Φυσικοί (ΕΕΦ): Η Φυσική είναι εργαστηριακό μάθημα!

"Αποδέχεστε ένα ωρολόγιο πρόγραμμα στο οποίο η Φυσική σταματά δύο αιώνες πριν και οι μαθητές αποφοιτούν χωρίς να έχουν την παραμικρή επαφή με θέματα της σύγχρονης επιστήμης που άπτονται της καθημερινότητας τους;"

08/07/2020

Ενημερώθηκε: 08/07/2020, 12:53

Άκουσε το άρθρο

"Με τα νέα ωρολόγια Προγράμματα για το Γυμνάσιο και Λύκειο η  Φυσική σταματά δύο αιώνες πριν και οι μαθητές αποφοιτούν χωρίς να έχουν την παραμικρή επαφή με θέματα της σύγχρονης επιστήμης που άπτονται της καθημερινότητας τους."

Τα παραπάνω τονίζει η Ένωση Ελλήνων Φυσικών  σε επιστολή της προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, και σημειώνει τα εξής:

Α. Αντιμετωπίζονται ως «εργαστηριακά» αντικείμενα τα οποία ελάχιστη, αν όχι μηδαμινή, σχέση έχουν με το πείραμα

Με έκπληξη και απορία είδαμε –στα νέα ωρολόγια προγράμματα- να χαρακτηρίζονται και να αντιμετωπίζονται ως «εργαστηριακά» αντικείμενα τα οποία ελάχιστη, αν όχι μηδαμινή, σχέση έχουν με το πείραμα, δεν είναι εξεταζόμενα και έχουν μηδενική επικινδυνότητα κατά την διεξαγωγή του «εργαστηρίου» και όχι η Φυσική, η κατ’ εξοχήν πειραματική επιστήμη, η οποία δεν ορίζεται και δεν υφίσταται εκτός εργαστηρίου!

Β. Παροπλισμένος  ο  ρόλος  του Υπευθύνου του Σχολικού Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών

Και όμως, το ΥΠΑΙΘ θεωρεί πως είναι εφικτό να πραγματοποιούνται εργαστηριακές ασκήσεις Φυσικής, μικρότερης ή μεγαλύτερης επικινδυνότητας, σε τμήματα άνω των 25 μαθητών, χωρίς συνδρομή παρασκευαστή, με εποπτεία ενός μόνο συναδέλφου και με πρακτικά εντελώς παροπλισμένο τον ρόλο του Υπευθύνου του Σχολικού Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών (ΥΣΕΦΕ).

Γ. Ασκησεοκεντρική προσέγγιση, χωρίς πείραμα

Το λιγότερο αυτονόητο θα ήταν να εξασφαλίζονται οι απαραίτητες συνθήκες και προϋποθέσεις για την αποτελεσματική διδασκαλία της Φυσικής, αυτές που η ίδια η φύση του αντικειμένου επιβάλλει! Αντ’ αυτού, παρατηρείται στην πλειονότητα των περιπτώσεων μία παρά φύσιν ασκησεοκεντρική προσέγγιση, χωρίς πείραμα. Οι μαθητές τελειώνουν το σχολείο έχοντας παρακολουθήσει ελάχιστα πειράματα Φυσικής και έχοντας ενεργώς συμμετάσχει σε ακόμα λιγότερα. Την ίδια στιγμή που υπάρχει πρόβλεψη ακόμα και για εξέταση σε πειραματικά θέματα! Φανταστείτε να έμπαινε πειραματικό θέμα στις εξετάσεις, ποια θα ήταν αλήθεια τα ποσοστά επιτυχίας;

Δ. Αδυνατούμε να πιστέψουμε ότι υπάρχει   επιστημονική και παιδαγωγική τεκμηρίωση

Το ΥΠΑΙΘ ζητά γνωμοδότηση από το ΙΕΠ ακόμα και για μία απλή μετάθεση στην ημερομηνία διεξαγωγής ενός μαθητικού διαγωνισμού και δεν ζητά ( ή δεν εισακούει;) τις θέσεις του ΙΕΠ για την ορθή αντιμετώπιση των μαθημάτων Φυσικών Επιστημών; Μοιάζει σαν να διυλίζετε τον κώνωπα και να καταπίνετε την κάμηλον! Αδυνατούμε να πιστέψουμε ότι υπάρχει γνωμοδότηση, επιστημονική και παιδαγωγική τεκμηρίωση όλων των οπισθοδρομικών αλλαγών που υφίστανται ξανά εφέτος οι Φυσικές Επιστήμες.

Ε. Βολική διαχείριση προσωπικού

Αποτελεί κοινό τόπο πια, μεταξύ όλων των πολιτών αυτής της χώρας, ότι οι όποιες αλλαγές στην εκπαίδευση έχουν γνώμονα την πιο βολική διαχείριση προσωπικού, με απώτερο στόχο την μείωση των προσλήψεων, αντί να έχουν στο επίκεντρο τον μαθητή και το σχολείο που αξίζει στην κοινωνία.

Ζ. Καταργείται στην πράξη ο θεσμός του ΥΣΕΦΕ

Στο πλαίσιο αυτής της διαχείρισης, είδαμε τα τελευταία χρόνια να αφαιρούνται 8 ολόκληρες ώρες από τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών στο σύνολο τους και να καταργείται στην πράξη ο θεσμός του ΥΣΕΦΕ, με την ταυτόχρονη κατάργηση της τρίωρης απαλλαγής των υπευθύνων από το διδακτικό τους ωράριο.

Η. Η Φυσική σταματά δύο αιώνες πριν και οι μαθητές αποφοιτούν χωρίς να έχουν την παραμικρή επαφή

Επιπλέον, ενώ άλλα αντικείμενα θεωρήθηκαν σημαντικά για να διδάσκονται ως Γενική Παιδεία στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, οι Φυσικές Επιστήμες δεν ήταν οι εκλεκτές... Αποδέχεστε ένα ωρολόγιο πρόγραμμα στο οποίο η Φυσική σταματά δύο αιώνες πριν και οι μαθητές αποφοιτούν χωρίς να έχουν την παραμικρή επαφή με θέματα της σύγχρονης επιστήμης που άπτονται της καθημερινότητας τους; Και σαν να μην έφτανε αυτό, παραχωρήθηκαν ώρες του κλάδου ΠΕ04 ως β΄ ανάθεση σε άλλους, άσχετους με τις Φυσικές Επιστήμες, κλάδους!

Θ. Σχολικό εργαστήριο

Συνοψίζοντας, θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε: Πώς πιστεύετε ότι είναι δυνατόν να οργανωθεί σχολικό εργαστήριο, με συναδέλφους που τρέχουν σε δύο και τρία σχολεία, με αποστάσεις που πρέπει να καλύπτουν σε ελάχιστο χρόνο αξιοποιώντας τις ώρες που δεν έχουν μάθημα, ώρες οι οποίες πλέον είναι οι μόνες που διατίθενται για την οργάνωση του εργαστηρίου, την προετοιμασία και το στήσιμο των εργαστηριακών ασκήσεων; Πώς θα έχουμε ενημερωμένους και επιστημονικά εγγράμματους πολίτες χωρίς ουσιαστική διδασκαλία της Φυσικής μέχρι την τελευταία τάξη του σχολείου και με διεξαγωγή πειραμάτων απαραιτήτως σε ολιγομελή τμήματα; Για πόσο οι επιταγές διαχείρισης προσωπικού και ικανοποίησης κατά περίπτωσιν αιτημάτων θα βαίνουν εις βάρος της μόρφωσης που το σχολείο παρέχει στους μαθητές μας;

Ι. Αίτημα

Με αίσθημα ευθύνης και αμέριστη αγάπη για τους μαθητές και το λειτούργημα της διδασκαλίας, ζητούμε την άμεση επαναφορά της διδακτικής απαλλαγής τουλάχιστον κατά 2 ώρες για τους ΥΣΕΦΕ, το σπάσιμο των σχολικών τμημάτων σε υποτμήματα για την ασφαλή και ομαλή διεξαγωγή των πειραματικών ασκήσεων και την θέσπιση μαθήματος Γενικής Παιδείας για όλους τους τελειόφοιτους μαθητές, με θέματα και ύλη από τον ενιαίο χώρο των Φυσικών Επιστημών.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (20)

Ανέστης Τσιουλάκης
|

Πόσα σχολεία έχουν εργαστήρια φυσικής και χημείας; στην πραγματικότητα και όχι στα χαρτιά, εδώ καλά καλά δεν έχουν εργαστήρια υπολογιστών τα οποία στήθηκαν πολύ πιο πρόσφατα (10 με 15 χρόνια πριν).

@Ηλιας
|

Δεν το θυμηθήκαμε τώρα. Πάντα το απαιτουσαμε. Όταν όμως προκύπτει η δυνατότητα δημιουργίας υποτμηματων το διδακτικά σωστό είναι να σπάσει η Πειραματική Φυσικη κι όχι η Οικιακή Οικονομία.

ΔΕΣΠΟΙΝΑ
|

Γιατί ποτέ σε αυτή τη χώρα δε μπορούμε να δούμε την αλήθεια και να την στηρίξουμε πέρα απο τα προσωπικά μας συμφέροντα ;

Πειραματικός
|

@Ηλίας
Τρεις μαθητές θεωρούνται πολλοί για να κάθονται μπροστά στην ίδια οθόνη ενώ πέντε μαθητές να προσπαθούν να εργαστούν πάνω στην ίδια πειραματική διάταξη είναι κάτι φυσιολογικό...

TL
|

Δυστυχώς, πάρα πολλά γυμνάσια δεν έχουν καν εργαστήρια (συνήθως είναι μια αποθήκη με σκουριασμένα αντικείμενα). Δεν πειράζει, μη δίνετε 3ώρες στον ΥΣΕΦΕ. Δώστε όμως χρήματα να έχουν όλα τα γυμνάσια κανονικά εργαστήρια και όποιος ΠΕ04 θέλει, ας να το αναλάβει χωρίς μείωση ωραρίου. Είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν πολλοί συνάδελφοι που αγαπούν τη φυσική και αναγνωρίζουν την αξία του πειράματος.

Dario Moutso
|

Δεν είμαι φυσικός ούτε χημικός, αλλά θα ήθελα να κάνω μια πρόταση. Η φυσική και η χημεία χρειάζονται θεωρία και πείραμα σε ποσοστό τουλάχιστον 60-40 αντίστοιχα μέχρι και την Β Λυκείου. Παρόλο που δεν είμαι ειδικός το να προετοιμάσεις ένα πείραμα δεν είναι καθόλου εύκολο, και είναι χρονοβόρο. Θα έπρεπε σε κάθε σχολείο να υπάρχει ένας "παρασκευαστής" (δεν βρίσκω καλύτερη λέξη) του οποίου η δουλειά θα ήταν αποκλειστικά η παρασκευή πειραμάτων, έτσι ώστε όταν ο καθηγητής μπει στο εργαστήριο να ξεκινήσει άμεσα το πείραμα. Θα συμφωνήσω ότι δεν μπορούν 25 παιδιά να είναι σε ένα εργαστήριο . Το ιδανικό θα ήταν μέχρι 13 το πολύ. Το πρώτο λοιπόν, κατά την γνώμη μου, θα έπρεπε να ζητηθεί είναι ένας "παρασκευαστής" για κάθε σχολείο. Επίσης όταν γίνεται εργαστήριο θα πρέπει να είναι συνεχόμενο δίωρο ή και τρίωρο, το οποίο σημαίνει διαφορετικό πρόγραμμα για κάθε τάξη-τμήμα τον καιρό που θα γίνονται τα πειράματα, το οποίο με την σειρά του σημαίνει ένα χαοτικό πρόγραμμα (με την προϋπόθεση ότι μπορεί να βγει) με άπειρα κενά (ειδικά αν τα τμήματα την βδομάδα πειραμάτων σπάνε στα 2)....

Ηλίας
|

@Η Φυσική είναι εργαστηριακό μαθημα

Ναι είναι! Αλλά γιατί τώρα το θυμηθήκατε;

Τόσα χρόνια βόλευε το ασκησεοκεντρικό μοντέλο για λόγους που όλοι ξέρουμε και καταλαβαίνουμε.

Το μισό τμημα στην Οικιακή Οικονομία και Τεχνολογία (τόσα χρόνια) γίνεται προκειμένου να μπορεί να διεξαχθεί το μάθημα της Πληροφορικής στο εργαστήριο με φυσιολογικούς όρους και όχι με 3 μαθητές ανά Η/Υ. Αυτό δεν το απαίτησαν οι ΠΕ80 ούτε οι Τεχνολόγοι.

ΔΙΔΑΚΤΩΡ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
|

Διδάσκοντας επαγωγικά (από πειράματα σε γενικεύσεις-ανακάλυψη νόμων - επίλυση προβλήματος-περαιτέρω διερεύνηση) παρατήρησα ότι ακόμη και οι μαθητές με ήπια νοητική υστέρηση απέδιδαν καλά (απαιτείται περισσότερη επιστημονική έρευνα σε πειραματικά σχολεία για περαιτέρω διερεύνηση του θέματος). Κάποια στιγμή πρέπει από την εννοιολογική φυσική να μεταβούμε στην επαγωγική πειραματική φυσική (τουλάχιστον στο Γυμνάσιο), αν επιθυμούμε κριτικά σκεπτόμενους μαθητές και όχι απλή αφομοίωση ύλης.

@καθηγητης τεχνικης
|

Εάν πραγματικά είστε καθηγητής τεχνικής θα γνωρίζετε πόσο δύσκολη και αρκετές φορές χωρίς αποτέλεσμα είναι η εργαστηριακή διδασκαλία σε τμήματα άνω των 24 μαθητών. Πόσο μάλλον να δέχεστε διδασκαλία μη εργαστηριακου μαθήματος σε υποτμηματα, ενώ σας ενοχλούν οι ΥΣΕΦΕ.

Καθηγητής τεχνικής
|

Ο συντάκτης του άρθρου εύχομαι να μην υπονοεί την επαναφορά της εφέρευσης "αρμοδιότητα ΥΣΕΦΕ" στα σχολεία.

Και για αυτό θα βοηθήσω με στοιχεία την μελέτη του. Λοιπόν!

Οι ΥΣΕΦΕ τότε είχαν μείωση ωραρίου 3h που μάλιστα ήταν υποχρεωτική ακόμη και για τα σχολεία που δεν διέθεταν Εργαστήρια Φυσικής.

Θυμάμαι και τις αναλυτικές εγκυκλίους για την επιλογή τους. Τι ωραίες μέρες!!

Οι περίφημες αυτές εγκύκλιοι προέκυπταν γιατί παλιότεροι στα σχολεία Φυσικοί (όλων των περιπτώσεων και οι Ρ-Η) αγωνιζόταν για να οριστούν ΥΣΕΦΕ ώστε να μειωθεί κι άλλο το διδακτικό ωράριό τους. Δεν υπήρχε μάλιστα και κάτω όριο όπως υπήρχε στους Υπ.Εργαστηρίων Κατεύθυνσης των τότε ΣΕΚ. Οι ΥΣΕΦΕ όσο ωράριο και να είχαν οι 3h θα αφαιρούνταν, ενώ οι των ΣΕΚ που ήταν σε πραγματικά εργαστήρια δεν μπορούσαν να κατεβάσουν το διδακτικό τους ωράριο κάτω από 18h, Αναμνήσεις μοναδικές!!

Αποτέλεσμα? Στα σχολεία αύξανε το κενό στον κλάδο των Φυσικών, δηλαδή δεν γινόταν το μάθημα της Φυσικής. Οι νέοι στα σχολεία Φυσικοί δεν είχαν την τύχη να μειώσουν το ωράριο τους. Κάποιοι άλλοι Φυσικοί αναγκάζονταν να πηγαίνουν σε περισσότερα σχολεία για να καλύψουν τα κενά λόγω ΥΣΕΦΕ.

Ας συμπεριλάβει ο καλός συνάδελφος και τα στοιχεία αυτά στο επόμενο άρθρο του.

@Κωστας
|

Να απαιτείς την ορθη διδακτική διδασκαλία ορισμένων μαθημάτων δεν ειναι ζηλεια

Quixotakis
|

Σήκω ψυχή μου δώσε ρεύμα
βάλε στα ρούχα μου φωτιά
βάλε στα όργανα φωτιά
να τιναχτεί σαν μαύρο πνεύμα
το εργαστήρι τουτονά...

Φυσικη
|

Τι να μας πει η Φυσικη
Οι νόμοι δεν μετρανε
Σε φάση μετα-εργαστηριακη
Τα ΠΆΘΗ κυβερνανε

@Μανωλης
|

Με 25 μαθητές στο εργαστήριο τι περιμένετε; Προφανώς δεν είστε ΠΕ04 για να γνωρίζετε τι σημαίνει εργαστήριο. Οι φωτεινές εξαιρέσεις των συναδέλφων μη εργαστηριακων μαθημάτων που θα κάνουν μάθημα σε υποτμηματα ας διδάξουν και στους ΠΕ04......

Μανώλης
|

Να υποθέσουμε ότι στο εξής οι συνάδελφοι φυσικοί θα αρνούνται να πραγματοποιούν τα πειράματα στο εργαστήριο, πράγμα που δεν έχει μεγάλη διαφορά από την έως τώρα πρακτική, με τη φωτεινή εξαίρεση ελαχίστων.

Κωστας
|

Ζηλεύουμε τους πληροφορικούς ?

Η Φυσική είναι εργαστηριακό μαθημα
|

Γιατί δεν λέτε τα πράγματα με το όνομα τους. Χαρακτηριστηκε εργαστηριακή η Οικιακή Οικονομία. Στα σχολεία θα γίνεται το θέατρο του παραλόγου. Οι ΠΕ04 με 25 μαθητές να αγωνίζονται να εκτελέσουν πειράματα και σε διπλανή αίθουσα οι πρώην ΠΕ15 με μισό τμήμα.

Quixotakis
|

Προσυπογράφω κι εγώ, ένας δάσκαλος της Πρωτοβάθμιας, την επιστολή της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών. Κάποτε έδωσα μάχη και μάλιστα ανορθόδοξη, για να κρατήσω το εργαστήριο Φυσικής του Δημοτικού Σχολείου που υπηρετούσα. Ήθελε ο Δήμος να το κάνει αίθουσα διδασκαλίας. Σ' αυτή μάχη συμπαραστάτες μου ήταν οι γονείς των μαθητών της Ε και ΣΤ τάξης και ο σχολικός μου σύμβουλος, ο σπουδαίος Ν.Ν., σύμβουλος της πρώτης γενιάς, της γενιάς που προδόθηκε...

Πειραματικός
|

Ακούει η ΠΑΝΕΚΦΕ; Καιρός να έχουν επιτέλους και οι μαθητές των δημοσίων σχολείων την εργαστηριακή εκπαίδευση που τους αξίζει! Και να διαγωνίζονται επί ίσοις όροις στους μαθητικούς διαγωνισμούς πειραμάτων με τους μαθητές των ιδιωτικών...

Ειδική Αγωγή
|

Νομίζω ότι απαιτείται εκσυγχρονισμός της επιμόρφωσης με νέα προγράμματα από την ΕΕΦ για όλα τα αντικείμενα διδασκαλίας

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ