Απόφαση: Νέα παράταση για το πολλαπλό βιβλίο

Η εκτύπωση μικρών ποσοτήτων βιβλίων θα "εκτινάξει" στα ύψη το κόστος

28/08/2023

Άκουσε το άρθρο

Νέα  παράταση της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων συμμετοχής στη διαδικασία αξιολόγησης και ένταξης διδακτικών βιβλίων στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων (Μ.Δ.Β.) και στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Διδακτικών Βιβλίων (Ψ.Β.Δ.Β.),   για ένα μήνα , μέχρι την 28 Σεπτεμβρίου, προβλέπει σημερινή  απόφαση την οποία υπέγραψε η υφ. Παδείας  Δ. Μιχαηλίδου.

Συγκεκριμένα η νέα  απόφαση ορίζει ότι όσες προθεσμίες είχαν ορισθεί ότι αρχίζουν από την 28η Αυγούστου 2023, αρχίζουν από την 28η Σεπτεμβρίου 2023.

Αυτό σημαίνει ότι η έκδοση του πολλαπλού βιβλίου και η διαδικασία επιλογής του ενός συγγράμματος από τους διδάσκοντες πάει ακόμη πιο πίσω παρότι υπάρχει πολύ μεγάλη καθυστέρηση.

Στο ΙΕΠ , το οποίο έχει επιφορτιστεί με όλες τις διαδικασίες παραγωγής των νέων βιβλίων, εκτιμούν ότι τα νέα βιβλία, θα είναι στα σχολεία το   έτος 2026  και με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει άλλη καθυστέρηση.

Η επόμενη διαδικασία

Όταν οι εκδότες και οι ομάδες συγγραφέων καταθέσουν τις προτάσεις τους οι  εμπειρογνώμονες του ΙΕΠ, θα περάσουν από "κόσκινο" το συγγραφικό έργο,  ανά πακέτο βιβλίων.

Οι εμπειρογνώμονες θα κρίνουν ποια από τα έργα των συγγραφέων είναι κατάλληλα και ποια όχι , ενώ θα ζητήσουν διορθώσεις , όπου αυτό απαιτηθεί.

Η ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας από τους εμπειρογνώμονες, εκτιμούν στο ΙΕΠ, ότι χρειάζεται πάνω από τρίμηνο.

Ο ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ για να εκτυπώσει τα εγκεκριμένα βιβλία χρειάζεται να έχει στα χέρια του το συγγραφικό έργο, σε ηλεκτρονική μορφή, τουλάχιστον ένα εξάμηνο πριν.

Πρόβλημα με την εκτίμηση συνολικού κόστους

Επειδή καμία οικονομική μελέτη δεν μπορεί να προβλέψει πόσο παραπάνω θα κοστίσει στον κρατικό προϋπολογισμό η παραγωγή του πολλαπλού βιβλίου, καθώς δεν είναι γνωστός ο παράγοντας "εκπαιδευτικός" ποιο βιβλίο από το πολλαπλό  θα επιλέξει, στο υπουργείο Παιδείας υπάρχει η εξής σκέψη και μάλλον απόφαση:

  •     Όταν το υλικό, το πολλαπλό βιβλίο,  θα είναι έτοιμο  σε ηλεκτρονική μορφή  ,  οι εκπαιδευτικοί της τάξης θα κληθούν "πειραματικά"  να δηλώσουν το βιβλίο της προτίμησής τους για την   σχολική χρονιά 2025-26.
  •     Με βάσει αυτές τις προτιμήσεις  (σ.σ. κατά προσέγγιση)   το υπουργείο Παιδείας θα κατανείμει τα ποσοστά των βιβλίων του πολλαπλού και θα δώσει εντολή στον ΔΙΟΦΑΝΤΟ να προχωρήσει στην ανάλογη εκτύπωση.

Η εκτύπωση μικρών ποσοτήτων βιβλίων θα "εκτινάξει" στα ύψη το κόστος

Η πρόταση  να "κόβονται" βιβλία με χαμηλό αριθμό προτιμήσεων  (εκτυπώσεων), απορρίφθηκε από τους νομικούς του υπουργείου Παιδείας.

Πάντως, οι πρώτες εκτιμήσεις  στο υπουργείο Παιδείας, οι οποίες μπορεί να πέσουν και έξω καθώς δεν υπάρχει το βασικό στοιχείο "ποσοστά προτιμήσεων βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς", κάνουν λόγο για "εκτόξευση" του κόστους  παραγωγής των βιβλίων κατά 20 με 30%.

Σημειώνεται ότι  το κόστος  εκτύπωσης των βιβλίων ήδη διπλασιάστηκε   την τελευταία  τριετία, λόγω αύξησης των τιμών πρώτων υλών (χαρτί, μελάνι κλπ).

30 εκ. για αμοιβές συγγραφικού έργου κλπ

Στο μεταξύ   η απόφαση  ένταξης της Πράξης «Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων»   στο «ΤΟΜΕΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ 2021-2025», προβλέπει  προϋπολογισμό 30 εκατομμυρίων ευρώ.

Αποδέκτης της απόφασης είναι το ΙΕΠ.

Η δημιουργία νέων διδακτικών πακέτων περιλαμβάνει :

  •         Βιβλίο μαθητή/μαθήτριας,
  •         Τετράδιο Εργασιών,
  •         Βιβλίο Αναφοράς κατά περίπτωση της Γενικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο) με βάση τα νέα και επικαιροποιημένα Προγράμματα Σπουδών (188 Προγράμματα Σπουδών Γενικής Εκπαίδευσης: 166 νέα ΠΣ και 22 υφιστάμενα).

Τα Διδακτικά πακέτα, που περιλαμβάνουν τα προβλεπόμενα διδακτικά βιβλία, εντάσσονται μετά από αξιολόγηση στο εν λόγω Μητρώο και είναι διαθέσιμα στην ψηφιακή τους μορφή μέσω της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης, προκειμένου να υπάρχει πληθώρα πηγών και πόρων κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.

Οι σχολικές μονάδες επιλέγουν το διδακτικό πακέτο που επιθυμούν προκειμένου να λάβουν σε έντυπη μορφή τα διδακτικά βιβλία. Αναφορικά με τις αποζημιώσεις, οι δικαιούχοι των διδακτικών πακέτων που εντάσσονται στο Μητρώο λαμβάνουν εφάπαξ μία εύλογη αποζημίωση και στη συνέχεια λαμβάνουν ετήσια αποζημίωση χρήσης, ανάλογα με τα διδακτικά πακέτα που διανέμονται στις σχολικές μονάδες.

Σχόλια (7)

@Γιώργος
|

Τι εννοείς; Έχει καταθέσει αιτήσεις για συγγραφή 62 βιβλίων (και μάλιστα ενώ το Συλλογικό τους όργανο απέχει από την διαδικασία);;

Γιώργος
|

Συνάδελφε "Εκπαιδευτικός" για την τελευταία παράγραφο που έγραψες γιατί να μην πούμε και το όνομα του συγκεκριμένου ομίλου φροντιστηρίων που έχει καταθέσει 62 βιβλία, όλα φροντιστηριακά, εξάλλου αυτά τον ενδιαφέρουν.
Γιατί να τα κρύβουμε, έχουμε και εμείς ευθύνη.
Καλά που υπάρχει και το esos και τα αναδεικνύει.

Εκπαιδευτικός
|

Το πρόβλημα είναι η ίδια η προκήρυξη:
1) Ένα βιβλίο 200 σελίδων που θα εγκριθεί κοστολογείται περίπου 30.000 ευρώ (μέγιστο ποσό. Το Ελληνικό κράτος ποτέ δεν θα ξοδέψει περισσότερα χρήματα για αυτό το βιβλίο). Τα χρήματα αυτά δε θα δοθούν με την παράδοση του βιβλίου. Ο εκδοτικός οίκος θα λάβει ως προκαταβολή το 33% δηλαδή 10.000 ευρώ. Αν τώρα το βιβλίο κάθε χρόνο το προτιμούν το 10% των σχολείων τότε θα λαμβάνει 3.000 ευρώ κάθε χρόνο αλλά επειδή πήρε 10.000 ευρώ ως προκαταβολή αυτό σημαίνει η επόμενη δόση των 3.000 ευρώ θα είναι μετά από 3 χρόνια κλπ. Θα χρειαστεί μια δεκαετία για να γίνει η εξόφληση του βιβλίου.
2) Υπάρχει όρος πως μπορεί να απενταχθεί ένα οποιοδήποτε βιβλίο χωρίς να καταβληθούν τα χρήματα. Αποφασίζει αύριο η ηγεσία πως το πολλαπλό βιβλίο θα γίνει ένα βιβλίο (όπως έχει γίνει παλαιότερα) απεντάσσονται όλα τα βιβλία εκτός ενός. Όλα καλά.
3) Ο υπουργός μπορεί να σταματήσει την διαδικασία όποια στιγμή θέλει χωρίς να υπάρχουν συνέπειες.
4) Υπάρχουν θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας που δεν γίνονται σεβαστά από την προκήρυξη.

Το κυριότερο μετά από αυτά
Ποιος θα καταθέσει πρόταση; Μα φυσικά αυτός που δεν ενδιαφέρεται για τα αμοιβή για τον κόπο έκδοσης του βιβλίου. Αυτός που ενδεχομένως θα πλήρωνε για να εκδώσει το βιβλίο, αυτός που ενδιαφέρεται για την διαφήμιση. Σκεφτείτε Φροντιστήρια να εκδώσουν τα σχολικά βιβλία. Το πρωί οι μαθητές να χρησιμοποιούν τα βιβλία και το απόγευμα να διαφημίζεται στην τηλερόραση το φροντιστήριο.

Ρε μήπως δεν βγαίνει;;
|

Για ξανασκεφτείτε το.

Πάντως η αλήθεια είναι ότι το ηλεκτρονικό βιβλίο μεταθέτει όλο το κόστος της εκτύπωσης, η οποία θα χρειαστεί έστω και εν μέρει, στους χρήστες.

Για τα λεφτά τα κάνεις όλα, για τα λεφτά δεν μ αγαπάς.

"Θα τα κάψω τα ρημάδια τα λεφτά μου"
|

@Σωτήρης
Εδώ και 2.000 χρόνια (τουλάχιστον), τα δάση ποτέ δεν κινδύνευσαν από τη νόμιμη υλοτομία (για την οποιαδήποτε χρήση). Από την παράνομη και εγκληματική ανθρώπινη δραστηριότητα-παρέμβαση, από την ανθρώπινη απληστία και από την ανθρώπινη αδιαφορία κινδυνεύουν μόνο τα δάση.
Ποιος σας είπε επίσης, ότι η δημιουργία ψηφιακών βιβλίων θα σας-μας κοστίσει φθηνά? "Τον κούκο αηδόνι" που λέει η παροιμία τον ξέρετε?

Μαρίνα 12
|

Πόσες ώρες την ημέρα τα παιδιά θα είναι μπροστά σε μια οθόνη;
Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι.
Παλιά υπήρχαν μόνο αναγνωστικά και όλες οι ασκήσεις γίνονταν στο τετράδιο.

Σωτήρης
|

Τα κάνουμε όλα ψηφιακά γλιτώνουμε τα χρήματα κ όσα δέντρα απέμειναν...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ