Η γραφειοκρατία υπονομεύει τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου (α)

23/08/2023

Ενημερώθηκε: 24/08/2023, 11:25

Άκουσε το άρθρο

Των Κώστα Ανθόπουλου και Νίκου Τσούλια

Όταν ο Μαξ Βέμπερ, ο θεμελιωτής της σύγχρονης Κοινωνιολογίας τόνιζε ότι «το μέλλον ανήκει στη γραφειοκρατία», φαινόταν σαν μια αόριστη και θεωρητική πρόβλεψη. Κι όμως, ήταν καρπός μιας εμβριθούς ανάλυσης του σύγχρονου καπιταλισμού και κυρίως εκείνων των βασικών επιλογών του με τις οποίες ενισχύεται και αναπαράγεται η πολιτική και ιδεολογική επικράτησή του. Τόνιζε μάλιστα τα εξής.

«Κρυσταλλωμένο πνεύμα είναι και εκείνη η ζωντανή μηχανή την οποία παριστάνει η γραφειοκρατική οργάνωση με την εξειδίκευση της εργασίας της, τον διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων της, τις ρυθμίσεις της και τις ιεραρχικά κλιμακωμένες σχέσεις υπακοής. Σε συνδυασμό με τη νεκρή μηχανή, απασχολούνται να κατασκευάσουν το κλουβί εκείνης της δουλείας του μέλλοντος, στην οποία ίσως εξαναγκασθούν αδύναμοι οι άνθρωποι να κατοικήσουν κάποτε, όπως οι φελάχοι στο κράτος της αρχαίας Αιγύπτου. Αυτό μπορεί να συμβεί, εάν μια καθαρά τεχνικά διοίκηση, δηλ. μια ορθολογική διοίκηση και εξασφάλιση υπαλλήλων, θα ήταν η τελική και μοναδική αξία, η οποία θα αποφάσιζε για τον τρόπο διεύθυνσης των υποθέσεών τους. Γιατί η γραφειοκρατία αυτή εξυπηρετεί πολύ καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη διάρθρωση της εξουσίας». (Max Weber, Κοινωνιολογία του Κράτους).

Στη χώρα μας οι διάφοροι αναλυτές επιχειρούν να «αμβλύνουν» τον εξουσιαστικό ρόλο της γραφειοκρατίας και την καλουπώνουν ως μια τεχνική αδυναμία της Διοίκησης και των υπαλλήλων της, και θεμελιώνουν αυτή τη σκόπιμη στρέβλωση του ρόλου της γραφειοκρατίας στην ταλαιπωρία των πολιτών, όταν πηγαίνουν να εξυπηρετηθούν σε δημόσιες υπηρεσίες! Και έτσι επιχειρείται να συγκαλυφθεί ο εξουσιαστικός και έντονα ιεραρχικός και πυραμιδικός ιστός της.

Στην εκπαίδευση – κατεξοχήν κοινωνικό και πολιτισμικό θεσμό –, η διοίκηση με άξονα τη γραφειοκρατία έχει διαμορφώσει ένα ασφυκτικό και πολυδαίδαλο σύστημα, το οποίο αντί να είναι βοηθητικό στην κύρια αποστολή του σχολείου τείνει να το επισκιάζει και να το χειραγωγεί. Ο απόλυτος έλεγχος κάθε λειτουργίας – ακόμα και της πιο ασήμαντης - των σχολείων από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας μέσω των δομών διοίκησης (κεντρικών και περιφερειακών) είναι δηλωτικός του ασφυκτικού κλοιού των θεσμών της εκπαίδευσης, που πνίγει κάθε έννοια αυτενέργειάς των και πρωτοβουλιών τους.

Είναι δε χαρακτηριστικό το εξής στοιχείο. Ενώ το εκπαιδευτικό μας σύστημα χαρακτηρίζεται ως το πιο συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα της Ευρώπης από τους σχετικούς διεθνείς οργανισμούς, οι Υπουργοί Παιδείας των τελευταίων χρόνων αντί να αμβλύνουν το συγκεντρωτισμό και την γραφειοκρατία, τα ενισχύουν! Και αυτό είναι μια βαθιά συντηρητική πολιτική επιλογή, που αποσκοπεί στην ιδεολογική και κοσμοθεωρητική χειραγώγηση του παιδαγωγικού ρόλου του σχολείου.

Παράλληλα, μετασχηματίζονται τα σχολεία και το επάγγελμα των εκπαιδευτικών ως απλοί διεκπεραιωτές των κεντρικών επιλογών! Αντί να δημιουργούνται συνθήκες για την απελευθέρωση των δημιουργικών δυνάμεων της εκπαίδευσης, στήνονται μηχανισμοί ελέγχου και φασκιώματός των.   

Προσθετικά και πάντα συμβατά με την αντίληψη της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, υπάρχει και η εξής εξέλιξη. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, αντί να μειώνει τους αρμούς της γραφειοκρατίας - ως θα ήταν αναμενόμενο -, τους ενισχύει. Ο λόγος είναι απλός. Όχι απλά και μόνο δεν θεμελιώνεται, όπως θα έπρεπε, αλλά ούτε καν λαμβάνει υπόψη τη ζώσα σχολική πραγματικότητα και τη βασική λειτουργία των εκπαιδευτικών.

Το φαινόμενο της γραφειοκρατίας σε σχέση με το εκπαιδευτικό σύστημα έχει απασχολήσει στη χώρα μας μια σειρά από παιδαγωγούς και κοινωνιολόγους της εκπαίδευσης από τα τέλη της δεκαετίας του ‘80.

Χαρακτηριστικές είναι οι μελέτες του Θ. Γκότοβου για το ρόλο των εγκυκλίων στη «γραφειοκρατικοποίηση» της μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο, του Δ. Βεργίδη για το τεχνοκρατικο-γραφειοκρατικό σχολείο, του Απ. Ανδρέου για τα γραφειοκρατικά χαρακτηριστικά της διοίκησης της εκπαίδευσης στη χώρα μας αλλά και του Γ. Μιχαλακόπουλου για τα παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά προβλήματα που έχουν αναδειχθεί στο πλαίσιο της γραφειοκρατικής οργάνωσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Είναι αλήθεια ότι η οργάνωση και διαχείριση της καθημερινότητας του Σχολείου, την τελευταία δεκαετία, μέσα από μια σειρά νομικές διαδικασίες σε ολοένα μεγαλύτερο βαθμό, ρυθμίζεται: από κεντρικές, γραφειοκρατικές κατευθύνσεις που πολλές φορές προκαλούν όχι μόνο τη δυσαρέσκεια της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και οδηγούν στην παιδαγωγική απραξία ως μέσο έμμεσης διαμαρτυρίας, αφού με τον τρόπο αυτό προωθείται η τυποποίηση και η διεκπεραίωση προδιαγεγραμμένων διαδικασιών που οδηγούν στη στασιμότητα και στην έλλειψη αυτενέργειας.

Από την άλλη πλευρά, είναι επίσης αλήθεια ότι οι ποικίλες γραφειοκρατικές διαδικασίες για τη λειτουργία του Σχολείου, δημιουργούν έναν όγκο μη διδακτικών εργασιών, οι οποίες αναπόφευκτα επιβαρύνουν την καθημερινότητα των εκπαιδευτικών και δυσχεραίνουν την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Υ.Γ.

Συνέχεια , αύριο, στο β΄ μέρος

Σχόλια (14)

Με 40,5τακατό.... ακούς μόνο γαλλικά επιπέδου Γ2
|

@Πλατάρος Γιάννης
Εσείς που ανήκετε και στον ίδιο πολιτικό χώρο, και που μόνο εδώ στο esos τα τελευταία 4 χρόνια, έχετε καταθέσει 100δες προτάσεις-λύσεις για κάθε πιθανό και απίθανο εκπαιδευτικό θέμα.... πόσες προτάσεις σας έχουν υιοθετηθεί από το Υπουργείο? Το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και τους συνδικαλιστές θ' ακούσουν? Μόνο τον Pierre Cardin πιστεύω ότι θ' άκουγαν.... για τα κουστουμάκια και τα ταγιεράκια τους.

Χουρδάκης Μιχαήλ
|

Το πρόβλημα της δήθεν ψηφιοποίησης είναι ότι το χαρτί το μετατρέψαμε σε ηλεκτρονικό χαρτί. Δηλαδή αντί να τα γράφουμε στο χέρι τα γράφουμε στο word και αντί να τα στέλνουμε με ταχυδρομείο τα στέλνουμε με mail.

Αυτό δεν είναι ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι να παράγονται αυτόματα δεδομένα, να διαλειτουργουν μεταξύ τους χωρίς τη μεσολάβηση ανθρώπων κλπ. Να εκμηδενιζεται η ανάγκη να γίνει κάτι με το χέρι.

Ηλεκτρονικο πρωτόκολλο δεν είναι αυτό που αντί να το γράφω στο βιβλίο το γράφω στο excel. Είναι αυτό που παίρνεται αυτόματα από το σύστημα μόλις υποβάλλεις αίτηση για άδεια πχ.

Ότι έχω κάνει δηλαδή εγώ στον Άλιμο.

Το πρόβλημα σε αυτό είναι ότι όσοι ξέρουν να το κάνουν θέλουν λεφτά και δεν μπορούν να δουλεύουν στο δημόσιο με τους ίδιους όρους που είναι και όλοι οι άλλοι.

Κατάλαβες αγαπητέ μου κ. Πλαταρο;αν δεν δώσεις λεφτά, αποτέλεσμα δεν θα δεις ποτε.

Ετεοκρής
|

Κύριε Γιάννη,
Μην είστε τόσο σκληρός. Αυτό το 53% έχει επιτευχθεί με αρκετό κόπο.

@ριστεία, όχι αστεία
|

@ΝΙΚΟΣ. 23 Αυγ 2023 10:47
Σαν να είναι το σχολείο το μαγαζάκι μας . Άριστα.

Γ.Β.
|

Τώρα τι θυμήθηκα.... μια συνέντευξη στο Mega λογικά πριν πολλά πολλά χρόνια!! Στην οποία οι δημοσιογράφοι με ερωτήσεις (κτυπήματα κάτω από την μέση) δεν άφηναν τον Νίκο Τσούλια να αρθρώσει τις θέσεις της ΟΛΜΕ. Ήταν τότε πρωτοφανές, τώρα το συνήθισα πια. Πολύ σωστά τα παραπάνω αλλά ωχριούν μπροστά στην υποχρεωτική σχέση υπακοής που επιθυμούν ιδιωτικά ΜΜΕ.

Πλατάρος Γιάννης
|

Προειδοποιώ τους αρθρογράφους που περιγράφουν την γραφειοκρατία:
Αν στο β΄ μέρος αύριο, που άπαντες περιμένουμε με αγωνία, δεν προτείνετε απολύτως συγκεκριμένα πράγματα από το χώρο της εκπαίδευσης , έχετε αποτύχει.
Φροντίστε ΣΗΜΕΡΑ να διαβάσετε-προτείνετε συγκεκριμένες προτάσεις για ΑΜΒΛΥΝΣΗ -ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ της γραφειοκρατίας στα Σχολεία. Υιοθετείστε αυτά που έχω προτείνει εγώ στην ανάγκη. Υιοθετείστε αυτά που προέτειναν στα σχόλιά τους άλλοι...
Συγκεκριμένα!........Όχι άλλο Βέμπερ , Μάρξ και Γκότοβο....
ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΜΕΤΡΟ ΠΑΡΑΚΑΛΩ, ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΣΚΕΦΘΕΙ!
Όχι θεωρία!...Η θεωρία προβλέπει ότι η μοναρχία ή η Δικτακτορία εξασφαλίζουν κατάργηση της γραφειοκρατίας. «Το αποφασίζομεν και διατάσσομεν» είναι κατάργηση της Γραφειοκρατίας.
Την μεγαλύτερη γραφειοκρατία την έχει η ΕΕ διότι θέλει να ελέγξει τα κονδύλια της για το που πάνε! (Λογοδοσία το λένε, γι αυτό οι Αναπληρωτές ΕΣΠΑ έχουν ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ! )
Περιμένω εναγωνίως πρόταση που θα μειώνει την γραφειοκρατία της ΕΕ. Δεν έχει επιβληθεί από την Κυβέρνηση . Άρα πρέπει να παρακαμφθεί η ΕΕ που δεν παρακάμπτεται εξ ορισμού. Εκτός αν βρεθεί τέχνασμα και μη παράκαμψης και επίλυσης.
Περιμένουμε όλοι....

Ο Κώστας Ανθόπουλος είναι μέλος του Τομέα Παιδείας του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής και μέλος του Δ.Σ. του Α΄ Συλλόγου Εκπαιδευτικών Α/βάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης
Ο Νίκος Τσούλιας, πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και νυν Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής

"Μια ζωή μέσα στους δρόμους και στις νύχτες"
|

@Χ.Ψ.
Μα εδώ ανώτατα στελέχη που ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΝ στο ίδιο το Υπουργείο, δεν έχουν διδακτική υπηρεσία στο σχολείο ή/και είναι πολιτικές επιλογές ή/και προέρχονται από άλλους χώρους(μπορεί και τόπους). Από εκπαιδευτικούς με 30 χρόνια στο συνδικαλισμό θα ζητήσουμε το βιογραφικό τους? Εάν σε αυτό που διατυπώνουν έχουν άδικο και κάνουν λάθος, αυτό να αναδείξουμε αν μπορούμε.
ΥΓ. Κι εγώ μπορώ να σας πω, ότι πχ ομελέτα χωρίς αβγά δεν γίνεται. Πρέπει να είμαι δηλαδή ο Master chef για να με πιστέψετε?

ΝΙΚΟΣ
|

Ας αποφασίζει ο Δντης να μην εχουμε πρακτικά και υπογραφές και γραφειοκρατία.

Χ.Ψ.
|

Οι αρθρογράφοι πόσα χρόνια πραγματικής διδακτικής υπηρεσίας μετράνε;

JOHN DEWEY
|

Η Ελλάδα δεν έχει γραφειοκρατία, γιατί ποτέ δεν είχε βιομηχανική κοινωνία. Ο Weber δεν περιέγραφε εμάς...Εκεί τα πράγματα είχαν ορισμό. Εμείς έχουμε ένα ιδιότυπο σύστημα, δεκαετίες τώρα. Πότε γίνεται πιο χαλαρό, πότε πιο αυστηρό, και μέσα σε αυτό βασανιζόμαστε εμείς και βασανίζουμε άλλους. Κανείς δεν είναι ευχαριστημένος με το ρόλο του μέσα σε αυτό το μπάχαλο. Η αξιολόγηση αν γινόταν σωστά θα έβαζε μια τάξη, αλλά όταν η πετσέτα σου είναι ήδη βρεγμένη δεν μπορείς να στεγνώσεις κανέναν...

εδώ πήρε 40.5 τακατό
|

το 12άρι θα μας κάνει εντύπωση; συνεχίστε με τα κούφια , να πάει 55

Γλουπ!!!
|

Το Υ.Γ. να το εκλάβουμε ως απειλή?

Ετεοκρής
|

@Αντώνης Υπέροχος! Τόσο υπέροχος, που δεν μπορώ να πληκτρολογήσω κάτι, διαβάζω και ξαναδιαβάζω το σχόλιό σου και όλες οι σκέψεις μου επί του θέματος μου φαίνονται περιττές.

Αντώνης
|

Περιμένουμε με αγωνία να διαβάσουμε και τη συνέχεια. Άλλωστε η πολυετής εμπειρία σας μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας είναι πολύτιμη παρακαταθήκη για εμάς τους νεότερους.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ