Υπ. Παιδείας: Δέκα ερωτήσεις-απαντήσεις για τις νέες διατάξεις για τα δημόσια Πανεπιστήμια

Μείωση της γραφειοκρατίας- Αλλαγές στη διαδικασία Πρυτανικών εκλογών και κατάργηση και ίδρυση πανεπιστημιακών τμημάτων- Διεθνοποίηση των Πανεπιστημίων-Χρηματοδότηση

20/12/2023

Άκουσε το άρθρο

Δέκα ερωτήσεις-απαντήσεις, σχετικά με    τις νέες διατάξεις για τα δημόσια Πανεπιστήμια, οι οποίες περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Νόμου "Ελεύθερο Πανεπιστήμιο",  
 ετοίμασε το υπουργείο Παιδείας.

Για τις αλλαγές στον τρόπο εκλογής των Συμβουλίων Διοίκησης των ΑΕΙ το υπουργείο Παιδείας απαντά:

Εισάγονται πρόνοιες ώστε να αποφεύγεται η προσφυγή σε δεύτερη εκλογική διαδικασία. Μία εξ αυτών είναι πως σε περίπτωση αδυναμίας , λόγω ισοψηφίας, των έξι εσωτερικών μελών να εκλέξουν τα πέντε εξωτερικά , η ψήφος του πρώτου σε σειρά εκλογής θα μετράει διπλή.

Για τις αλλαγές ως προς τη δυνατότητα και τη διαδικασία ίδρυσης νέων τμημάτων το υπουργείο Παιδείας εξηγεί:

Τα Πανεπιστήμια αποκτούν  μεγαλύτερη ευελιξία ως προς την ίδρυση, συγχώνευση και κατάργηση τμημάτων με τη σύμφωνη γνώμη της ΕΘΑΑΕ. Τα ΑΕΙ θα εισηγούνται στην ΕΘΑΑΕ, παρουσιάζοντας πλήρη ακαδημαϊκό και επιχειρησιακό φάκελο. Η ΕΘΑΑΕ θα αξιολογεί την πρόταση με κριτήρια ποιότητας και βιωσιμότητας. Το Υπουργείο Παιδείας διατηρεί τον εποπτικό του ρόλο, ωστόσο τα πανεπιστήμια  κερδίζουν μεγαλύτερο βαθμό αυτονομίας.

Ακολουθούν οι ερωτήσεις

Eρώτηση: Τι σηματοδοτεί το «Eλεύθερο Πανεπιστήμιο» όπως τιτλοφορείται το σχέδιο νόμου;

Με τον όρο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» περιγράφεται η διπλή «απελευθέρωση» που επιδιώκουμε για το ελληνικό πανεπιστήμιο: Αφενός, η ενίσχυση και πρόσθετη αυτονομία των δημόσιων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και αφετέρου η αποδέσμευση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από ένα αναχρονιστικό κρατικό μονοπώλιο.

Eρώτηση: Τι αλλάζει στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο ;

Αλλάζουν πάρα πολλά : Από τη διευκόλυνση ενός πανεπιστημίου να ιδρύει νέα τμήματα έως την δημιουργία μηχανισμού χρηματοδότησης καινοτόμων  ιδεών.  Η δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση απαλλάσσεται από τη γραφειοκρατία που λειτουργεί ως τροχοπέδη για εκπαιδευτικούς και φοιτητές.

Eρώτηση: Ποιες παρεμβάσεις θα γίνουν για τη μείωση της γραφειοκρατίας;

Απλουστεύονται όλες οι διαδικασίες που επιβαρύνουν την καθημερινή λειτουργία των ιδρυμάτων. Για παράδειγμα, καταργείται η μέχρι σήμερα απαραίτητη υπογραφή του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ακόμη και σε μικρής κλίμακας αναθεωρήσεις των προϋπολογισμών.  Επίσης απλοποιούνται οι διαδικασίες όσον αφορά στους Ειδικούς Λογαριασμούς Καινοτομίας και Έρευνας.

Eρώτηση: Προβλέπονται ψηφιακές δράσεις στα πανεπιστήμια;

Ο στόχος είναι όσο το δυνατόν γρηγορότερα τα Πανεπιστήμιά  να είναι πλήρως ψηφιακά σε ό,τι αφορά στη διοικητική τους λειτουργία. Ανάμεσα σε πολλά άλλα, προβλέπεται ο ανασχεδιασμός των διαδικασιών και πλήρης ψηφιοποίηση των ΕΛΚΕ των ΑΕΙ . Επίσης η οργάνωση ψηφιακού συστήματος για την διασύνδεση των Πληροφοριακών Συστημάτων των ΕΛΚΕ με τις ψηφιακές πλατφόρμες αναφορών και πιστοποίησης των δαπανών των διαχειριστικών αρχών ΕΣΠΑ, ΕΛΙΔΕΚ και Ταμείου Ανάκαμψης. Στόχος είναι η απόλυτη διαφάνεια στις δαπάνες.

Eρώτηση: Θα υπάρξουν αλλαγές στον τρόπο εκλογής των διοικήσεων;

Εισάγονται πρόνοιες ώστε να αποφεύγεται η προσφυγή σε δεύτερη εκλογική διαδικασία. Μία εξ αυτών είναι πως σε περίπτωση αδυναμίας , λόγω ισοψηφίας, των έξι εσωτερικών μελών να εκλέξουν τα πέντε εξωτερικά , η ψήφος του πρώτου σε σειρά εκλογής θα μετράει διπλή.

Eρώτηση: Τι αλλάζει ως προς τη δυνατότητα και τη διαδικασία ίδρυσης νέων τμημάτων;

Τα Πανεπιστήμια αποκτούν  μεγαλύτερη ευελιξία ως προς την ίδρυση, συγχώνευση και κατάργηση τμημάτων με τη σύμφωνη γνώμη της ΕΘΑΑΕ. Τα ΑΕΙ θα εισηγούνται στην ΕΘΑΑΕ, παρουσιάζοντας πλήρη ακαδημαϊκό και επιχειρησιακό φάκελο. Η ΕΘΑΑΕ θα αξιολογεί την πρόταση με κριτήρια ποιότητας και βιωσιμότητας. Το Υπουργείο Παιδείας διατηρεί τον εποπτικό του ρόλο, ωστόσο τα πανεπιστήμια  κερδίζουν μεγαλύτερο βαθμό αυτονομίας.

Eρώτηση: Πώς ενισχύεται η διεθνοποίηση των Πανεπιστημίων;

Περισσότερα από 60 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης θα κατευθυνθούν στην περαιτέρω ενίσχυση της διεθνοποίησης των Πανεπιστημίων. Στην κατεύθυνση αυτή θεσμοθετούνται :

  • Η δυνατότητα των δημοσίων πανεπιστημίων να συνάπτουν συμφωνίες δικαιόχρησης (franchise), επικύρωσης (validation) και πιστοποίησης (accreditation) με αναγνωρισμένα πανεπιστήμια του εξωτερικού.
  • Η δημιουργία και χρηματοδότηση κοινών προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων.

Η Ελλάδα μπορεί να γίνει πόλος έλξης για χιλιάδες φοιτητές που μπορούν να εγγραφούν στα αγγλόφωνα ή ελληνόγλωσσα προπτυχιακά ή μεταπτυχιακά προγράμματα. Για την προσέλκυσή τους απλουστεύεται το σύστημα χορήγησης άδειας εισόδου και διαμονής.

Η σύμπλευση των ελληνικών ΑΕΙ με καταξιωμένα διεθνή πανεπιστήμια θα αναβαθμίσει το ακαδημαϊκό τους έργο και θα ανοίξει νέους ορίζοντες .

Eρώτηση: Ποιους αφορά η δημιουργία μηχανισμού χρηματοδότησης νεοφυών επιχειρήσεων στα ΑΕΙ ;

Αφορά αποκλειστικά φοιτητές ή ερευνητές. Το κονδύλι που έχει προβλεφθεί αγγίζει τα 50 εκ. ευρώ.

Οι δικαιούχοι ανήκουν σε δύο κατηγορίες:

α) Η 1η αφορά φοιτητικές ομάδες, κατά προτίμηση διατμηματικές ή διαπανεπιστημιακές, που έχουν αναπτύξει μία καινοτόμα επιχειρηματική ιδέα (business concept), και έχουν κάνει τα πρώτα βήματα ελέγχου και έρευνας αγοράς (business validation).

β) Η 2η αφορά μεμονωμένους ερευνητές ή ερευνητικές ομάδες που έρχονται με μία ιδέα για την επιχειρηματική αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων (research commercialization concept).

Eρώτηση: Σε τι ωφελούνται οι φοιτητές των δημοσίων πανεπιστημίων από τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ;

Τα οφέλη είναι πολλαπλά. Πρώτα από όλα οι ακαδημαϊκοί αποδεσμεύονται από τη γραφειοκρατία και μπορούν να αφιερώσουν πλέον το χρόνο τους στη βασική τους προτεραιότητα που είναι η διδασκαλία και η πρόοδος των φοιτητών. Τα κονδύλια για έρευνα και λειτουργία του πανεπιστημίου θα εκταμιεύονται πολύ πιο γρήγορα προς όφελος των φοιτητών. Η διεθνοποίηση των δημοσίων πανεπιστημίων και η όσμωση τους με τα ξένα ακαδημαϊκά ιδρύματα θα ενισχύσει τη θέση τους στον παγκόσμιο εκπαιδευτικό χάρτη.  

Eρώτηση: Θα αυξηθούν οι τακτικές δαπάνες για την τριτοβάθμια εκπαίδευση;

Το δημόσιο πανεπιστήμιο θα ωφεληθεί αθροιστικά με περισσότερο από 1 δισεκατομμύριο ευρώ από τον Τακτικό Προϋπολογισμό , το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Την ίδια ώρα βρίσκονται σε εξέλιξη προγράμματα ύψους περίπου 700 εκ. ευρώ για κατασκευή και συντήρηση φοιτητικών εστιών. Ακολουθεί πλήρης ανάλυση των ποσών :

Η τακτική χρηματοδότηση για το 2024 θα είναι αυξημένη κατά 11 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με φέτος, δηλαδή από τα 116 εκατομμύρια το 2023 θα πάμε στα 127 εκατομμύρια ευρώ. Προβλέπεται, επιπλέον, ένα εκατομμύριο ευρώ για την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.

Ο σχεδιασμός του ΥΠΑΙΘΑ προβλέπει μια σειρά από επιπλέον χρηματοδοτικά εργαλεία για τα Πανεπιστήμια.

Ειδικότερα:

Έκτακτη χρηματοδότηση για το 2023: 16.100.000 ευρώ, αυξημένο σε σύγκριση με το αντίστοιχο κονδύλι του 2022, που (αφαιρουμένου του ενεργειακού σκέλους) ανερχόταν στα 7,5 εκατομμύρια ευρώ. Σημειώνεται ότι η έκτακτη χρηματοδότηση για το 2023 αντιστοιχεί σχεδόν στο σύνολο του ταμειακού αποθέματος του ΥΠΑΙΘΑ.

Έργο «Πανεπιστήμια Αριστείας»: χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες. Τα 132 εκατομμύρια ευρώ του έργου θα κατανεμηθούν σε όλα τα πανεπιστήμια με κριτήρια που θα διαμορφωθούν σε συνεργασία με την ΕΘΑΑΕ. Πρόκειται ουσιαστικά για έναν «δεύτερο προϋπολογισμό», που θα μπορεί να κατευθυνθεί κυρίως σε ερευνητικό εξοπλισμό, αλλά και σε ένα όσο το δυνατόν ευρύτερο φάσμα δράσεων και έργων.

Πρόγραμμα «Εμπιστοσύνη στα αστέρια»: έχει εκδοθεί η προδημοσίευση του έργου, που ανέρχεται σε 93 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για νέους ερευνητές και συμπράξεις ερευνητών από διαφορετικά ΑΕΙ.

Πρόγραμμα «Συμπράξεις ερευνητικής αριστείας»: από το Ταμείο Ανάκαμψης θα κατευθυνθούν 90.700.000 ευρώ για 70 συνεργατικές δράσεις.

«Ερευνώ – Καινοτομώ»: για σκοπούς έρευνας και καινοτομίας θα κατευθυνθούν από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας 182 εκατομμύρια ευρώ + επιπλέον 60 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΛΙΔΕΚ (ακόμα υπό διαπραγμάτευση).

συνεργασία με Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας για ένα επιπλέον ερευνητικό πρόγραμμα με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ συνολικού ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ.

Clusters για Competence Centers (Κέντρα Ικανοτήτων)

Τακτικός προϋπολογισμός 2024: 127.030.000,00 € αυξημένος κατά 10.910.000 €

Έκτακτη Χρηματοδότηση 2023: 16.100.000,00 € αυξημένη κατά 8.600.000,00€

Εργα ΤΑΑ (475εκ):

  • Πανεπιστήμια Αριστείας:132 εκγια αγορά ερευνητικού εξοπλισμού και ενίσχυση καινοτομικής δραστηριότητας
  • Διεθνοποίηση ΑΕΙ:60εκ για joint Μεταπτυχιακά με ξένα πανεπιστήμια
  • Εμπιστοσύνη στα αστέρια:97εκ(Ερευνητικά έργα σε Μεταδιδακτορικούς φοιτητές και ερευνητές)
  • Συμπράξεις Ερευνητικής Αριστείας:90,7 εκ (Συμπράξεις ΑΕΙ με επιχειρήσεις για εκπόνηση Ερευνητικών Έργων)
  • Βιομηχανικά Διδακτορικά: 21,5 εκ
  • Επισκέπτες καθηγητές:59,7 εκ
  • e-University  - Ψηφιακές υπηρεσίες Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων:13,5€

Εργα ΕΣΠΑ:

Ενταγμένα (193 εκ):

  • Μονάδες Στρατηγικού Σχεδιασμού Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και Κέντρα Υποστήριξης της Διδασκαλίας και Μάθησης στα ΑΕΙ - 7 εκατ. €
  • Δράσεις Διεθνοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης - Υποστήριξη δράσεων Διεθνοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης - 11,36 εκατ. €
  • Απόκτηση Ακαδημαϊκής Διδακτικής Εμπειρίας σε Νέους Επιστήμονες Κατόχους Διδακτορικού - 25 εκατ. €
  • Πρακτική άσκηση Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης - 150 εκατ. €

Υπο-εξειδίκευση (45,9εκ):

  • Αναβάθμιση της ποιότητας των ΑΕΙ, για την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία τους – Υποστήριξη των ΜΟΔΙΠ -13,5 εκατ. €
  • Υποστήριξη Δράσεων Στήριξης της Επιχειρηματικότητας, Καινοτομίας και Ωρίμανσης για την Αξιοποίηση της Ερευνητικής Δραστηριότητας και των Νέων Προϊόντων και Υπηρεσιών που αναπτύσσονται στα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης -15 εκατ. €
  • Υποστήριξη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης – Εφαρμογή του Συστήματος Διασφάλισης της Ποιότητας στα ΑΕΙ -10,9 εκατ. €
  • Στέγαση των φοιτητών των ΑΕΙ ΠΑΔΑ, ΕΚΠΑ και Δυτικής Μακεδονίας --  6,5 εκατ. €

Υπό εξειδίκευση στα Περιφερειακά Προγράμματα ΠΕΠ (34,5εκ)

  • Υποστήριξη παρεμβάσεων ισότιμης πρόσβασης ΑμεΑ και άλλες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην ανώτατη εκπαίδευση -- 34,5 εκατ.

Υπό εξειδίκευση στο Πρόγραμμα “Ψηφιακός Μετασχηματισμός (5,9εκ) –

Ενιαίος Κόμβος Παροχής Ψηφιακών  Υπηρεσιών στα μέλη της ακαδημαϊκής  κοινότητας-- 5,9 εκατ. €

ΣΔΙΤ Εστιών:

  • Πανεπισ`μιο Θεσσαλίας - 116 εκ
  • Πανεπιστήμιο  Δυτικής Μακεδονίας - 87,7 εκ
  • Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής -  64,2 εκ
  • Μετσόβιο Πανεπιστήμιο – 40εκ

Επιπλέον αιτήματα για συντήρηση και κατασκευή/ αγορά Εστιών από Ιούλιο του 2023 έως σήμερα από Εθνικούς πόρους:

  • Πολυτεχνείο Κρήτης: 7,5 εκ
  • Πανεπιστήμιο Πατρών: 4 εκ
  • Πάντειο Πανεπιστήμιο: 12 εκ
  • Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου: 2,5 εκ

Αιτήματα για κτηριακά θέματα από Ιούλιο 2023 έως σήμερα από Εθνικούς πόρους:

  • ΔΙΠΑΕ: 7 εκ
  • ΠΑΔΑ: 7,2 εκ
  • Παν.Θεσσαλίας: 1,9 εκ
  • Δημοκρίτειο: 50.000€
  • ΑΠΘ βιβλιοθήκη: 140.000€
  • ΕΑΠ μετεγκατάσταση εργαστηρίων: 240.000€

Σχόλια (5)

εκπαιδευτικός
|

Από την αναθεώρηση του Συντάγματος σε Συνταγματικό πραξικόπημα. Τα ποσά ειναι αστεία και υπηρετούν γραφειοκρατικές υπηρεσίες .Αντι να ενισχυθούν οι δημόσιες δομες και αναδιαταχθεί ο χάρτης σύμφωνα με τα διεθνή, να απαλλαγουν τα δημόσια πανεπιστήμια από στοιχεια αναξιοκρατίας και οικογενειοκρατίας, συντηρούνται τα στοιχεία αυτά με ενέσεις franchising.
Για ποιο λόγο να μη στραφει κανείς κατευθείαν έξω και να εργαστει έξω, όπου στις ωριμες κοινωνίες , το κρατος απ΄΄ο την πρώτη μέρα του συμπεριφέρεται ως πολίτη και έχει διασφαλίσει τα δικαιώματά του;

@PPG
|

Για το β), προφανώς... αφού (θα) είναι "ελευθερο"; Θα πληρώνει κιόλας, οπότε τότε ο "πελάτης" γίνεται (δηλαδή
κρινεται ως) "ο κατάλληλος"! (aka ο καταλληλοτερος)

Μέλος ΔΕΠ
|

Αγαπητοί επιτέλους απελευθερώσετε τις μετακινήσεις των μόνιμων Επίκουρων Καθηγητών αλλάξτε το άρθρο 153 του νόμου Κεραμεως δεν είμαστε καθηγητές δεύτερης κατηγορίας.

ΔΕΠ
|

Αν το υπουργείο είχε σκοπό να αλλάξει το νόμο σχετικά με την ίδρυση, κατάργηση, συγχώνευση κλπ των πανεπιστημιακών τμημάτων, τότε για ποιο λόγο μεταφέρει τα τμήματα του ΔΙΠΑΕ στο ΔΠΘ? Θα έπρεπε να αφήσει τα ιδρύματα να αποφασίσουν από μόνα τους.
Αυτό που γίνεται είναι άδικο για το ΔΙΠΑΕ, Υπάρχει πληθώρα τμημάτων που θα έπρεπε να κλείσουν, να συγχωνευτούν ή και να αλλάξουν πόλη και ΑΕΙ, λόγω μειωμένης ζήτησης. Γιατί υπάρχει αυτή η ειδική αντιμετώπιση στο ΔΙΠΑΕ?

PPG
|

Έχω 2 ερωτήσεις:
α ) Ο πρωθυπουργός είπε ότι θα ιδρυθούν " μη κερδοσκοπικά και μη κρατικά πανεπιστήμια ".
Δεν μπορώ να καταλάβω, ποιος θα επενδύσει χρήματα για να κάνει πανεπιστήμια στην Ελλάδα, χωρίς να προσδοκά έσοδα από αυτή την επένδυση ΄΄΄;
β ) Ένας υποψήφιος που στις πανελλαδικές κόπηκε από την ΕΒΕ σε κάποια σχολή που επιθυμούσε, θα κρίνεται κατάλληλος για να εισαχθεί στην αντίστοιχη σχολή στον ' ελεύθερο πανεπιστήμιο ' ;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ