεία είναι απλά "κουτόφραγκοι" προφανώς. Απλή ερώτηση: Ποιος και πως θα επιβλέψει κάποιος συνεχώς κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής ημέρα όλους τους χώρους του κάθε σχολείου για όλα όσα μπορεί να συμβούν εκεί και πως θα αντιμετωπίσει καταστάσεις βίας; Έχουν κατανοήσει κάποιοι ότι στα σχολεία υπάρχουν μόνο εκπαιδευτικοί που κάνουν μάθημα στις τάξεις τους και ένας διευθυντής που βάλλεται πανταχόθεν από τις απίστευτες και πολυεπίπεδες απαιτήσεις χωρίς καμία υποστήριξη σε αντίθεση με τους αντίστοιχους συναδέλφους του σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο (με παροχές γραμματέα, επιστάτη, σχολικού φύλακα, ψυχολόγου, σχολικού νοσηλευτή κλπ);
Φοβάμαι αυτά που έρχονται....

@Χουρδακης
|

Προφανώς δεν έχετε ακούσει για συστήματα όπως το Tor. Αν κάποιος ανησυχεί μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτά. Δίνουν πρακτικά πολύ καλές εγγυήσεις ανωνυμίας.

@ριστεία, όχι αστεία
|

Μελέτη περίπτωσης.
Έστω μαθήτρια κάνει διαδικτυακό bullying σε συμμαθήτριά της σε πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης το βραδυ απο το σπίτι της. Η μητέρα της θιγόμενης κάνει αναφορά στην πλατφόρμα του Πιερ. Τι πρέπει να κάνει ο καημένος ο διευθυντής και ο ταλαιπωρος/η δασκαλος/α εκτός από το να προωθήσει την αναφορά στον εισαγγελέα ανηλικων;
Δεκτές μόνο σοβαρές απαντήσεις που λαμβάνουν υπόψιν όλες τις παραμέτρους, π.χ πραξη εκτος σχολικού περιβαλλοντος, απόρρητο επικοινωνιων, συνομιλία με ψευδωνυμο, εργασιακό ωράριο εκπαιδευτικών, ειδικές γνώσεις εκπαιδευτικών, φόρτος εργασίας, ελλιπείς πληροφορίες, νομικές συνέπειες από τους γονείς της άλλης κοπέλας, χρονική υστέρηση ανάμεσα σε ομαδικά προγράμματα με ατομικά επιδιωκωμενα αποτελεσματα κτλ, κτλ.
(Με μια πλατφόρμα ξεχνιέμαι)

Κάμερες
|

Η πείρα από σχολεία του εξωτερικού έδειξε ότι όταν στην σχολική αυλή και στους διαδρόμους, ΄όπως και στους προθαλάμους των αποχωρητηρίων τοποθετήθηκαν κάμερες, σταμάτησαν κατά 99% τα περιστατικά επιθέσεων και ενδοσχολικής βίας.
Εμείς έχουμε πολλές αναστολές και φόβους για τις κάμερες, ενώ για κάθε ατύχημα ψάχνουμε με τις κάμερες ποιος εγκατέλειψε το θύμα.
Ας ξεπεράσουμε αυτούς τους αστείους φόβους, αν θέλουμε να μειωθεί η βία στο σχολείο. Κάθε πρωί σβήνεται το προηγούμενο αρχείο, εκτός αν έχει μεσολαβήσει περιστατικό, οπότε τηρείται στο αρχείο μέχρι να εξιχνιαστεί και να κλείσει η υπόθεση.
Κανένα παρατράγουδο, καμιά παρενέργεια, καμιά καταγγελία πουθενά. Οι άνθρωποι μπορούν να ξεχωρίζουν το χρήσιμο και πρακτικό από τις νεφελώδεις προκαταλήψεις. Αν πάρει την γενναία απόφαση ο Υπουργός, όλα θα αλλάξουν και θα βελτιωθούν στα σχολεία.

ΔΕΠ
|

Δε θέλω να πιστεψω ότι ο κ. Υπουργός μας δουλεύει. Αλλά μια πλατφόρμα ακόμα δε θα κάνει ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ. Εδώ όταν έχουμε επώνυμες καταγγελίες, οι θύτες δεν τιμωρούνται, δεν τους διώχνουν απο΄ το σχολείο, δεν έχουν κανένα ποινικό/διοικητικό/οικονομικό κόστος οι κηδεμόνες, και σε λίγες μέρες θύτης και θύμα στην ίδια τάξη!
Αν δε διορθω΄σετε αυτό κ. Υπουργέ, η πλατφόρμα είναι "χάντρες και καθρεφτάκια". Γιατί μετά την καταγγελία θα πρέπει να αποδίδεται δικαιοσύνη και να προστατεύονται τα θύματα. Και αυτό το κομμάτι του μηχανισμού δεν υπάρχει και δε γίνεται με "πλατφόρμες".

Ετεοκρής
|

Θετικό μέτρο αλλά δεν αρκεί. Δεν μπορεί μόνη της η ΝΔ να λύσει αυτό το πρόβλημα, χρειάζεται να βοηθήσουν και τα δύο τουλάχιστον μεγαλύτερα κόμματα της αντιπολίτευσης. Αλλά με αυτή την αντιπολίτευση...
- Σώπα, σώπα!

Ετεοκρής
|

"Πρώτα ο μαθητής"
Αχαχααααα....
Να είστε καλά, κύριε. Ευτυχώς που υπάρχει το esos και δεν χρειαζόμαστε ακόμη ψυχοθεραπεία.
Μόλις ανέβω στον Πειραιά, κύριε Διευθυντά, θα σας κρατώ ένα δώρο. Ένα μικρό ευχαριστώ.

Χουρδάκης Μιχαήλ
|

Ανωνυμία και ηλεκτρονικες διαδικασίες είναι δύο ασύμβατες έννοιες.

Ζαβός
|

Αυστηροποιηση του πλαισίου λειτουργίας.... ποινές κ αλλαγή σχολείου.

Μάριος
|

Συμφωνώ με τον Γφγ .... αυστηρές ποινές, κάμερες ασφαλείας.....και μείωση του ορίου των αδικαιολόγητων απουσιών στις 21....3 αποβολές δηλ κ μένεις στην ίδια τάξη...με τρεις αποβολές υποχρεωτική αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.....

Ανήσυχος γονέας
|

Για γέλια αποφάσεις του υπουργείου παιδείας... τι θα πετύχει με αυτό;

Γφγ
|

Αυστηρές ποινές....δείτε στον ΚΟΚ...όσο πιο αυστηρός τόσο λιγότεροι παραβάτες.... κάμερες παντού....όλα τα άλλα είναι αλλά λόγια να αγαπιόμαστε....απλά ίσως λειτουργούν επικουρικά σε συνάρτηση με τα παραπάνω. Τα χαιδεματα αυτιών απ' το Δημοτικό χωρίς ποινές απλά θα κάνουν τους παραβάτες παραβατικοτερους!

Δεν έχω λόγια
|

Αγαπητέ κύριε Πιερρακακη,
Τα προβλήματα των ανθρώπων δεν λύνονται μέσω πλατφορμών. Θα βουλιάξουμε από τις πολλές πλατφόρμες.
Έχετε αντιληφθεί ότι ο δάσκαλος όλων των βαθμίδων είναι απαξιωμενος; Από το υπουργείο και την σχετική νομοθεσία. Έχετε αντιληφθεί ότι το υπουργείο σας προάγει την ατιμωρησία;
Το "πρώτα ο μαθητής" που τόσο πολύ διαφήμισαν οι προκάτοχοί σας παρερμηνευθηκε και οδήγησε στην πλήρη διάλυση.
Φοβάμαι όμως ότι κι εσείς κάνετε επικοινωνιακή πολιτική: ακούνε οι συνταξιούχοι την λέξη πλατφόρμα ή διαδραστικός και νομίζουν ότι κάτι είναι... Χίλια κρίμα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ