Οι οδηγίες του υπ. Παιδείας για την αντιμετώπιση της βίας και της επιθετικότητας μεταξύ των μαθητών

Το ερωτηματολόγιο και τα αποτελέσματα της έρευνας

14/02/2020

Ενημερώθηκε: 14/02/2020, 18:44

Άκουσε το άρθρο

Δέκα οδηγίες του υπουργείου Παιδείας για την αντιμετώπιση της   βίας και της επιθετικότητας μεταξύ των μαθητών ,   στάλθηκαν, με σχετική εγκύκλιο, πριν επτά χρόνια σε όλα τα σχολεία της χώρας.

'Eκτοτε δεν υπήρξε ανάλογη εγκύκλιος, παρά το γεγονός ότι   η  6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο .

Οι δέκα οδηγίες,  για την αποτελεσματική πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και της επιθετικότητας μεταξύ των μαθητών ,έχουν ως εξής:

1. Διαμόρφωση καλού σχολικού κλίματος επικοινωνίας, διαλόγου και εμπιστοσύνης, ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Το κλίμα επικοινωνίας και διαλόγου θα πρέπει να υποστηρίζεται έμπρακτα τόσο από το Διευθυντή της σχολικής μονάδας, όσο και από τους εκπαιδευτικούς μέσα στις τάξεις.

2. Αξιοποίηση του θεσμού των μαθητικών συμβουλίων για την ενίσχυση της ανάδειξης των απόψεων των μαθητών.

3. Παρακολούθηση και προστασία των μελών της σχολικής κοινότητας από οποιαδήποτε απειλή ή άσκηση βίας σε βάρος τους. Κάθε εκπαιδευτικός ή μαθητής θα πρέπει να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του ή τα παράπονά του και εφόσον χρειάζεται, να λαμβάνει εγγυήσεις για την αποτροπή της επανάληψης βλαπτικών συμπεριφορών.

4. Επαρκής ενημέρωση των μαθητών και επικοινωνία στις τάξεις, σχετικά με την άσκηση, το σεβασμό και την προστασία των δικαιωμάτων όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Ειδικότερα, θα πρέπει να γίνονται συζητήσεις και ενημερώσεις σχετικά με την άσκηση βίας, πώς εκδηλώνεται αλλά και για τους τρόπους που μπορεί να αποτραπεί με την συνδρομή όλων.

5. Καθιέρωση διαδικασιών ακρόασης με την συνδρομή του Προϊσταμένου Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, όταν εκδηλώνεται ένα περιστατικό βίας και ανάθεση ρόλων συμβούλων σε εκπαιδευτικούς με ειδικές γνώσεις και δεξιότητες, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να εξηγούν τις συμπεριφορές τους, να εκφράζουν τις απόψεις τους, να επικοινωνούν ύστερα από την εκδήλωση βίαιων ενεργειών και να γίνεται προσπάθεια συμφιλίωσης μεταξύ των εμπλεκόμενων.

6. Επιβολή κυρώσεων ύστερα από προσεκτική ακρόαση των μερών και με την συνδρομή του Σχολικού Συμβούλου αλλά και του Προϊσταμένου Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, όπου αυτή κρίνεται αναγκαία.

7. Ενίσχυση του ρόλου των μαθητών στη διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων, ενδεχόμενα μέσα από τη δημιουργία ομάδων φιλίας ή διαμεσολάβησης, ανάλογα με τις δυνατότητες υποστήριξης των ομάδων αυτών από τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας.

8. Ανάπτυξη προαιρετικών ομαδικών δραστηριοτήτων που ενδιαφέρουν τους μαθητές και βοηθούν στην καλλιέργεια στενότερων δεσμών και σχέσεων συνεργασίας μεταξύ τους (π.χ. ομάδες εφημερίδας, περιοδικού, αθλητισμού, ιστολoγίου κ.τ.λ.).

9. Τακτική επικοινωνία με τους γονείς και ευαισθητοποίησή τους, έτσι ώστε να βρίσκονται κοντά στα παιδιά τους και στους προβληματισμούς τους, επικοινωνώντας διαλεκτικά μαζί τους.

10.Συνεργασία ολόκληρης της σχολικής κοινότητας, τόσο σε επίπεδο σχολικού συμβουλίου, όσο και μέσα από τη διοργάνωση εκδηλώσεων ενημέρωσης, συζητήσεων, εκθέσεων που θα προάγουν τις ειρηνικές σχέσεις αλλά και την εγρήγορση όλων, με απώτερο στόχο την αποτροπή της εκδήλωσης μορφών βίας,επιθετικότητας και εκφοβισμού μεταξύ μαθητών.

Ερωτηματολόγιο

Ενδιαφέρον  έχουν και οι ερωτήσεις που περιλαμβάνονται  σε ερωτηματολόγιο που έστειλε  το υπουργείο Παιδείας, πριν επτά χρόνια ,   προς τους μαθητές των Γυμνασίων και Λυκείων   

Για να δείτε τις 30 ερωτήσεις του Ερωτηματολογίου προς τους μαθητές κάνετε κλικ εδώ

Στην έρευνα    συμμετείχαν 61.000 μαθητές.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έχουν ως εξής:

Σχόλια (14)

VIP
|

@Γιανης

Πολυ σωστα τα λετε. Χρειαζεται διαλογος καθηγητων, μαθητων, γονεων.

Ερτ
|

Μαθητές που σπάνε σαγόνια συμμαθητών τους δεν θέλουν διάλογο, αρκετά πια με την λογοδιάρροια. Η απουσία τιμωρίας έχει κάνει τα σχολεία αυτό που είναι σήμερα.

Γ.Π.
|

Ο Θανάσης έχει βαθιά επίγνωση της κατάστασης.
Το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι αναποτελεσματικό σε όλους τους τομείς του.
Κατ’ αρχάς είναι κλειστό, δεν θέλουμε να γνωρίζουμε πώς λειτουργούν οι άλλοι και κυρίως αυτοί που είναι πολύ πιο αποτελεσματικοί από εμάς. Γι' αυτό και δεν αξιολογούμε γενικώς. Η αξιολόγηση αποκαλύπτει... Κι όταν γνωρίζεις τη «γύμνια του βασιλέως», κάνεις τον σταυρό σου και προσεύχεσαι, όπως ο έντιμος δάσκαλος που συνειδητοποιεί το μέγεθος του αδιέξοδου και την αδυναμία του, όπως ο Θανάσης.
Σχετικά με τα αυτονόητα.
Η Παιδαγωγική είναι πειραματική. Πρέπει να προβλέπει τα πάντα και να έχει έτοιμα τα εργαλεία της. Δείτε τα εργαλεία των άλλων, αφήστε το δικό μου «Δέτε» και μελετήστε λίγο τα έργα των άλλων. Δεν είμαστε ο ομφαλός της Παιδείας, ένα μικρό δύσβατο μονοπάτι είμαστε, δίπλα στον μεγάλο γκρεμό...

ΔΜ
|

@Ελένη, αυτό θα το λύσει η οικογένεια του μαθητή με τη βοήθεια ειδικών ΕΚΤΟΣ σχολείου. Η ποινή φυσικά και έχει νόημα όταν έχουν προηγηθεί όσα προβλέπονται, διότι πρέπει να προστατευθούν και οι υπόλοιποι μαθητές.

Γιάνης
|

Αντιλαμβάνομαι το πνεύμα όσων εκλιπαρούν για "αίμα" εδώ και τώρα... Εξάλλου, η ευκολία της ανελέητης τιμωρίας των μαθητών ήταν διαχρονικά η διέξοδος όσων απέφευγαν, και συνεπώς να λάβουν θέση, να διαγνώσουν σε βάθος τα αίτια και τις επιπτώσεις των προβληματικών συμπεριφορών των μαθητών.

Η Δημοκρατία διδάσκεται στο Σχολείο. Απαιτεί εξαντλητικό διάλογο από όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας: εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς. Αλλά ο διάλογος απαιτεί χρόνο παραμονής των εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα πέρα από το διδακτικό ωράριο, συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών, διεύθυνσης, μαθητικών κοινοτήτων και γονέων. Απαιτεί οι γονείς να συνειδητοποιήσουν ότι το Σχολείο έχει σκοπό τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών και ότι οι κανόνες πρέπει να ισχύουν για όλους ανεξαιρέτως. Επίσης, οι γονείς να αντιληφθούν τη σημασία να υπηρετούν το ίδιο αξιακό σύστημα με το Σχολείο.

Όσο για την Πολιτεία: να ενισχύσει τις σχολικές μονάδες με μόνιμους επαγγελματίες ψυχικής υγείας που θα συνεργάζονται με τα μέλη της σχολικής κοινότητας, να εμπιστευτεί τους εκπαιδευτικούς και να τους ενισχύσει με υπηρεσίες νομικής υποστήριξης και υποχρεωτικής επιμόρφωσης σε θέματα παιδαγωγικής.

Ελένη
|

Η αποβολή δεν είναι η λύση.Το να μειώνεις κάποιον διαρκώς, να τον φτύνεις, να φτιάχνεις παρεάκι που ξευτιλιζει τους υπόλοιπους κ να βιαιοπραγεις, είναι περιστατικά που χρήζουν ψυχανάλυσης διότι αυτοί οι μαθητές θα δρουν έτσι κ στην ενήλικη ζωή τους, θα έχουν προβλήματα με το νόμο κ θα είναι ανίκανοι για φυσιολογικές ανθρώπινες σχέσεις.

Άλλες εποχές
|

Οι εποχές αλλάζουν, όμως μερικοί φαίνεται ότι δεν το αντιλαμβάνονται αυτό. Ίσως γιατί δεν θέλουν οι ίδιοι να αλλάξουν. Πώς νουθετείτε εσείς τα παιδιά σας; Συζητάτε μαζί τους, ακούτε τι σας λένε, δίνετε το καλό παράδειγμα ή μήπως τα βάζετε τιμωρία στη γωνία και τα διώχνετε από το σπίτι; Υπάρχουν ολόκληρες επιστήμες που ασχολούνται με αυτά τα θέματα. Ρίξτε μια ματιά τι λένε, εκτός αν είστε και εσείς από αυτούς που τα ξέρουν όλα εκ γενετής.

Ερτ
|

Και γιατί δεν επαναφέρει τις αποβολές άνω των 2 ημερών η Κεραμέως; Άρα συμφωνεί δια παραλείψεως να κάνει κάτι. Αν δεν αυξηθούν οι ποινές μην περιμένετε προκοπή.

Θανασης
|

Εφόσον δεν υπάρχει η δυνατότητα πραγματικής τιμωρίας το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι η προσευχή μας, να μην τύχει κάτι τέτοιο όταν έχουμε εφημερία. Οι οδηγίες και τα στατιστικά αυτά είναι για αυτούς ου ζεσταίνουν τις καρέκλες του Υπουργείου, και πρακτικά δεν έχουν καμία απολύτως σημασία. Ντρέπομαι για αυτό που γράφω, αλλά δυστυχώς ευρισκόμεθα προ ενός ασθένους.

Μπάμπης
|

Τα "παιδαγωγικά μέτρα" είναι για να περνά η ώρα.
Να αποφασίσει το Υπουργείο να δώσει τη δυνατότητα στους Συλλόγους να τιμωρούν αυστηρά. Μια - μέρες αποβολή είναι χάιδεμα (αν υποθέσουμε μάλιστα ότι στο τέλος θα "σβηστούν" και κάποιες απουσίες για να μήν μείνουν είναι μάλλον δώρο).
Αυστηροποίηση των ποινών, αποβολές από 5 μέρες και άνω, αλλαγή περιβάλλοντος, παντελής αποκλεισμός από κάθε τομέα της εκπαίδευσης σε περίπτωση υποτροπής.
Αυτά θα πρέπει να αποφασίσει το Υπουργείο και ότι τα παραπάνω λόγια, λόγια, λόγια....... λόγια.........λόγια....

Κάτι είπες
|

@ερτ

Οι αποβολές άνω των 2ημερών έχουν καταργηθεί... Επίσης στις σοβαρές χώρες που λες αυτό που ζει σήμερα η Αθήνα το αντιμετώπισαν 20 χρόνια πριν και τώρα έχουν φτάσει σε άλλα επίπεδα... Θα τα δεις το 2040!

Γ.Π.
|

Δέτε ένα σχολείο!

Μία από τις μεγαλύτερες ποδοσφαιρικές ομάδες της Ευρώπης τιμωρήθηκε με δύο χρόνια αποκλεισμό από τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις! Βαθύτατα συντηρητικοί οι Ευρωπαίοι, δεν μπορούν να αντιληφθούν πόσο μεγάλο λάθος κάνουν. Εμείς χαϊδεύουμε από το Δημοτικό, εκεί τα παιδιά καταλαβαίνουν ότι η λέξη «κανό-νας» έχει έννοια μόνο στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά και η λέξη «πειθαρχία» μαζί με τη φράση «παραδειγματική τιμωρία», είναι άγνωστες, δεν υπάρχουν ούτε στο «Γλωσσάρι» στο τέλος της σελίδας. Δεν συνάδουν άλλωστε και με τα φλάμπουρα των Προοδευτικών, είναι λέξεις για τους Συντηρητικούς, τους Οπισθοδρομικούς.
Τι έλεγε και τι έδειχνε το παλαιό Αναγνωστικό;
Δέτε την οικογένεια.
Έτοιμοι όλοι να φάνε.
Να ο πατέρας, η Λόλα,
ο Μίμης, η Έλλη, η Άννα,
η γιαγιά κι η μητέρα.
Τι μεγάλη οικογένεια!

Και κάπου στη μέση:
Να η δασκάλα.
Είναι στην έδρα της.
Να και τα παιδιά.
Είναι στα θρανία τους.
Γράφουν στα τετράδια.
Γράφουν τη γραφή τους.

Πω πω πωωω... Συντήρηση!...

Iris
|

Συνοπτικές διαδικασίες τιμωρίας που σε αρκετές περιπτώσεις κορυφώνονται αμέσως σε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος που συνεπάγονται για τους μαθητές θυμό για το σχολείο. Παντελής απουσία παιδαγωγικής προσέγγισης από τους περισσότερους συλλόγους γιατί θέλουν "να ξεμπερδεύουν" γρήγορα.

ερτ
|

Ανοησίες. Στο πρώτο bulling 2ήμερη, στην επόμενη φορά 5νθήμερη και αλλαγή σχολείου. ΕΤΣΙ αντιμετωπίζουν τα αντικοινωνικά στοιχεία στις σοβαρές χώρες. Στι υπόλοιπες στέλνουν χαρτούρα μπλα, μπλα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ