Κατάργηση των Πανελλαδικών και θεσμοθέτηση Εθνικού Απολυτηρίου πρότεινε ο Γ. Παπανδρέου στον Κ. Πιερρακάκη

Το esos παρουσιάζει το Σχέδιο Νόμου για το Εθνικό Απολυτήριο που είχε ετοιμάσει το 1996 ο Γ. Παπανδρέου ως υπουργός Παιδείας

27/02/2024

Ενημερώθηκε: 27/02/2024, 18:40

Άκουσε το άρθρο

Την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων και τη θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου εισηγήθηκε ο πρώην υπουργός Παιδείας Γιώργος Παπανδρέου προς τον υπουργό Κυριπακο Πιερρακάκη, κατά τη σημερινή συνεδρίαση  της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το πολυνομοσχέδιο 205 άρθρων για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

"Γιατί να υπάρχουν Πανελλαδικές Εξετάσεις  που απλά διευθετούν σε ποια σχολή  θα πάει ο νέος και να μην  υπάρχει ένα Εθνικό Απολυτήριο  που θα εγγυάται βασικές  γνώσει για όλη του τη ζωή", είπε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Παπανδρέου, ο οποίος στη συνέχεια σχολίασε:  

"Μέσα από την αποστήθιση που ισχύει σήμερα λέμε στους νέους να ψάχνουν έτοιμες λύσεις  και όχι στη κριτική σκέψη , όχι αναλυτική σκέψη, όχι συνθετική σκέψη , όχι  συλλογική λειτουργία.Θα έπρεπε ένα Εθνικό Απολυτήριο  να δίνει  άλλου είδους δυνατότητες  και δεξιότητες και  ικανότητες στο νέο άνθρωπο  και να μην έχει το άγχος να πάει στο τομέα που νομίσει ότι έχει δυνατότητες να αναπτυχθεί".

Το Σχέδιο Νόμου του Γ. Παπανδρέου

Το esos παρουσιάζει , κατ΄αποκλειστικότητα, το Σχέδιο Νόμου για το Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο ο Γιώργος Παπανδρέου είχε ετοιμάσει ως υπουργός Παιδείας το έτος 1996, αλλά οι πολιτικές εξελίξεις δεν επέτρεψαν να  το υλοποιήσει.

Άρθρο 1 Καθιέρωση του θεσμού.

Σκοποί

1. To Eθνικό Απολυτήριο χορηγείται στους αποφοίτους όλων των τύπων Λυκείου, που εγγράφονται στην Α τάξη του από την έναρξη του σχολικού έτους 1996-1997. Το Εθνικό Απολυτήριο αντικαθιστά από τον Ιούνιο του 1999 το Απολυτήριο Λυκείου σε κάθε χρήση του που προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις.

2. Το Εθνικό Απολυτήριο πιστοποιεί την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στο Λύκειο, οι οποίες αποσκοπούν στην παροχή γενικής μόρφωσης, ώστε να επιτυγχάνεται η παροχή επαρκών γενικών γνώσεων, επί των οποίων θα στηρίζεται η συνεχής και δια βίου επανεκπαίδευση και επανακατάρτιση για τη διευκόλυνση των νέων στην εξασφάλιση εργασίας και στην επαγγελματική εξέλιξή τους.

3. Στόχοι του Εθνικού Απολυτηρίου είναι:

α) Η διασφάλιση υψηλού μορφωτικού επιπέδου για τους κατόχους του.

β) Η καλλιέργεια πολλαπλών ικανοτήτων, όπως η κριτική, αναλυτική και συνθετική σκέψη.

γ) Η αξιοποίηση των ουσιαστικών γνώσεων για την επιλογή και ένταξη των κατόχων του στην αγορά εργασίας και την ευρύτερη μεταλυκειακή εκπαίδευση και κατάρτιση.

δ) Η εξασφάλιση ορθολογικού, σύγχρονου, ευέλικτου και αντικειμενικού συστήματος επιλογής σπουδαστών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Άρθρο 2
Περιεχόμενο των σπουδών στο Λύκειο

1. Σε κάθε τάξη του Λυκείου όλων των τύπων διδάσκεται ενιαίος κορμός μαθημάτων Γενικής Παιδείας που περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:

α) Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία 

β) Μαθηματικά

γ) Φυσική - Χημεία

δ) Ιστορία

ε) Μία ξένη Γλώσσα (από τις διδασκόμενες στο κάθε Λύκειο ξένες γλώσσες ο κάθε μαθητής επιλέγει κατά την εγγραφή του στη Β Λυκείου μία ,η οποία εντάσσεται στα μαθήματα γενικής παιδείας)

2. Στις Α ́ και Β ́ τάξεις όλων των τύπων Λυκείου, πέραν των μαθημάτων γενικής παιδείας της προηγούμενης παραγράφου, διδάσκονται και άλλα μαθήματα, όπως αυτά καθορίζονται από το πρόγραμμα διδακτέων μαθημάτων.

3. Στη Γ ́ τάξη του Γενικού Λυκείου, πέραν των μαθημάτων γενικής παιδείας της παραγράφου 1, διδάσκονται και εννέα μαθήματα επιλογής που κατανέμονται σε τρεις ομάδες και από τα οποία ο κάθε μαθητής διδάσκεται υποχρεωτικά τρία μαθήματα της επιλογής του, ένα από κάθε ομάδα, ως εξής:

1η Ομάδα: Αρχαία Ελληνικά, Βιολογία, Μαθηματικά ΙΙ

2η Ομάδα: Λατινικά, Πολιτική Οικονομία, Φυσική ΙΙ

3η Ομάδα: Κοινωνιολογία, Χημεία ΙΙ, Φιλοσοφία-Ψυχολογία
Επιπλέον, διδάσκονται τα Θρησκευτικά και η Φυσική Αγωγή.

4. Οι μαθητές των Ενιαίων Πολυκλαδικών Λυκείων (ΕΠΛ) εντάσσονται σε κύκλους και κλάδους και οι μαθητές των τεχνικών επαγγελματικών λυκείων (ΤΕΛ) σε τομείς και ειδικότητες, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Στα Ενιαία Πολυκλαδικά Λύκεια και τα Τεχνικά- Επαγγελματικά Λύκεια, διδάσκονται τα μαθήματα Γενικής Παιδείας της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου και επιπλέον εφαρμόζονται ιδιαίτερα προγράμματα διδασκαλίας μαθημάτων, ανάλογα με τους κύκλους, κλάδους, τομείς και ειδικότητές τους..Επιπλέον, στη Γ τάξη των ΕΠΛ διδάσκονται τα εννιά μαθήματα επιλογής της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου για όσους μαθητές επιθυμούν να επιλέξουν τρία από αυτά, ένα από κάθε ομάδα, όπως ακριβώς και οι μαθητές των Γενικών Λυκείων.

Στη Γ τάξη των Κλασικών και των Εκκλησιαστικών Λυκείων, εκτός των μαθημάτων γενικής παιδείας και του ιδιαίτερου προγράμματός τους, διδάσκονται τα εξής πέντε μαθήματα επιλογής: Αρχαία Ελληνικά - Λατινικά - Πολιτική Οικονομία - Κοινωνιολογία -Φιλοσοφία/Ψυχολογία, από τα οποία ο κάθε μαθητής πρέπει να επιλέξει τα τρία.

Στη Γ τάξη των Μουσικών Λυκείων, εκτός των μαθημάτων γενικής παιδείας και του ιδιαίτερου προγράμματός τους,διδάσκονται τα εννιά μαθήματα επιλογής της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου, από τα οποία ο κάθε μαθητής πρέπει να επιλέξει τα τρία, ένα από κάθε ομάδα.

Στα Εσπερινά Λύκεια οι προβλεπόμενες εξετάσεις από τις διατάξεις των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 4 του παρόντος νόμου διεξάγονται κατά τη λήξη της φοίτησης των μαθητών στις Γ ́ και ∆ ́ τάξεις αντίστοιχα. Η προβλεπόμενη στην παράγραφο 1 του άρθρου 4 εξέταση της Α Λυκείου στα Εσπερινά Λύκεια θα πραγματοποιείται στη Β Λυκείου. Στην Α τάξη των Εσπερινών Λυκείων οι προαγωγικές εξετάσεις πραγματοποιούνται στο επίπεδο του σχολείου.

Άρθρο 3 Αξιολόγηση των μαθητών

Η αξιολόγηση των μαθητών του λυκείου για την προαγωγή από τάξη σε τάξη και για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου αποβλέπει στον έλεγχο της γενικά απαιτούμενης μαθησιακής επάρκειας και του βαθμού επίτευξης διδακτικών-μαθησιακών στόχων και γνωστικών δεξιοτήτων, όπως είναι:

  • Η κατάκτηση, η κατανόηση και η ανάλυση γνώσεων, εννοιών και πληροφοριών.
  • Η ανάπτυξη ικανοτήτων συνθετικής και κριτικής σκέψης.
  • Η ανάπτυξη δεξιοτήτων που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα
  • Η χρήση πηγών και τεκμηρίων και ο εντοπισμός δεδομένων και πληροφοριών.
  • Η εφαρμογή γνώσεων, δεξιοτήτων και τεχνικών στην αντιμετώπιση και επίλυση πραγματικών προβλημάτων.
  • Η αξιολόγηση των μαθητών κατά τη φοίτησή τους στο λύκειο και για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου στηρίζεται σε δοκιμασίες με συνδυασμό διαφόρων τεχνικών αξιολόγησης και με γνώμονα την απαίτηση για αντικειμενικότητα, αξιοπιστία και εγκυρότητα.

Επίσης, αξιολογούνται οι μαθητές για την προφορική και γραπτή απόδοσή τους στα διάφορα γνωστικά αντικείμενα σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Άρθρο 4
Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις

1. Στην Α ́ τάξη όλων των τύπων λυκείου διεξάγονται εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο, οι οποίες στοχεύουν στην αξιολόγηση των γνώσεων του μαθητή σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα που διδάχθηκε, ανάλογα με τον τύπο Λυκείου, στον οποίο φοιτά, καθώς και στην εξοικείωση των μαθητών με το νέο τρόπο αξιολόγησης. Το αποτέλεσμα των εξετάσεων αυτών δεν υπολογίζεται για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου, συνδυάζεται όμως, σε ποσοστό 25%, με την επίδοση των μαθητών στη διάρκεια των τριών διδακτικών τριμήνων (25% για κάθε τρίμηνο) του σχολικού έτους για την προαγωγή τους στην τρίτη τάξη. Οι μαθητές που παραπέμπονται σε επαναληπτική εξέταση εξετάζονται το Σεπτέμβριο στο επίπεδο του σχολείου .

2. Στη Β ́ τάξη όλων των τύπων λυκείου διεξάγονται εξετάσεις σε δύο ενότητες γνωστικών αντικειμένων σε εθνικό επίπεδο. Στην πρώτη ενότητα ανήκουν τα πέντε μαθήματα γενικής παιδείας και στη δεύτερη τα υπόλοιπα μαθήματα του προγράμματος της Β ́ τάξης, ανάλογα με τον τύπο λυκείου, κύκλο, κλάδο, τομέα ή ειδικότητα.Το αποτέλεσμα των εξετάσεων αυτών υπολογίζεται σε ποσοστό 25% για την προαγωγή των μαθητών στη Γ Λυκείου, ενώ κατά 75% υπολογίζεται η επίδοση των μαθητών στη διάρκεια των τριών διδακτικών τριμήνων (25% για κάθε τρίμηνο). Οι μαθητές που παραπέμπονται σε επαναληπτική εξέταση εξετάζονται το Σεπτέμβριο στο επίπεδο του σχολείου.Το αποτέλεσμα της εξέτασης αυτής υπολογίζεται μόνο για την προαγωγή τους στην επόμενη τάξη ή για την αποφοίτησή τους, ενώ ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου είναι αυτός που προέκυψε από την εξέταση του Ιουνίου. Οι μαθητές που παραπέμπονται σε ολική εξέταση λόγω απουσιών καθώς και όσοι δικαιολογημένα δεν πήραν μέρος στις εξετάσεις της Β Λυκείου,προσέρχονται, εφόσον προαχθούν, τον επόμενο Ιούνιο τόσο στις εξετάσεις της Β Λυκείου όσο και στις εξετάσεις της Γ Λυκείου.

3. Στη Γ ́ τάξη λυκείου διεξάγονται οι επόμενες εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο:

α) Για τους μαθητές όλων των τύπων λυκείου με αντικείμενο την αξιολόγηση των γνώσεων στα πέντε μαθήματα γενικής παιδείας.

β) Για τους μαθητές του γενικού,του κλασικού,του μουσικού, του
εκκλησιαστικού λυκείου και του ΕΠΛ με αντικείμενο την αξιολόγηση στα μαθήματα επιλογής.

γ) Για τους μαθητές των τμημάτων ειδικότητας των ΤΕΛ και των κλάδων των ΕΠΛ με αντικείμενο την αξιολόγηση των γνώσεων σε τρία μαθήματα του ιδιαίτερου προγράμματός τους, τα οποία ορίζονται κατά τη διαδικασία του άρθρου 8 του παρόντος νόμου.

4. Οι ρυθμίσεις της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται αντίστοιχα και για την απόλυση των μαθητών της Γ ́ τάξης Λυκείου όλων των τύπων.

Άρθρο 5
Χορήγηση του Εθνικού Απολυτηρίου

1. Το Εθνικό Απολυτήριο χορηγείται στους αποφοιτήσαντες μαθητές που έχουν επιτύχει κατά μέσο όρο τουλάχιστον βαθμολογία ίση με το 50%. στις εξετάσεις εθνικού επιπέδου

α) στα πέντε μαθήματα γενικής παιδείας της Β ́τάξης (μέσος όρος)

β) στα υπόλοιπα μαθήματα του προγράμματος της Β ́ τάξης (μέσος όρος)

γ) στα πέντε μαθήματα γενικής παιδείας της Γ ́ τάξης, και 

δ) στα τρία μαθήματα επιλογής για τους μαθητές της Γ ́ τάξης γενικών λυκείων ή στα τρία μαθήματα των περιπτώσεων γ ́ και δ ́ της παραγράφου 3 του άρθρου 4 του παρόντος νόμου για τους μαθητές των άλλων τύπων λυκείου.

2. ∆εν χορηγείται Εθνικό Απολυτήριο στους αποφοίτους που δεν επιτυγχάνουν βαθμολογία τουλάχιστον ίση με το 40% σε καθένα από τα εξεταζόμενα μαθήματα της Γ ́ τάξης λυκείου, ανεξάρτητα αν επιτυγχάνεται ως μέσος όρος το 50%.

3. Στους αποφοίτους των κλάδων προεπαγγελματικής εκπαίδευσης των ΕΠΛ και τμημάτων ειδικοτήτων των ΤΕΛ χορηγούνται τα προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις πτυχία ειδικότητας ή Απολυτήρια ΕΠΛ, ανεξάρτητα από τη χορήγηση Εθνικού Απολυτηρίου.

Άρθρο 6
Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

1. Η εισαγωγή σπουδαστών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, τις Ανώτατες Στρατιωτικές Σχολές Ευελπίδων, Ναυτικών ∆οκίμων, Ικάρων, Αξιωματικών Σωμάτων, Αδελφών νοσοκόμων, της ΑΣΕΤΕΜ της ΣΕΛΕΤΕ, τις Ανώτερες Σχολές αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας, τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικών Επαγγελμάτων του ΕΟΤ, γίνεται από το Ακαδημαϊκό έτος 1999-2000 με βάση το Εθνικό Απολυτήριο, που χορηγείται στους αποφοιτώντες από το λύκειο από το σχολικό έτος 1998-1999 και εφεξής.

2. Εντός δύο μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της προηγούμενης παραγράφου, εισηγούνται προς τον Υπουργό Παιδείας σε επίπεδο τμήματος ή σχολής:

α) Συντελεστές για τα πέντε μαθήματα γενικής παιδείας, που εξετάζονται για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου στη Γ Λυκείου. Οι συντελεστές ανά μάθημα γενικής παιδείας κυμαίνονται μεταξύ των αριθμών πέντε (5) και δέκα πέντε (15) και το άθροισμα αυτών είναι ίσο με τον αριθμό πενήντα (50). Αν κάποιο τμήμα δεν ορίσει συντελεστές μέσα στην οριζόμενη προθεσμία, ο συντελεστής του κάθε μαθήματος θα είναι δέκα (10).

β) Ένα προαπαιτούμενο μάθημα από τα διδασκόμενα μαθήματα επιλογής στη Γ ́ τάξη των γενικών,των κλασικών, των μουσικών και των εκκλησιαστικών λυκείων, το οποίο θεωρείται ως προϋπόθεση για την υποψηφιότητα σε κάθε τμήμα ή σχολή και για το οποίο ορίζεται ως συντελεστής ο αριθμός δέκα τέσσερα (14). Ο συντελεστής για τα άλλα δύο μαθήματα επιλογής είναι οκτώ (8) για το καθένα. Αν κάποιο τμήμα ή σχολή δεν καθορίσει προαπαιτούμενο μάθημα, ο συντελεστής για το καθένα από τα τρία μαθήματα επιλογής θα είναι δέκα (10) για αυτό το τμήμα ή σχολή και δικαιούνται να υποβάλουν υποψηφιότητα όσοι κάτοχοι Εθνικού Απολυτηρίου επιθυμούν, άσχετα από τα μαθήματα επιλογής που παρακολούθησαν.

γ) Τους κλάδους ΕΠΛ και τις ειδικότητες ΤΕΛ, αποφοίτους των οποίων θα δέχονται για εισαγωγή στο τμήμα ή σχολή, εφόσον είναι κάτοχοι Εθνικού Απολυτηρίου.

Η εισήγηση αυτή θα πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένη. Με υπουργική απόφαση ορίζονται οι συντελεστές, τα προαπαιτούμενα μαθήματα, οι κλάδοι και οι ειδικότητες.

3. Ο αριθμός των αποφοίτων κλάδων ΕΠΛ και ειδικοτήτων ΤΕΛ που εισάγονται σε οποιοδήποτε τμήμα ΑΕΙ δεν μπορεί να είναι κατώτερος του 10%, και του 25% σε οποιοδήποτε τμήμα ΤΕΙ , εφόσον υπάρχουν υποψήφιοι-κάτοχοι του Εθνικού Απολυτηρίου- περισσότεροι από το ποσοστό αυτό που υπέβαλαν αίτηση για το συγκεκριμένο τμήμα.

4. Το καθένα από τα τρία μαθήματα ειδικότητας των κατόχων Εθνικού Απολυτηρίου, αποφοίτων ΕΠΛ ή ΤΕΛ, έχει συντελεστή δέκα (10).

5. Οι συντελεστές και το προαπαιτούμενο μάθημα που καθορίζονται κατά τις περιπτώσεις α ́ και β ́ της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, μπορεί να μεταβάλλονται με την ίδια διαδικασία και ισχύουν για τους μαθητές που εγγράφονται στην Α ́ τάξη λυκείου το επόμενο σχολικό έτος από την ημερομηνία ανακοίνωσης της διαφοροποίησης αυτής.

6. Ο μέσος όρος των βαθμών που προκύπτουν σε κάθε μία από τις δύο ενότητες των εξεταζομένων μαθημάτων σε εθνικό επίπεδο της Β ́ τάξης λυκείου αξιολογείται για την εισαγωγή στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου με συντελεστή δέκα (10) για κάθε ενότητα, ανεξάρτητα από τον τύπο λυκείου στον οποίο φοίτησαν οι υποψήφιοι και ανεξάρτητα από το τμήμα ή τη σχολή που δηλώνουν οι υποψήφιοι.

7. Το άθροισμα των επιμέρους συντελεστών του παρόντος άρθρου είναι ίσο με τον αριθμό εκατό (100), ο οποίος προκύπτει από το συντελεστή είκοσι (20) για τις δύο εξετάσεις στη Β ́τάξη λυκείου, πενήντα (50) για τα μαθήματα γενικής παιδείας της Γ ́ τάξης λυκείου(10 για το καθένα) και τριάντα (30) για τα μαθήματα επιλογής της Γ ́τάξης γενικού, κλασικού και εκκλησιαστικού λυκείου ή τα μαθήματα κλάδου ή ειδικότητας των ΕΠΛ ή ΤΕΛ.

8. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων που εκδίδεται μέχρι το τέλος Mαρτίου κάθε έτους, ύστερα από εισήγηση του τμήματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζεται ο συνολικός αριθμός σπουδαστών που εισάγεται σε κάθε σχολή ή τμήμα των κατά την παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, για τη διαμόρφωση της εισήγησής του, λαμβάνει υπόψη προτάσεις των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, οι οποίες υποβάλλονται το αργότερο μέχρι το τέλος Ιανουαρίου του ίδιου έτους.

9. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας χορήγησης του Εθνικού Aπολυτηρίου, με προκήρυξη του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων γνωστοποιείται ο αριθμός των εισαγομένων σπουδαστών κατά σχολή ή τμήμα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και καλούνται οι κάτοχοι του Εθνικού Απολυτηρίου να καταθέσουν, εντός οριζόμενης με την προκήρυξη προθεσμίας, αίτηση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και δήλωση ενός ή περισσοτέρων τμημάτων ή σχολών κατά σειρά προτίμησης., σύμφωνα με τους περιορισμούς της παραγράφου 2 του άρθρου 6.

10.Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται μέχρι το τέλος Αυγούστου καθορίζονται οι εισακτέοι σε κάθε τμήμα ή σχολή των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με βάση το συνολικό αριθμό μορίων των υποψηφίων, όπως αυτός διαμορφώνεται σε κάθε περίπτωση από τους ισχύοντες συντελεστές, καθώς και με βάση τη δηλωθείσα σειρά προτίμησης των τμημάτων ή σχολών των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

11.Όπου κατά τις κείμενες διατάξεις απαιτείται διεξαγωγή εξετάσεων σε ειδικά μαθήματα για την εισαγωγή υποψηφίων σε ορισμένα τμήματα ή σχολές των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, ο συνολικός αριθμός μορίων των υποψηφίων διαμορφώνεται και από την επίδοσή τους στις εξετάσεις αυτές και λαμβάνεται υπόψη, μαζί με τη δήλωση προτιμήσεών τους, για την κατάταξή τους στους πίνακες εισακτέων των τμημάτων ή σχολών αυτών.

12.Οι κάτοχοι Εθνικού Απολυτηρίου μπορούν να προσέρχονται σε νέα εξέταση το επόμενο σχολικό έτος σε όλα τα μαθήματα της Γ ́ τάξης του λυκείου, που περιλαμβάνονται στη διαδικασία χορήγησης του Εθνικού Απολυτηρίου και να μετέχουν στη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι προσερχόμενοι σε νέα εξέταση μπορούν να τροποποιούν το συνδυασμό των μαθημάτων επιλογής της Γ Λυκείου.

Οι απόφοιτοι κλάδων ΕΠΛ και ειδικοτήτων ΤΕΛ μπορούν να αντικαθιστούν τα μαθήματα ειδικότητας με συνδυασμό μαθημάτων επιλογής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3 του άρθρου 2 του παρόντος νόμου.

13.Οι κάτοχοι Εθνικού Απολυτηρίου μπορούν να μετέχουν οποτεδήποτε, χωρίς χρονικό περιορισμό, στη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με βάση την επιτευχθείσα βαθμολογία κατά την τελευταία εξέταση. Οι βαθμοί της Β Λυκείου παύουν να συνυπολογίζονται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μετά τη δεύτερη αίτηση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι βαθμοί της Γ Λυκείου στην περίπτωση αυτή υπολογίζονται με αναγωγή στην αντίστοιχη κλίμακα.

14.∆ιατηρούνται σε ισχύ οι κείμενες διατάξεις:

α) για τον ορισμό χωριστών ποσοστών θέσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ορισμένων κατηγοριών αποφοίτων λυκείου με την προϋπόθεση ότι θα είναι κάτοχοι του Εθνικού Απολυτηρίου

β) για την εισαγωγή πρωταθλητών σε τμήματα ή σχολές των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων

γ) για τις προϋποθέσεις εισαγωγής σπουδαστών στις Ανώτατες Στρατιωτικές Σχολές και

δ) για τη διεξαγωγή ειδικών εξετάσεων για την εισαγωγή στα ΑΕΙ ή ΤΕΙ των ημεδαπών τέκνων υπαλλήλων που υπηρέτησαν ή υπηρετούν στο εξωτερικό ή τέκνων Ελλήνων που διαμένουν στο εξωτερικό ή ομογενών ή αλλοδαπών, που είναι για όλες τις περιπτώσεις απόφοιτοι λυκείων ή αντίστοιχων σχολών του εξωτερικού.

Άρθρο 7
Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων λυκείων προηγουμένων ετών

1. Οι κείμενες διατάξεις για εισαγωγή σπουδαστών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εφαρμόζονται για τους αποφοίτους Λυκείου των σχολικών ετών 1996-97 και 1997-1998.

2. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων που θα εκδοθεί εντός του μηνός Μαρτίου 1999, ύστερα από εισήγηση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, και θα δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, θα οριστεί ειδικό ποσοστό θέσεων επί του συνολικού αριθμού σπουδαστών που θα εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά το ακαδημαϊκό έτος 1999-2000, το οποίο θα καλυφθεί από υποψηφίους- αποφοίτους Λυκείου των σχολικών ετών 1996-97 και 1997-1998. Το ποσοστό αυτό μειώνεται στο ήμισυ για την εισαγωγή υποψηφίων-αποφοίτων του σχολικού έτους 1997-98 κατά το ακαδημαϊκό έτος 2000-2001.

3. Οι απόφοιτοι λυκείου μέχρι το σχολικό έτος 1997-1998, που επιθυμούν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το ακαδημαϊκό έτος 2001-2002 και εφεξής, υποχρεούνται να μετέχουν στις εξετάσεις της Γ ́ τάξης λυκείου για την απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου, με βάση τις διατάξεις του παρόντος νόμου. Επίσης , στις εξετάσεις αυτές μπορούν να μετέχουν οι απόφοιτοι λυκείου μέχρι το σχολικό έτος 1997-98 και κατά τα σχολικά έτη 1999-2000 και 2000-2001, προκειμένου να μετέχουν στη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ως κάτοχοι Εθνικού Απολυτηρίου. Στην περίπτωση αυτή δεν μετέχουν στη διαδικασία εισαγωγής της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου.

4. Οι κάτοχοι ∆ιεθνούς Απολυτηρίου δεν μπορούν να μετέχουν στη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το 1999. Μπορούν από το επόμενο σχολικό έτος της αποφοίτησής τους από το Λύκειο να μετάσχουν στη διαδικασία απόκτησης του Εθνικού Απολυτηρίου.

Άρθρο 8 Εξουσιοδοτικές ∆ιατάξεις

1. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται μετά από γνώμη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται τα κατά σειρά της παραγράφου 3, περιπτώσεις γ ́ και δ ́ του άρθρου 4 του παρόντος νόμου, εξεταστέα μαθήματα στα ΕΠΛ και ΤΕΛ .

2. Με τα προεδρικά ∆ιατάγματα που εκδίδονται κατά τις διατάξεις του άρθρου 8 παρ. 9 του Ν. 1566/1985 (ΦΕΚ 167 Α ́) καθορίζονται:

α) τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα όλων των τάξεων του λυκείου.

β) ο τρόπος και η διαδικασία διεξαγωγής σε εθνικό επίπεδο των εξετάσεων για τους μαθητές του λυκείου, που προβλέπονται στον παρόντα νόμο, σύνταξης οδηγιών για τη διδασκαλία και αξιολόγηση των νέων μαθημάτων, κατάρτισης των θεμάτων των εξετάσεων σε εθνικό επίπεδο, βαθμολόγησης των γραπτών δοκιμίων, έκδοσης των αποτελεσμάτων και χορήγησης του Εθνικού Απολυτηρίου,

δ) ο τύπος και το περιεχόμενο του τίτλου του Εθνικού Απολυτηρίου,

ε) ο τρόπος και η διαδικασία συμμετοχής υποψηφίων στην επιλογή σπουδαστών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα υποβλητέα δικαιολογητικά, οι προθεσμίες υποβολής αυτών, τα όργανα και η διαδικασία κατάρτισης των πινάκων εισακτέων σε κάθε σχολή ή τμήμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος νόμου.

Άρθρο 9 Αποζημιώσεις

Οι διατάξεις του άρθρου 5 του Ν. 1351/1983 (ΦΕΚ 56 Α ́) εφαρμόζονται ανάλογα για την καταβολή αποζημιώσεων και στο κάθε είδους προσωπικό που απασχολείται με τις εξετάσεις ή δοκιμασίες σε εθνικό επίπεδο που προβλέπονται στον παρόντα νόμο.

Άρθρο 10 Έναρξη ισχύος

Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με την επιφύλαξη των ειδικών διατάξεων αυτού, για τις οποίες ορίζεται μεταγενέστερη εφαρμογή τους.

Σχόλια (15)

Πρέπει
|

- να δοθεί πρωτίστως το βάρος στον εξορθολογισμό της ύλης από την Α' Δημοτικού ως την Γ' Λυκείου με γνώμονα τη φύση των παιδιών και τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας.
- να γίνει η επαγγελματική εκπαίδευση αξιόπιστη και ελκυστική σε παιδιά και γονείς.
- η γενική εκπαίδευση να προετοιμάζει τους αυριανούς πολίτες και όχι τους αυριανούς φοιτητές. Ως εκ τούτου, πρέπει να απεμπλακεί από τις πανελλαδικές εξετάσεις, που με βασικό επιχείρημα το "αδιαβλητο" διαβάλλει τον χαρακτήρα γενικής παιδείας που όφειλε να έχει το Λύκειο. Ας φροντίσει η Πολιτεία να διενεργούνται αδιάβλητες εισαγωγικές εξετάσεις στα Πανεπιστήμια.

Η χαρά
|

των φροντιστηρίων...

Χουρδάκης Μιχαήλ
|

Από τη στιγμή που η ζήτηση υπερβαίνει την προσφορά, θα υπάρχει κάποιου είδους επιλογή. Όσο πιο μεγάλη η ζήτηση, τόσο πιο δύσκολη η επιλογή. Δεν πα να το λένε πανελλήνιες, απολυτήριο, ή τυροπιτοεξέταση.

Δεν έχει σημασία ούτε η ύλη ούτε ποια μαθήματα εξετάζονται. Όσο περισσότερα μαθήματα εξετάζονται, τόσο θα πέφτει η βάση. Σημασία έχει πόσους έχεις και πόσους μπορείς να απορροφήσεις. Αν έχεις 100 και θες 10, οι 90 θα μείνουν απέξω με κάποιου είδους κόψιμο. Πες το εξέταση, πες το πανελλήνιες, πες το διαβατήριο, πες το απολυτήριο, πες το όπως θες.

Και καθόλου να μην κάνεις εξέταση και να μπαίνουν όλοι στο ΑΕΙ χωρίς εξετάσεις, το πτυχίο θα το παίρνουν περισσότερα άτομα. Το οποίο σημαίνει ότι μετά για να μπεις στο δημόσιο θα είναι ακόμα πιο σκληρός ο ΑΣΕΠ.

Δεν εννοούν να το καταλάβουν κάποιοι.

@Σχολείο
|

Το Ανοιχτό Ελληνικό Πανεπιστήμιο υπάρχει για εκείνους που δεν έχουν την δυνατότητα να φοιτήσουν σε πανεπιστήμιο μέσω πανελλήνιων. Ο σκοπός των πανελληνίων είναι να δοκιμαστούν οι γνώσεις των υποψήφιων φοιτητών ως προς τις γνώσεις που χρειάζονται για την φοίτησή τους. Δυστυχώς όμως πλέον είναι συνώνυμο με την αξία ενός ανθρώπου Αποφασίσαμε να μετατρέψουμε τους ανθρώπους σε αριθμούς και κάναμε τις πανελλήνιες οτι πραγματικά αξίζει σε αυτόν τον τόπο. Γι' αυτό και από τα πανεπιστήμια αποφοιτούν "αριθμοί" που δεν έχουν ουσιαστικές επαγγελματικές ικανότητες. Είναι ο αρθμός πάνω απ'όλα!

Πολίτης Ν
|

Τέλος οι Πανελλαδικές της Γ Λυκείου.
Εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο σε Α, Β, Γ Λυκείου.

ΟΚ, καταλάβαμε.

Σχολείο
|

Οι πανελλαδικές εξετάσεις υπάρχουν
για να φανεί η ικανότητα των μαθητών στα ΑΕΙ από συγκεκριμένα μαθήματα λυκείου. Διαφορετικά η εισαγωγή στα ΑΕΙ θα ήταν η ίδια όπως και για την εισαγωγή στα ιεκ. Απλως, το λάθος ήταν που παλιά έδιναν 6 μαθήματα πανελλαδικά. Δεν χρειάζονται 6. Αρκούν τα 4 μαθήματα, όπως τώρα.
Στο Ελληνικό ανοιχτό πανεπιστήμιο γιατί δεν δίνουν πανελλαδικές; δεν έχει σημασία που η διδασκαλία γίνεται εξ αποστασεως. Δεν πρόκειται για κατωτερο πανεπιστημιο, για να πούμε ότι δεν χρειάζονται οι πανελλαδικές σε αυτό. Τέλος πάντων.

Γονέας 1
|

Είναι το Σύνταγμα κύριε Παπανδρέου . Είναι το Σύνταγμα που μας προστατεύει από εσάς .

Νικος
|

Παπανδρεου εισαι υπευθυνος για τη μειωση κατα 50% του μισθου του εκπαιδευτικου με τα μνημονια που μας εφερες τα οποια ακομα πληρωνουμε. Δεν δικαιουσαι να μιλας για την εκπαιδευση καν.

Αχ Γιώργο μας!
|

Και έχεις έτοιμο και το σχέδιο για την απορρόφηση των χιλιάδων καθηγητών των φροντιστηρίων;

Βρε το Γιώργο από το Καστελλόριζο...
|

!

Κλαίω απ τα γέλια
|

Αν δεν τον ήξερες θα έλεγες ότι τα γράφει αυτά χωρίς να έχει ζήσει ποτέ σε αυτή τη χώρα...

1996
|

Αυτός δεν ήταν που κάποτε, ενώ είχαν βγει οι βάσεις, προεκλογικά είχε αυξήσει τους εισακτέους στα ΑΕΙ μερικές χιλιάδες εν μια νυκτί και τελικά είχαν βγει οι βάσεις 2 φορές?

Τόσο "πόνο" για την παιδεία και στην Ελλάδα... για τα ψηφαλακια!

Jimakos
|

Ναι τα είχα ζήσει τα μεγαλεία τον 1ο χρόνο κιολας.. Είχαν ξεπαραδιαστει οι γονείς μου για φροντιστήρια δύο χρόνων. Κεράκι είχαν ανάψει στον Αρσένη τα φροντιστηρια..

ΠΟΛΙΤΕΣ
|

Πανελλαδικες και στις τρεις τάξεις του λυκείου.....!!!
ΦΟΒΕΡΗ ΙΔΕΑ....!!!
ΕΓΩ ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΝΑ ΔΕΙΝΟΥΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ.....!!!!

Ελένη
|

Το λύκο τον κουρεύανε πούθε παν τα πρόβατα έλεγε.....

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ